1 kwietnia 1996 roku w Fabryce Samochodów Osobowych na stołecznym Żeraniu rozpoczęto produkcję nowego Poloneza o nowej nazwie „Atu”.
Polonez Atu był uzupełnieniem gamy nadwoziowej żerańskiej fabryki. Dotychczas produkowane modele w postaci vanów (Polonez Cargo), pick- upów (Polonez Truck) i hatchbacków (Polonez Caro) zostały uzupełnione o nowy, długo już planowany rodzaj nadwozia w postaci sedana. FSO Polonez Atu został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność. Pierwszy prototyp Poloneza powstał już w pierwszej połowie lat ’80 na bazie modelu MR ’78. Polonez w nowej wersji nadwoziowej miał zastąpić przestarzałego Polskiego Fiata 125p produkowanego od 1967 roku. Ostatecznie zadecydowały względy finansowe, a także niektóre wady prototypowej konstrukcji np: mniejszy bagażnik w porównaniu do Polskiego Fiata 125p i problemy ze sztywnością tylnej części nadwozia pojazdu.
4-ro drzwiowy sedan z FSO produkowany był przez 6 lat; od 1996 do 2002 roku w dwóch generacjach: Atu i Atu Plus. W porównaniu do modelu Caro Polonez Atu charakteryzował się lepszym wyciszeniem, wyraźnym oddzieleniem części bagażowej od osobowej i o 20% sztywnością nadwozia. Wąska paleta jednostek napędowych obejmowała dwa modele z silnikami benzynowymi i jeden z silnikiem wysokoprężnym. Wszystkie silnik były silnikami rzędowymi 4- ro cylindrowymi. Silniki zasilane benzyną: 1.4 GLI 16v o mocy 103 KM i silnik 1.6 GLI o mocy 80 KM. Wersja wysokoprężna: 1.9 GLD o mocy 70 KM.