• Redakcja
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Patronat medialny
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Wojewódzki zapytał Tuska, gdzie wyjedzie, gdy wygra PiS. Odpowiedź może zaskoczyć. „Niem…” [WIDEO]

    Kluczowe słowa Tuska na konferencji z niemieckim kanclerzem. „Może tyle, bo za dużo powiem”

    Nie żyje Nikodem Marecki. Żegna go jego filmowa mama

    Nie żyje Nikodem Marecki. Żegna go jego filmowa mama

    PILNE PROJEKT

    MSZ odradza podróży do tego kraju. Pilny alert RCB

    Tank top męski – jak wybrać model idealny do treningu?

    Tank top męski – jak wybrać model idealny do treningu?

    PILNE PROJEKT

    Kolejna dymisji w rządzie. Podano powód

    Marcin Gortat odwiedził hospicjum. Wzruszające słowa

    Gortat jednoznacznie o religii. „Staram się pamiętać”

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Wojewódzki zapytał Tuska, gdzie wyjedzie, gdy wygra PiS. Odpowiedź może zaskoczyć. „Niem…” [WIDEO]

    Kluczowe słowa Tuska na konferencji z niemieckim kanclerzem. „Może tyle, bo za dużo powiem”

    Nie żyje Nikodem Marecki. Żegna go jego filmowa mama

    Nie żyje Nikodem Marecki. Żegna go jego filmowa mama

    PILNE PROJEKT

    MSZ odradza podróży do tego kraju. Pilny alert RCB

    Tank top męski – jak wybrać model idealny do treningu?

    Tank top męski – jak wybrać model idealny do treningu?

    PILNE PROJEKT

    Kolejna dymisji w rządzie. Podano powód

    Marcin Gortat odwiedził hospicjum. Wzruszające słowa

    Gortat jednoznacznie o religii. „Staram się pamiętać”

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
Strona Główna Gospodarka Biznes

Grupiński: Program 500+ zagrożeniem dla rozwoju transportu oraz polskiej gospodarki

12 maja 2016
Kategorie: Biznes, Finanse, Gospodarka, Informacje, Moto
Grupiński

Fot. Wikimedia Commons/Sebastianm

UdostępnijPodaj dalejUdostępnijWyślij

Marcin Grupiński z Kongresu Nowej Prawicy uważa, że odmowna decyzja w sprawie finansowania kontraktu na utrzymanie infrastruktury kolejowej będzie miała wiele negatywnych skutków. Ministerstwo Finansów jest przeciwne wprowadzeniu obowiązkowego finansowania zarządców infrastruktury kolejowej jak wynika z wieloletniego programu, który zapisano w ustawie.

Resort uważa, że takie dofinansowanie powinno przebiegać tak, jak to ma miejsce obecnie – na podstawie rozporządzenia Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, w którym zawarta jest kwota dotacji.

Z niezwykłym przerażeniem obserwuję ostatnie doniesienia o odmownej decyzji Ministerstwa Finansów w sprawie finansowania kontraktu na wieloletnie utrzymanie infrastruktury kolejowej, jaki miał zostać podpisany ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Decyzja ta wynika z braku pieniędzy w budżecie oraz potrzeby finansowania m.in. programu Rodzina 500+.

Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany

– informuje na swoim profilu Marcin Grupiński z Kongresu Nowej Prawicy.

Według niego może dojść do sytuacji, w której jak pisze „destrukcyjny dla gospodarki program 500+” spowoduje odcięcie strategicznych branż od rozwoju, gdyż budżet ma swoje ramy finansowe i nie da się wszystkiego finansować.

Socjalistyczna retoryka rządu Beaty Szydło oraz destrukcyjny dla gospodarki program Rodzina 500+ bardzo szybko odbije się czkawką na finansach naszego kraju i jeśli okaże się, że będziemy musieli porzucić rozwój strategicznych branż, żeby ratować Polskę przed bankructwem, to czekają nas bardzo krnąbrne czasy.

– uważa Grupiński.

Czytaj także: Rośnie konkurencja dla Polskiego Busa. PKS-y zmieniają taktykę i wprowadzają zmiany

Dostrzega także dość ważną dla Polski współpracę z Chinami w zakresie projektów infrastrukturalnych, które w obecnych warunkach mogą stać pod znakiem zapytania. Jeśli rządu nie stać obecnie na inwestycje w utrzymanie struktur kolejowych to warto zadać sobie pytanie czy wizyta ministra Waszczykowskiego oraz plany inwestycyjne z tym związane nie zostaną wyłącznie w sferze wspomnień.

Postanowienie blokujące zawarcie umowy stawia również w wątpliwość sens wizyty polskiej delegacji w Chinach z ministrem Witoldem Waszczykowskim na czele, który podczas rozmów w Pekinie zapowiadał realizację wielu projektów infrastrukturalnych na terenie Polski, w tym budowę międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpathia.

– dodaje.

Fot. Facebook.com/Marcin Grupiński
Fot. Facebook.com/Marcin Grupiński

Według Grupińskiego mamy sprzyjające uwarunkowania geopolityczne, które warto wykorzystać, by stać się jednym z głównym graczy przy realizowaniu przewozów towarowych z państwami dalekiego wschodu, a także Europy Południowej. Widzi też dużo większy potencjał w inwestowaniu w takie przedsięwzięcie niż wsparcie programem 500+. Uważa, że inwestycje w przewozy towarów mogą dać Polsce lepsze efekty dla gospodarki.

Położenie geopolityczne naszego kraju pozwala realnie myśleć o przejęciu przewodniej funkcji w realizacji przewozów towarowych, we współpracy z państwami dalekiego wschodu oraz południowej Europy. Korzystne warunki oraz sprawna realizacja ważnych inwestycji może być kołem zamachowym dla gospodarki, a w porównaniu do 500+ przynajmniej skutecznym.

– informuje członek KNP.

Ministerstwo finansów uważa, że z dyrektywy 2012/34/UE nie wynika nigdzie, że takie dofinansowanie infrastruktury musi być koniecznie zapisane w ustawie. A samo wprowadzenie takiego obowiązku stworzyłoby problemy dla budżetu państwa.

Grupiński dostrzega jeszcze jedną ważną rzecz, mianowicie za brak realizacji zapisów dyrektywy może zostać nałożona kara na Polskę, co w konsekwencji nie tylko dodatkowo obciąży budżet, ale spowoduje, że zamiast inwestować w infrastrukturę kolejową, polski rząd „zainwestuje” w budżet UE w postaci nałożonej kary.

Zignorowanie potrzeb infrastrukturalnych zaszkodzi znacząco naszej gospodarce, tym bardziej przy takim położeniu geopolitycznym naszego kraju. Poza tym, niezrealizowanie zaleceń Unii Europejskiej w zakresie transportu może grozić nałożeniem na nasz kraj wysokich kar pieniężnych, co jeszcze bardziej obciąży budżet.

– kończy swój wpis zainteresowany tematyką transportu publicznego.

Samo Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa nie zgodziło się z uwagą Ministerstwa Finansów. Decyzję w sprawie wprowadzenia w projekcie nowelizacji ustawy programu wieloletniego podejmie Rada Ministrów.

Źródło: rynek-kolejowy.pl, Facebook.com/Marcin Grupiński
Fot. Wikimedia Commons/Sebastianm

Tagi budżetdyrektywainfrastruktura kolejowakongres nowej prawicyMarcin Grupińskiministerstwo finansówProgram 500+Rynek kolejowy
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Gospodarka
  • Sport
  • Kultura
  • Historia
  • Publicystyka
  • Moto
  • Koronawirus

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine