W ostatnich tygodniach coraz głośniej o projekcie nowego ”Poloneza 2015”. Wszystko za sprawą Pawła Zareckiego, który stworzył ciekawy projekt kultowego samochodu. Czy Polonez ma szansę na wskrzeszenie?
Chyba nie ma w Polsce osoby, która nie słyszała albo nie jeździła słynnym wyrobem Fabryki Samochodów Osobowych na stołecznym Żeraniu. Obok Polskiego Fiata 125p i 126p Polonez jest najbardziej rozpoznawalnym pojazdem krajowej produkcji. Dziś pojawia się w nowoczesnej formie jako:
Normalny samochód dla każdego Polaka
Czytaj także: 37 lat temu rozpoczęto produkcję Poloneza
Trochę historii
Polonez trafił nad Wisłę dzięki umowie zawartej między Pol-Motem a koncernem Fiat. Strona włoska zaprojektowała na nasze zlecenie pojazd z uwzględnieniem wskazówek ze strony polskiej. Polonez miał być następcą przestarzałego już Polskiego Fiata 125p. Wyszło inaczej i Fiat był produkowany do 1991 roku. Seryjna produkcja Poloneza rozpoczęła się 3 maja 1978 roku w żerańskiej FSO. Tak wyglądał pierwszy Polonez zwany ”Borewiczem”
W sieci krąży także krótki filmik przedstawiający nowego Poloneza:
[mom_video type=”youtube” id=”YEZN825lIUo”]
Czy nowy projekt ma duże szanse na realizację? Zależy to od wielu czynników. Projekt, jak na razie jest w powijakach, więc obecnie zostaje trzymanie kciuków. Cieszy też fakt, że resztki krajowego przemysłu motoryzacyjnego są stosunkowo silne i nie dają się konkurencji. Przykładem jest choćby producent autobusów i tramwajów Solaris czy producent samochodów ciężarowych Jelcz. Jak wiadomo w planach konsorcjum z Kutna jest nowa Syrena, a w Lublinie produkowane są terenowe Honkery i dostawcze Pasagony (Honker Cargo).
Polecamy także odwiedzenie oficjalnego profilu projektu na Facebooku.