• Redakcja
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Patronat medialny
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    mazurek zero kanal

    Prezydent zadzwonił do programu na żywo! Tego się nie spodziewali: „Dobry wieczór, Karol z Gdańska” [WIDEO]

    Makabryczne odkrycie w mieszkaniu. Unosiły się gazy wybuchowe

    Kobieta zginęła w pożarze. Nie wykluczają, że do zbrodni doszło wcześniej

    trump przy stole

    Trump tajemniczo o wojnie na Ukrainie. „Przed nami ciekawe czasy”

    Polko

    Generał Polko wskazał kogo Polska powinna wysłać na Ukrainę. „Dlaczego mielibyśmy nie uczestniczyć?”

    Trump opowiedział o rozmowie z Putinem. „Jest zmęczony”

    Nocny telefon Trumpa do Putina. „Będę na nogach jeszcze 15 minut”

    PILNE PROJEKT

    Eksplozja drona w Osinach. Wiadomo, w jakim języku były napisy na maszynie

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    mazurek zero kanal

    Prezydent zadzwonił do programu na żywo! Tego się nie spodziewali: „Dobry wieczór, Karol z Gdańska” [WIDEO]

    Makabryczne odkrycie w mieszkaniu. Unosiły się gazy wybuchowe

    Kobieta zginęła w pożarze. Nie wykluczają, że do zbrodni doszło wcześniej

    trump przy stole

    Trump tajemniczo o wojnie na Ukrainie. „Przed nami ciekawe czasy”

    Polko

    Generał Polko wskazał kogo Polska powinna wysłać na Ukrainę. „Dlaczego mielibyśmy nie uczestniczyć?”

    Trump opowiedział o rozmowie z Putinem. „Jest zmęczony”

    Nocny telefon Trumpa do Putina. „Będę na nogach jeszcze 15 minut”

    PILNE PROJEKT

    Eksplozja drona w Osinach. Wiadomo, w jakim języku były napisy na maszynie

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
Strona Główna Gospodarka

Z czym zmaga się polska motoryzacja? O problemach branży rozmawiano podczas Kongresu 590

17 listopada 2017
Kategorie: Gospodarka, Technologie
Pierwsze miasto bez samochodów? „Mieszkańcom nie będą potrzebne”
UdostępnijPodaj dalejUdostępnijWyślij

Z czym zmaga się polska motoryzacja? O wzajemnym wspieraniu się, o dostępie do krajowego rynku i o roli innowacji. To trzy główne zagadnienia, jakie zostały poruszone wczoraj (czwartek, 16 listopada 2017 r.) w Centrum Wystawienniczo-Kongresowym Województwa Podkarpackiego – G2A Arena w miejscowości Rzeszów-Jasionka, podczas Kongresu 590.

Przedmiotem dwóch paneli dyskusyjnych o motoryzacji były zagadnienia z jakimi na co dzień zmagają się polscy producenci części i komponentów samochodowych oraz wyzwania przed jakimi stoją. Uczestnicy tych dyskusji starali się usystematyzować możliwości pomocy dla rodzimych firm z branży motoryzacyjnej, aby mogły one rozwijać się jeszcze efektywniej. Tym bardziej, że aż 80% części produkowanych na potrzeby montażu nowych samochodów pochodzi od niezależnych producentów.

Ten potencjał branży zauważony został i uwzględniony w przygotowanej przez Ministerstwo Rozwoju Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Polska jest jednym z liderów w produkcji części i akcesoriów motoryzacyjnych, a ponad połowa tej produkcji trafia na eksport. – Problemem jest jednak to, że polscy producenci, to często rodzinne, małe i średnie przedsiębiorstwa, które nie mają szans na konkurowanie z wielkimi koncernami. Większość produktów wytworzonych w Polsce jest sprzedawana i promowana pod markami zagranicznych producentów lub markami własnymi dystrybutorów. Polskie firmy najczęściej są tylko podwykonawcami, nie mając szans na budowanie własnych marek. To powoduje, że mają ograniczone możliwości własnego rozwoju – mówi Adam Sikorski, moderator paneli dyskusyjnych, Prezes Polskiej Grupy Motoryzacyjnej i jednocześnie Prezes PZL Sędziszów SA.

Poza fabrykami zagranicznych koncernów, siłę i konkurencyjność polskiej motoryzacji budują krajowi producenci części i komponentów motoryzacyjnych. Firmy te inwestują w rozwój technologii i linii produkcyjnych, w nowe produkty, w rozwój własnych sieci sprzedaży. Dzięki temu bardzo często oferują najwyższą światową jakość, za co są cenione przez swoich klientów. Mają jednak ograniczony dostęp do rynku – zarówno krajowego jak i zagranicznego. Branża, o której mówi się, że jest kołem zamachowym polskiej gospodarki, mogłaby się znacznie szybciej rozwijać, gdyby firmy chętniej się nawzajem wspierały, chętniej ze sobą współpracowały. Tymczasem w Polsce chociażby organizatorzy przetargów na części zamienne nie zawsze doceniają wysoką jakość krajowej produkcji. – Ponadto znaczącą rolę w budowaniu silnych polskich marek w Polsce i za granicą mogłyby odegrać polskie sieci dystrybucyjne. Jednak tego nie robią. Polskich producentów dopuszczają najchętniej tylko w roli alternatywy dla azjatyckich dostawców części, sprzedawanych pod swoimi markami własnymi. To jednak nie pozwala polskim fabrykom na budowanie swoich marek, na rozwój – wyjaśnia Adam Sikorski z PGM.

W trakcie obu debat poruszone zostały m.in. takie zagadnienia: Jak firmy polskie mogą wspierać siebie nawzajem? Jaka mogłaby być rola administracji publicznej i samorządów w rozwoju branży motoryzacyjnej? Jaką rolę powinni odgrywać Narodowi Czempioni oraz motoryzacyjne sieci dystrybucyjne w budowaniu polskich silnych marek części zamiennych? Dlaczego organizatorzy przetargów nie doceniają wysokiej jakości polskich części zamiennych? Jak wspierane przez nasze państwo inwestycje zagraniczne w Polsce mogłyby równocześnie pomagać rodzimym firmom? Jak rozwijać działalność B+R w przemyśle motoryzacyjnym? Jakie są efekty 1. edycji programu INNOMOTO i co warto zmienić w kolejnych? Jakimi jeszcze narzędziami (poza INNOMOTO) NCBiR może wspierać polskie firmy motoryzacyjne?

W dyskusjach udział wzięli przedstawiciele krajowych fabryk motoryzacyjnych, administracji publicznej i organizacji branżowych, w osobach: prof. dr hab. inż. Maciej Chorowski – dyrektor Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, Andrzej Kensbok – wiceprezes Zarządu Agencji Rozwoju Przemysłu SA, Maciej Srebro – przewodniczący Rady Nadzorczej URSUS BUS SA, Jakub Kowalski – właściciel i prezes SKB DRIVE TECH SA, Jan Tarapata – właściciel i dyrektor ZPH TARAPATA, Roman Kantorski – prezes Polskiej Izby Motoryzacji, Włodzimierz Hrymniak – Dyrektor Departamentu Programów Sektorowych w Polskim Funduszu Rozwoju, Rafał Grzybowski – Członek Zarządu SANOK RUBBER COMPANY SA oraz Michał Gwizda – Partner Zarządzający w CRIDO Taxand.
Organizatorem obu debat była Polska Grupa Motoryzacyjna [www.pgm.org.pl].

Już niebawem przedstawimy obszerną relację z dyskusji oraz, co istotne, szczegółowe opinie ekspertów branżowych na temat przemysłu motoryzacyjnego w Polsce.

Źródło: inf. prasowa

UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Gospodarka
  • Sport
  • Kultura
  • Historia
  • Publicystyka
  • Moto
  • Koronawirus

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine