Wprowadzenie nowego abonamentu, zmiana szefostwa oraz przywrócenie misyjności mediów publicznych – takie zmiany chce wprowadzić Prawo i Sprawiedliwość. – PiS przygotowuje nową ustawę medialną, mocno zmieniającą media publiczne – mówił w poniedziałek poseł tej partii i były prezes Polskiego Radia Krzysztof Czabański.
Na antenie radia Pomorza i Kujaw Czabański mówił o sporych zmianach w mediach publicznych. PiS ma zamiar wprowadzić nową ustawę, zgodnie z którą Telewizja Polska i Polskie Radio przestaną być spółkami prawa handlowego.
– Nie będą miały na sobie przymusu zarabiania pieniędzy. Ten przymus często działa na szkodę programu – zauważa Czabański. – Chcemy, żeby media publiczne zajmowały się tylko i wyłącznie realizacją misji określonej w ustawie. Komercja tę misja podważa albo wręcz rozbija – zaznacza.
PiS szykuje również zmiany w kwestii abonamentu. Obecnie wynosi 6,5 zł miesięcznie za radioodbiornik oraz 21,5 zł za odbiornik telewizyjny lub telewizyjny i radiofoniczny. – Ma on być o połowę mniejszy niż w tej chwili – mówi polityk. – Za to będzie powszechnie ściągalny, albo w rachunkach za energię, albo przy PIT-cie. Raczej w tym pierwszym wariancie, ale to nie jest jeszcze przesądzone – dodaje Czabański.
Nowy rząd planuje także zmienić skład kierownictwa Telewizji Polskiej i Polskiego Radia. – Formuła wymiany szefostwa mediów jeszcze nie jest znana – zaznacza.
Nie ma jeszcze określonej daty wprowadzenia tych zmian. Jak mówi Czabański „ustawa wyznaczy termin, m.in. wchodzenia w życie nowej opłaty abonamentowe”. Przewiduje się, że proces przemiany mediów publicznych zakończy się w najpóźniej 2017 roku.
Krzysztof Czabański w przeszłości był prezesem trzech spółek państwowych: w 1992 roku był prezesem Polskiej Agencji Prasowej, w latach 1999–2000 prezesem Polskiej Agencji Informacyjnej, od 2006 do 2009 prezesem zarządu Polskiego Radia. Pracował również jako dziennikarz m.in. w „Sztandarze Młodych”, „Tygodniku Solidarność” czy „Gazecie Wyborczej”.