Firma Jaguar Land Rover (JLR) planuje uruchomienie nowej fabryki w Europie Wschodniej. Jak doniósł w niedzielę brytyjski dziennik „Sunday Times” – indyjski koncern motoryzacyjny Tata, właściciel JLR, bierze pod uwagę zainwestowanie w budowę fabryki w Polsce.
Fabryka taka mogłaby powstać w Krakowie, a koszt całej inwestycji szacuje się obecnie na około 1,2 mld funtów (1,7 mld euro).
Kierownictwo firmy JLR sondowało rynek, rozważając oferty kilku krajów – począwszy od Słowacji, przez Węgry i Czechy po Turcję. Powstała fabryka miałaby produkować około 200 tys. samochodów w skali roku.
Czytaj także: Arrinera Hussarya - pierwszy polski super samochód - wywiad z Łukaszem Tomkiewiczem
Na razie nie wiadomo co rzeczywiście zdecydowało o wybraniu polskiej oferty. Z wysoko postawionego źródła z branży motoryzacyjnej gazeta uzyskała informację o tym, iż Polska zaoferowała „olbrzymie zachęty”, jednak bez żadnych konkretnych szczegółów. Według „Sunday Times” ostatecznej decyzji w sprawie budowy fabryki w Polsce można się spodziewać w przeciągu kilku tygodni, choć według źródeł, na które powołuje się gazeta wynika, że Słowacja ma jeszcze niewielkie szanse.
Czytaj także: Biedronka w Wielkiej Brytanii? Nie – to podróba Biedronki stworzona przez Polaka
Firma Jaguar Land Rover wyprodukowała w ubiegłym roku około 450 tysięcy samochodów i planuje zwiększyć produkcję do miliona sztuk. Z powodu zwiększenia potrzeb zdolności produkcyjne w trzech brytyjskich fabrykach: w Solihull, Castle Bromwich i Halewood zostały wykorzystane. W ubiegłym roku Land Rover otworzył fabrykę w Chinach, a następna w Brazylii jest już w budowie. Kolejnym państwem, w którym powstanie fabryka koncernu Tata będzie USA lub Meksyk.
Już na początku lipca minister gospodarki, Janusz Piechociński informował o polsko-słowakiej rywalizacji w zakresie sporej inwestycji w branży motoryzacyjnej. Według wicepremiera byłaby to największa fabryka w historii polskiej motoryzacji, a sama wartość inwestycji sięgnęłaby ponad 7 mld zł.
Piechociński podkreślił, że chodzi o inwestora z tzw. „górnej półki” oraz o samochód z segmentu premium. Jednak nie chciał ujawnić czy może chodzić o inwestora z Indii, właściciela firmy Jaguar Land Rover. „Nasi potencjalni partnerzy proszą o wstrzemięźliwość” – zaznaczył.
Wicepremier mówił, że docelowo inwestor chciałby produkować 350 tys. samochodów i rozpocząć produkcję w 2019 r. Jak dodał, inwestor chce rozpocząć budowę fabryki jeszcze przed końcem III kwartału tego roku.