Portal nakolei.pl informuje, że już za dwa lata Dworzec Centralny zostanie zamknięty na 2,5 roku. Jest to związane z przebudową węzła kolejowego. Mieszkańcy Warszawy otrzymali tę wiadomość dopiero teraz, ponieważ w trakcie kampanii wyborczej Hanna Gronkiewicz-Waltz nie wspomniała o tym fakcie.
Przebudowa węzła kolejowego, która wyłączy Dworzec Centralny z funkcjonowania na 2,5 roku, to efekt porozumienia zawartego pomiędzy PKP S.A., PKP PLK i władzami Warszawy. Oczywiście sama przebudowa nie stanowi problemu, bulwersujący jest natomiast fakt, iż nikt nie poinformował o tym mieszkańców stolicy. To milczenie jest prawdopodobnie związane z zakończoną niedawno kampanią wyborczą. Gdyby ujawniono te plany w trakcie jej trwania, Hanna Gronkiewicz-Waltz mogłaby stracić część swojego poparcia.
Jak wynika z materiałów PKP PLK, do których dotarł portal nakolei.pl, ruch dalekobieżny w latach 2018-2022 będzie kierowany przez stację Warszawa Gdańska. Dokumenty zawierają również plan przebudowy węzła kolejowego na stacji Warszawa Centralna. Remont ma potrwać 2,5 roku.
Czytaj także: Zmiany w warszawskim węźle kolejowym. Pociągi dalekobieżne będą kursowały przez Warszawę Gdańską
Co ciekawe z materiałów wynika, że utrudniony będzie również ruch drogowy w okolicy Dworca Centralnego. Czytając portal niezalezna.pl dowiadujemy się, że dokument zakłada mocne ograniczenie ruchu drogowego pod obiektami inżynieryjnymi oraz przede wszystkim sytuację, w której stacje Warszawa Centralna oraz Warszawa Śródmieście są wyłączone z funkcjonowania przez 2,5 roku (zamiennie). Oprócz tego, we wnioskach zawartych w dokumencie, wymienione są skonkretyzowane utrudnienia w ruchu drogowym, które mają objąć ciągi linii średnicowej (Kruczkowskiego, Solec, Wybrzeże Kościuszkowskie, Wybrzeże Szczecińskie, Zamojskiego, Targowa), obwodowej (Kasprzaka, Wolska, Górczewska, Obozowa), a także remont wiaduktu przy ul. Towarowej.
Osoby odpowiedzialne za projekt założyły także, iż stacja Warszawa Gdańska w najbardziej „gorącym” okresie, musiałaby obsłużyć 52 tys. pasażerów. Jest to liczba dwukrotnie większa od tej, którą obsługuje obecnie Dworzec Centralny.
W dalszej perspektywie planowana jest również modernizacja Warszawy Zachodniej oraz Wschodniej. Oznacza to, że w momencie, gdy zamknięty będzie Dworzec Centralny, a modernizowane będą dwie wspomniane stacje, wszyscy pasażerowie przyjeżdżający do stolicy kierowani będą na Warszawę Gdańską.
źródło: niezalezna.pl, nakolei.pl
Fot. Wikimedia/Adrian Grycuk