Czy patriotyzm to relikt dawnych czasów? Popularność, jaką cieszą się koszulki i bluzy ilustrowane symboliką narodową pokazuje, że wcale tak nie jest. Producenci, a raczej – jak sami o sobie mówią – autorzy inicjatyw patriotycznych, przekonują, że nie jest to chwilowa moda, a raczej wyraz zaniepokojenia sytuacją panującą w Polsce, a zarazem dumy z własnego pochodzenia. Jak jest naprawdę?
„Nie mamy się czego wstydzić”
Jeśli przez Twoją tablicę na Facebooku przewijają się zdjęcia znajomych w koszulkach z orzełkiem albo husarzem, nie jesteś wyjątkiem. To, że odzież patriotyczna robi furorę, najlepiej widać na ulicach i właśnie na serwisach społecznościowych. Większość producentów zagarnia polubienia od całych grup znajomych, co czyni ubrania patriotyczne jednym z najbardziej dynamicznych trendów odzieżowych ostatnich lat.
Jak mówią założyciele oświęcimskiej inicjatywy Unire Patria (unirepatria.pl) – marki działającej głównie w sieci, której popularność na Facebooku mierzona jest ponad 8000 polubień – „jednym z elementów, które mogą uchronić nasz kraj przed całkowitym upadkiem jest przypomnienie i hartowanie w młodych ludziach pamięci o ważnych i często zapominanych wydarzeniach historycznych”.
„Młodzi ludzie, tacy jak my, nie akceptują tego co się dzieje w naszym kraju. Kluczowe jest, żebyśmy byli zjednoczeni i świadomi tego, co się wokół nas dzieje” – piszą na stronie internetowej inicjatywy. Patrząc na popularność odzieży patriotycznej trudno się z nimi nie zgodzić.
Polska produkcja = wysoka jakość
Jak mówią pomysłodawcy, „tworzenie odzieży patriotycznej rządzi się swoimi prawami”. Przede wszystkim dbają o to, by cały proces produkcji odbywał się w Polsce – materiały pochodzące z łódzkich manufaktur, wzmacniany nadruk sitodrukiem i projektowane przez polskich grafików ilustracje powodują, że cena jest wyższa w stosunku do importowanej odzieży. „Zdajemy sobie z tego sprawę i wiemy, że nasi klienci również” – dodają twórcy Unire Patria.
Same ilustracje na koszulkach i bluzach to głównie symbolika historyczna, a więc: husaria, Polska Walcząca, godło i Monte Cassino. Dlaczego akurat takie nadruki są rozchwytywane przez klientów? Ilustratorzy twierdzą, że dokładają wszelkich starań, by nadruki przedstawiały potęgę i dumę Polaków, zachowując historyczny charakter.
Zjednoczeni i świadomi
Twierdzą, że patriotyczna marka odzieżowa to ich sposób walki o lepszą Polskę. Pełny złotych myśli na temat ojczyzny profil na Facebooku jest dowodem, że nie są to czcze słowa, a całej inicjatywie przyświeca szczere zainteresowanie ideą. Jak widać po ilości polubień i udostępnień postów, społeczność entuzjastów odzieży patriotycznej wciąż rośnie i na razie nie zanosi się na to, by miało się to zmienić.
Choć niektórzy zarzucają, że patriotyzm to objaw zaściankowości, koszulki z narodowe to zbyt mało, a sama cena nie jest najatrakcyjniejsza, to zainteresowanych nie brakuje. Jak twierdzą twórcy marki, w przyszłym roku będzie jeszcze lepiej.