Konsumenci przyzwyczaili się, że papierosy slim sprzedawane są w cienkich opakowaniach. Rząd chce tego zakazać. Polska Izba Handlu ujawnia, jak pomysł oceniają Polacy. Zdecydowana większość uważa, że nowe przepisy mogą wprowadzać w błąd konsumentów.
Zmiany o których pisze Polska Izba Handlu są związane z Unią Europejską. Komisja Europejska zaleca, aby wszystkie paczki papierosów miały ten sam wymiar. Warto jednak dodać, że jest to jedynie sugestia ze strony UE, a nie obowiązujące prawo. Podczas gdy większość państw nie zamierza wprowadzać zmian, rząd polski zamierza od 2020 roku zakazać sprzedaży papierosów w cienkich opakowaniach.
Jak informuje Polska Izba Handlu, przepis zmusi producentów do umieszczania w zbyt dużych paczkach wypełniaczy. Inną możliwością jest sprzedawanie paczek w połowie pustych.
Autorzy komunikatu, wspólnie z instytutem IBRiS, przeprowadzili badanie opinii publicznej związane ze zmianami. Okazuje się, że 68 proc. badanych uważa, iż polskie rząd nie powinien kierować się opinią Komisji Europejskiej w tej sprawie.
Polacy maja również poważne wątpliwości co do skuteczności nowych przepisów. Zdaniem 80 proc. ankietowanych, takie rozwiązanie nie spowoduje spadku liczby palących. Poza tym, aż 85 proc. uważa, że sprzedawanie połowicznie pustych paczek jest nieuczciwe wobec konsumenta.
Wzrośnie znaczenie szarej strefy?
„Do tej pory nie było mowy o eliminacji opakowań typu slim, stąd też nagła propozycja ich zakazu budzi kontrowersje i sprzeciw konsumentów. Pomysł zrodził się na podstawie opinii Komisji Europejskiej, która nie jest dla członków Unii stanowiskiem wiążącym” – przekonuje Maciej Ptaszyński, szef Polskiej Izby Handlu.
„Wprowadzenie zakazu sprzedaży cieńszych opakowań spowoduje realne ryzyko, że spora część konsumentów poszuka produktów w szarej strefie powodując tym samym spadek wpływów do budżetu” – dodaje.