• Redakcja
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Patronat medialny
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Grzegorz Braun z pierwszym wystąpieniem w PE. Szybko wyłączyli mu mikrofon [WIDEO]

    Grzegorz Braun apeluje o ochronę kontrwywiadowczą. Znamy powód

    ziobro

    Ziobro zapowiada „rozmaite działania”. „Wszystkiego mówić nie będę”

    Rosja grozi najpotężniejszą bronią. „Ukraina musi rozważyć”

    Putin wydał rozkaz ws. broni nuklearnej. „Rosja będzie musiała podjąć środki odwetowe”

    Karol Nawrocki pójdzie na Marsz Niepodległości. Opublikował nagranie [WIDEO]

    Karol Nawrocki pójdzie na Marsz Niepodległości. Opublikował nagranie [WIDEO]

    kaczynski

    Kaczyński ostro po głosowaniu: „To zwiększy wyroki”

    Tusk w tarapatach. Sondaż potwierdza, że wyborcy tracą cierpliwość

    Tusk: „Nie wyślę komandosów do Budapesztu”

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Grzegorz Braun z pierwszym wystąpieniem w PE. Szybko wyłączyli mu mikrofon [WIDEO]

    Grzegorz Braun apeluje o ochronę kontrwywiadowczą. Znamy powód

    ziobro

    Ziobro zapowiada „rozmaite działania”. „Wszystkiego mówić nie będę”

    Rosja grozi najpotężniejszą bronią. „Ukraina musi rozważyć”

    Putin wydał rozkaz ws. broni nuklearnej. „Rosja będzie musiała podjąć środki odwetowe”

    Karol Nawrocki pójdzie na Marsz Niepodległości. Opublikował nagranie [WIDEO]

    Karol Nawrocki pójdzie na Marsz Niepodległości. Opublikował nagranie [WIDEO]

    kaczynski

    Kaczyński ostro po głosowaniu: „To zwiększy wyroki”

    Tusk w tarapatach. Sondaż potwierdza, że wyborcy tracą cierpliwość

    Tusk: „Nie wyślę komandosów do Budapesztu”

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
Strona Główna Gospodarka

Z czym zmaga się polska motoryzacja? O problemach branży rozmawiano podczas Kongresu 590

17 listopada 2017
Kategorie: Gospodarka, Technologie
Pierwsze miasto bez samochodów? „Mieszkańcom nie będą potrzebne”
UdostępnijPodaj dalejUdostępnijWyślij

Z czym zmaga się polska motoryzacja? O wzajemnym wspieraniu się, o dostępie do krajowego rynku i o roli innowacji. To trzy główne zagadnienia, jakie zostały poruszone wczoraj (czwartek, 16 listopada 2017 r.) w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym Województwa Podkarpackiego – G2A Arena w miejscowości Rzeszów-Jasionka, podczas Kongresu 590.

Przedmiotem dwóch paneli dyskusyjnych o motoryzacji były zagadnienia z jakimi na co dzień zmagają się polscy producenci części i komponentów samochodowych oraz wyzwania przed jakimi stoją. Uczestnicy tych dyskusji starali się usystematyzować możliwości pomocy dla rodzimych firm z branży motoryzacyjnej, aby mogły one rozwijać się jeszcze efektywniej. Tym bardziej, że aż 80% części produkowanych na potrzeby montażu nowych samochodów pochodzi od niezależnych producentów.

Ten potencjał branży zauważony został i uwzględniony w przygotowanej przez Ministerstwo Rozwoju Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Polska jest jednym z liderów w produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych, a ponad połowa tej produkcji trafia na eksport. – Problemem jest jednak to, że polscy producenci, to często rodzinne, małe i średnie przedsiębiorstwa, które nie mają szans na konkurowanie z wielkimi koncernami. Większość produktów wytworzonych w Polsce jest sprzedawana i promowana pod markami zagranicznych producentów lub markami własnymi dystrybutorów. Polskie firmy najczęściej są tylko podwykonawcami, nie mając szans na budowanie własnych marek. To powoduje, że mają ograniczone możliwości własnego rozwoju – mówi Adam Sikorski, moderator paneli dyskusyjnych, Prezes Polskiej Grupy Motoryzacyjnej i jednocześnie Prezes PZL Sędziszów SA.

Poza fabrykami zagranicznych koncernów, siłę i konkurencyjność polskiej motoryzacji budują krajowi producenci części i komponentów motoryzacyjnych. Firmy te inwestują w rozwój technologii i linii produkcyjnych, w nowe produkty, w rozwój własnych sieci sprzedaży. Dzięki temu bardzo często oferują najwyższą światową jakość, za co są cenione przez swoich klientów. Mają jednak ograniczony dostęp do rynku – zarówno krajowego jak i zagranicznego. Branża, o której mówi się, że jest kołem zamachowym polskiej gospodarki, mogłaby się znacznie szybciej rozwijać, gdyby firmy chętniej się nawzajem wspierały, chętniej ze sobą współpracowały. Tymczasem w Polsce chociażby organizatorzy przetargów na części zamienne nie zawsze doceniają wysoką jakość krajowej produkcji. – Ponadto znaczącą rolę w budowaniu silnych polskich marek w Polsce i za granicą mogłyby odegrać polskie sieci dystrybucyjne. Jednak tego nie robią. Polskich producentów dopuszczają najchętniej tylko w roli alternatywy dla azjatyckich dostawców części, sprzedawanych pod swoimi markami własnymi. To jednak nie pozwala polskim fabrykom na budowanie swoich marek, na rozwój – wyjaśnia Adam Sikorski z PGM.

W trakcie obu debat poruszone zostały m.in. takie zagadnienia: Jak firmy polskie mogą wspierać siebie nawzajem? Jaka mogłaby być rola administracji publicznej i samorządów w rozwoju branży motoryzacyjnej? Jaką rolę powinni odgrywać Narodowi Czempioni oraz motoryzacyjne sieci dystrybucyjne w budowaniu polskich silnych marek części zamiennych? Dlaczego organizatorzy przetargów nie doceniają wysokiej jakości polskich części zamiennych? Jak wspierane przez nasze państwo inwestycje zagraniczne w Polsce mogłyby równocześnie pomagać rodzimym firmom? Jak rozwijać działalność B+R w przemyśle motoryzacyjnym? Jakie są efekty 1. edycji programu INNOMOTO i co warto zmienić w kolejnych? Jakimi jeszcze narzędziami (poza INNOMOTO) NCBiR może wspierać polskie firmy motoryzacyjne?

W dyskusjach udział wzięli przedstawiciele krajowych fabryk motoryzacyjnych, administracji publicznej i organizacji branżowych, w osobach: prof. dr hab. inż. Maciej Chorowski – dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Andrzej Kensbok – wiceprezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu SA, Maciej Srebro – przewodniczący Rady Nadzorczej URSUS BUS SA, Jakub Kowalski – właściciel i prezes SKB DRIVE TECH SA, Jan Tarapata – właściciel i dyrektor ZPH TARAPATA, Roman Kantorski – prezes Polskiej Izby Motoryzacji, Włodzimierz Hrymniak – Dyrektor Departamentu Programów Sektorowych w Polskim Funduszu Rozwoju, Rafał Grzybowski – Członek Zarządu SANOK RUBBER COMPANY SA oraz Michał Gwizda – Partner Zarządzający w CRIDO Taxand.
Organizatorem obu debat była Polska Grupa Motoryzacyjna [www.pgm.org.pl].

Już niebawem przedstawimy obszerną relację z dyskusji oraz, co istotne, szczegółowe opinie ekspertów branżowych na temat przemysłu motoryzacyjnego w Polsce.

Źródło: inf. prasowa

UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Gospodarka
  • Sport
  • Kultura
  • Historia
  • Publicystyka
  • Moto
  • Koronawirus

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine