• Redakcja
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Patronat medialny
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    sikorski i nawrocki

    Nawrocki bezlitosny dla Sikorskiego. „Przestaje to wyglądać poważnie”

    Billi, straszyli obcięciem palców, przypalali. Sprawcy zatrzymani przez policję

    Billi, straszyli obcięciem palców, przypalali. Sprawcy zatrzymani przez policję

    Pościg na Zakopiance. Okazało się, że za kierownicą siedział 14-latek

    72-latek chciał zrobić na złość synowi. Wysadził mieszkanie

    Fatalny sondaż dla Tuska. „Już chyba tylko cud”

    Tusk po spotkaniu ws. Ukrainy. Powiedział, do czego zobowiązała się Polska

    Powołania do wojska

    Polskie służby w gotowości. Szef MON wprost: od tego zaczęła się wojna na Ukrainie

    Biały Dom opublikował zdjęcia Donalda Trumpa z Karolem Nawrockim

    Trump ujawnił, kto rekomendował mu poparcie Nawrockiego w wyborach! „Doceniam to”

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    sikorski i nawrocki

    Nawrocki bezlitosny dla Sikorskiego. „Przestaje to wyglądać poważnie”

    Billi, straszyli obcięciem palców, przypalali. Sprawcy zatrzymani przez policję

    Billi, straszyli obcięciem palców, przypalali. Sprawcy zatrzymani przez policję

    Pościg na Zakopiance. Okazało się, że za kierownicą siedział 14-latek

    72-latek chciał zrobić na złość synowi. Wysadził mieszkanie

    Fatalny sondaż dla Tuska. „Już chyba tylko cud”

    Tusk po spotkaniu ws. Ukrainy. Powiedział, do czego zobowiązała się Polska

    Powołania do wojska

    Polskie służby w gotowości. Szef MON wprost: od tego zaczęła się wojna na Ukrainie

    Biały Dom opublikował zdjęcia Donalda Trumpa z Karolem Nawrockim

    Trump ujawnił, kto rekomendował mu poparcie Nawrockiego w wyborach! „Doceniam to”

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
Strona Główna Polecane

Port Gdynia zapowiada nowy terminal promowy

1 października 2014
Kategorie: Polecane, Wiadomości z Polski
Port Gdynia zapowiada nowy terminal promowy
UdostępnijPodaj dalejUdostępnijWyślij

 

Port Gdynia chce stać się najbardziej uniwersalnym terminalem nad polskim morzem. Dominujący udział w przeładunkach ma wciąż drobnica, w tym kontenery, ale rośnie udział zbóż i pasz. Pozytywne sygnały płyną też z segmentu promowego, dla którego w ciągu najbliższych dwóch i pół roku port zbuduje nowy terminal. Niepewność powodują jednak zaostrzające się przepisy środowiskowe dotyczące paliw do statków.

Naszym celem jest kontynuowanie tradycji drobnicowej i kontenerowej, aby jednocześnie być jak najbardziej uniwersalnym portem. Inwestycje w porcie Gdynia są prowadzone wszechstronnie, nie zaniedbujemy żadnego sektora, żadnej grupy ładunkowej, staramy się inwestować w to, co wesprze uniwersalność portu – zapowiada w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Krzysztof Gromadowski, dyrektor ds. współpracy międzynarodowej w Porcie Gdynia.

Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany

Według statystyk przeładunki w Porcie Gdynia wyniosły w 2013 r. ponad 17,6 mln ton, o prawie 12 proc. więcej niż rok wcześniej. To wciąż mniej niż w Gdańsku i zespole portów Szczecin-Świnoujście. Dominującym typem ładunków była drobnica, czyli kontenery i inne towary przewożone w pakunkach, w tym na promach i statkach ro-ro (takich, które są przystosowane do przewozu ładunków np. na ciężarówkach). Ich udział w całkowitym przeładunku w 2013 r. przekroczył 62,5 proc.

Gromadowski podkreśla, że Port Gdynia zaczyna też specjalizować się w zbożach i paszach. Tego typu ładunki w 2013 r. stanowiły 12,3 proc. przeładunków pod względem masy.

Szczególnie w ostatnich dwóch latach Port Gdynia wyrósł na lidera w tej kategorii wśród trzech portów polskich. Są to ilości w granicach 2 mln ton rocznie. Ciągle liczymy się także w transporcie węgla, chociaż tutaj tendencja jest spadkowa. Jesteśmy też wyspecjalizowani w obsłudze innych ładunków masowych, takich jak kruszywa, chemikalia czy nawozy sztuczne.

– wylicza Gromadowski.

W ramach strategii dalszego rozwoju Port Gdynia chce równomiernie rozwijać przeładunki wszystkich grup towarów, z wyłączeniem paliw, bo nie ma tego typu infrastruktury. Istotny jest również obszar żeglugi promowej – w ciągu najbliższych 2,5 roku powstanie nowy terminal promowy, budowany we współpracy ze Stena Line, operatorem linii Gdynia-Karlskrona.

Nowe, większe promy nie mogą być obsługiwane w obecnym basenie kontenerowym. Ten terminal będzie w pobliżu wejścia do portu zaraz przy kapitanacie i Dworcu Morskim. Po pierwsze, będzie bliżej do centrum miasta, skorzysta turystyka, również ta zakupowa, mieszkańcy oraz turyści, bo dworzec będzie w zasięgu ręki.

– przekonuje Gromadowski.

Dodaje, że przewozy na linii Gdynia-Karlskrona cały czas rosną zarówno pod względem liczby pasażerów, jak i ładunków. Dla Stena Line obsługiwana dwa razy dziennie linia zapewnia ponad 30 proc. przychodów – mówi Gromadowski. Dodaje, że pomimo współpracy z armatorem przy budowie terminala, będzie on publiczny i dostępny również dla innych zainteresowanych spółek.

Gromadowski ocenia jednak, że możliwości uruchomienia nowych linii żeglugi promowej z Gdyni są ograniczone. By linia była opłacalna, prom powinien w ciągu doby popłynąć w dwie strony. Dlatego jeden rejs nie powinien trwać więcej niż 10 godzin. Dodaje, że port liczy na rozwój linii ro-ro do Finlandii, która już teraz obsługuje większość handlu między Polską a tym krajem.

Czytaj także: Amazon dyktuje warunki na poznańskim rynku pracy

Pomimo dobrych wskaźników przeładunkowych w branży panuje niepewność związana z nowymi wymogami środowiskowymi dla armatorów. Od stycznia statki pływające po Bałtyku, Morzu Północnym i Kanale La Manche będą musiały tankować paliwo z maksymalną zawartością siarki 0,1 proc. (obecnie to 1 proc.).

Są różne obawy, ponieważ to może zmienić w zasadniczy sposób opłacalność. Pojawiają się informacje, że armatorom trudno jest negocjować ceny dostaw tych nowych paliw, a nowy obowiązek już niedługo wchodzi w życie. Czekamy w pewnym napięciu, co będzie dalej i jak ta zmiana i wzrost kosztów będą się przekładać na zawinięcia do naszego portu.

– mówi Gromadowski.

 

 

 

Źródło: Agencja Informacyjna Newseria

Foto: Michal Jaskolski/flickr.com

Tagi Gdyniaport
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Gospodarka
  • Sport
  • Kultura
  • Historia
  • Publicystyka
  • Moto
  • Koronawirus

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine