Co jakiś czas możemy usłyszeć o wyjątkowym znalezisku w postaci fabrycznie nowego pojazdu z epoki PRL-u ze znikomym przebiegiem i nawet epokowymi płynami eksploatacyjnymi.
Chyba wszyscy słyszeli o fabrycznie nowym Polskim Fiacie 126p z ’79 roku, który został znaleziony w ubiegłym roku w starej szopie w Piotrkowie Trybunalskim. Czasem jednak ”fabryczną” nowość widać tylko w opisie danego ogłoszenia, dużo jest osób, które po lekkim up’gradzie sprzedają swojego Dużego czy Małego Fiata po cenach dwu czy nawet trzykrotnie wyższych.
Tym razem owym znaleziskiem jest polski motocykl marki WSK dokładnie WSK 125 M06 B3 z 1983 roku, podobno wyciągnięta z wojskowych magazynów.
O motorze WSK warto wspomnieć bo jest to drugi obok popularnego ”Malucha” środek transportu, który powszechnie zmotoryzował polaków w latach PRL-u. W czasach kiedy dostanie samego talonu na samochód było dość trudne można było za niezbyt wielkie pieniądze kupić motocykl.
Historia Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Świdniku sięga lat międzywojennych. Po zakończeniu działań wojennych w 1951 roku ruszyła produkcja licencyjnych MiG-ów 15 a później podzespołów do tych samolotów. W połowie dekady lat ’50 został zmieniony profil produkcji na śmigłowce. Pierwszymi helikopterami były radzieckie Mi-1 i ich odmiany SM-2. Głównymi produktami nadal były samoloty i inny sprzęt latający taki jak: szybowiec SZD- 30 Pirat, śmigłowiec PZL W-3 Sokół. W 1955 roku rozpoczęto produkcję motocyklów pod własnym szyldem- WSK. Pierwszymi motocyklami były WFM-ki M06 produkowane w Warszawie ich produkcja została dodatkowo uruchomiona w Świdniku dla zaspokojenia potrzeb rynku. Model M06 był produkowany z licznymi zmianami i modernizacjami aż do końca produkcji czyli do roku ’85. Motocykle WSK były produkowane w 3 wersjach pojemności: 125, 150 i 175 cm3. Ostatni motocykl zjechał z taśmy produkcyjnej 31 października 1985 roku, był to też ostatni motocykl wyprodukowany w Polsce.
źródło: auto-swiat.pl
fot: pl.wikipedia.org- Kwasny Lukasz, commons.wikimedia.org- Beemwej