Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie marki SodaStream blisko 98% Polaków kupuje napoje w plastikowych opakowaniach*. Na jedną osobę przypada średnio 8 butelek w tygodniu, co miesięcznie daje wynik ok. 32 plastikowych odpadów trafiających do środowiska. Nie trudno obliczyć, że tak wysoki stopień przetwarzalności jednorazowych, plastikowych butelek to nie tylko problem pod względem ekologicznym, lecz również ekonomicznym.
Plastikowe butelki vs. ekologia
Przyjmując, że zgodnie z wynikami badania na jedną osobę przypada nieco ponad 1 butelka napoju w ciągu dnia, w skali roku jest to ponad 365 butelek. Jeśli pomnożyć tę liczbę razy kilku członków rodziny okazuje się, że przykładowo 3 osobowa polska rodzina może w ciągu roku „produkować” ponad 1000 jednorazowych plastikowych butelek. Liczba ta dodatkowo daje do myślenia jeśli przyjąć, że jedna plastikowa butelka rozkłada się w środowisku naturalnym przez 450 lat. Warto również zwrócić uwagę, że zaledwie 10% plastikowych opakowań jest poddawanych recyclingowi. Ok 80% pozostaje na wysypiskach i wraca do środowiska naturalnego**.
Marka SodaStream, producent ekspresów do wody gazowanej wspiera ekologiczną rewolucję. W ciągu roku przeciętna polska rodzina dzięki SodaStream zużyje ponad 700 butelek PET mniej, chroniąc środowisko naturalne. Marka promuje też postawę będącą bardziej zaawansowaną wersją recyclingu – precycling, czyli ideę świadomego wyboru rozwiązań ekologicznych, aby ograniczyć potrzebę recyclingu.
Ile i dlaczego Polacy wydają na plastikowe butelki?
Wyniki badania pokazują, że średnie tygodniowe wydatki na napoje w plastikowych butelkach to 22,23 zł, co w ciągu miesiąca daje kwotę 88,92 zł. Co zaskakujące najwięcej na plastikowe butelki wydają osoby w wieku ponad 55 lat (23,71 zł), a najmniej osoby między 18 a 24 rokiem życia (18,72 zł).
Ustalono również, że 38,3% ankietowanych potwierdza, że kupowanie jednorazowych opakowań można uznać za przejaw braku świadomości ekologicznej. Na zakup wody w plastikowych butelkach wpływają określone okoliczności. Respondenci najczęściej kupują wodę do domu (74,4%), przy okazji podróży (45,3%) lub kiedy chcą mieć ją pod ręką (62,4%).
Na pytanie o motywację do zakupu wody butelkowanej najczęściej odpowiadali, że wybierają ją z uwagi na lepszy skład. Często jest to jednak mylne wyobrażenie, ponieważ de facto woda źródlana w butelce nie zawiera minerałów, które posiada woda z kranu. Wyniki badania pokazują, że kolejną przyczyną zakupu wody butelkowanej jest brak zaufania do kranówki. Nie piją jej, ponieważ zostawia osad na naczyniach bądź zyskuje brzydki kolor, a czasem zapach. W tym kontekście warto zwrócić uwagę, że stosunek Polaków do picia wody z kranu powoli się zmienia ze względu na jej znaczną poprawę. W wielu miastach w Polsce pojawia się coraz więcej informacji na temat jakości oraz bezpieczeństwa picia tak zwanej kranówki. Brak wiedzy na ten temat powoduje, że Polacy są nieufni oraz powielają stereotyp, że nie wolno pić wody z kranu bądź jedynie po przegotowaniu.