Porozumienie między Fundacją Edukacji Polsko-Chińskiej i Departamentem Edukacji Rządu Prowincji Shaanxi to jeden z rezultatów wizyty wiceministra nauki Aleksandra Bobko w Chinach. Na polskich uczelniach studiuje coraz więcej Chińczyków; w roku akadem. 2016/2017 było ich 917.
W sobotę zakończy się wizyta wiceministra nauki i szkolnictwa wyższego Aleksandra Bobko w Chinach. Jak donosi resort nauki w komunikacie opublikowanym na stronie internetowej, podczas wizyty wiceminister odwiedził trzy uniwersytety: Guangdong Polytechnic Normal University, Dongguan University of Technology i Xi’an International Studies University. W tym ostatnim minister Bobko zwiedził Centrum Badań nad Polską, spotkał się z wykładowcami oraz studentami pierwszego roku polonistyki.
Wiceminister Bobko podpisał również porozumienie o współpracy pomiędzy Fundacją Edukacji Polsko-Chińskiej i Departamentem Edukacji Rządu Prowincji Shaanxi, wziął udział w forum naukowo-technologicznym, a także w spotkaniu z przedstawicielami rządu prowincji Dongguan. Na sobotę zaplanowane jest z kolei spotkanie wiceministra z lektorami języka polskiego i przedstawicielami polonistyki tamtejszego uniwersytetu. Będzie ono poświęcone rosnącej liczbie obywateli Chin uczących się języka polskiego.
Czytaj także: Resort nauki: większość polskich uczelni nie wysyła teraz swoich studentów do Chin
„Wymiana doświadczeń między Polską a Chinami na płaszczyźnie edukacyjnej, naukowej i gospodarczej, również dotyczącej rozwoju technologicznego, daje możliwość intensyfikacji współpracy międzynarodowej” – mówił wiceminister Aleksander Bobko na otwarciu Międzynarodowego Tygodnia Nauki i Technologii w Chinach, cytowany w komunikacie prasowym. – „Już widzimy efekty tego procesu: młodzi Chińczycy coraz chętniej decydują się na podjęcie studiów w Polsce” – dodał.
Od kilku lat obserwujemy przyrost liczby studentów z Chin, kształcących się na polskich uczelniach. W roku akademickim 2016/2017 studentów z tego kraju było u nas 917, czyli niemalże dwa razy więcej niż w roku akademickim 2013/2014, kiedy studiowało ich 536. Ponad dwukrotnie zwiększyła się także liczba doktorantów z Chin, kształcących się w Polsce. W roku akademickim 2013/2014 było ich 31, a trzy lata później już 78.
„Rola edukacji jest we współczesnym świecie nie do przecenienia. To nauka podsyca głód poznawczy młodego pokolenia, determinuje jego obywatelski rozwój. To uczelnie przygotowują świadomych własnej tożsamości młodych obywateli, z których wielu staje się liderami dalszych zmian i postępu” – mówił podczas wizyty w Chinach wiceminister Bobko. – „Dialog między naszymi krajami ułatwia także spojrzenie na współczesne problemy z dystansem i z innej perspektywy” – podkreślił.