• Redakcja
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Patronat medialny
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Tusk komentuje wystąpienie Nawrockiego. „Nie chciałbym być w skórze Kaczyńskiego”

    Czy będzie kolejne weto Nawrockiego? Reforma sądownictwa w Polsce

    Rosja zaapelowała do Polski ws. granicy z Białorusią. Chcą zmiany decyzji

    Włochy oburzone po słowach Zacharowej. „Otchłań wulgarności”

    Białystok szykuje się do obrony. Tworzą specjalna infrastrukturę

    Białystok szykuje się do obrony. Tworzą specjalna infrastrukturę

    Mentzen odpowiada Nawrockiemu. „Pożyczył pan ode mnie”

    Mentzen odpowiada Błaszczakowi i Foglowi. „Słuchajcie PiS-owcy”

    Łukaszenka

    Łukaszenka blokuje polskie ciężarówki na Białorusi. Rewanż za zamknięte granice

    Tusk pokazał nagranie: „Tak skończy każdy wrogi dron” [WIDEO]

    Tusk pokazał nagranie: „Tak skończy każdy wrogi dron” [WIDEO]

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Tusk komentuje wystąpienie Nawrockiego. „Nie chciałbym być w skórze Kaczyńskiego”

    Czy będzie kolejne weto Nawrockiego? Reforma sądownictwa w Polsce

    Rosja zaapelowała do Polski ws. granicy z Białorusią. Chcą zmiany decyzji

    Włochy oburzone po słowach Zacharowej. „Otchłań wulgarności”

    Białystok szykuje się do obrony. Tworzą specjalna infrastrukturę

    Białystok szykuje się do obrony. Tworzą specjalna infrastrukturę

    Mentzen odpowiada Nawrockiemu. „Pożyczył pan ode mnie”

    Mentzen odpowiada Błaszczakowi i Foglowi. „Słuchajcie PiS-owcy”

    Łukaszenka

    Łukaszenka blokuje polskie ciężarówki na Białorusi. Rewanż za zamknięte granice

    Tusk pokazał nagranie: „Tak skończy każdy wrogi dron” [WIDEO]

    Tusk pokazał nagranie: „Tak skończy każdy wrogi dron” [WIDEO]

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
Strona Główna Gospodarka

Priorytetem UE jest rozwój przemysłu. Będzie on zależeć m.in. od stanu infrastruktury kolejowej

10 kwietnia 2015
Kategorie: Gospodarka, Technologie
Torpol z szansą na kolejne kontrakty na modernizację linii kolejowych
UdostępnijPodaj dalejUdostępnijWyślij

Sukces promowanego przez Komisję Europejską procesu reindustrializacji Europy zależy od inwestycji w infrastrukturę, zwłaszcza kolejową. To szczególnie ważne w Polsce, która jest mocniej uprzemysłowiona niż inne kraje. Dlatego PKP PLK zamierza skupić się w najbliższych latach na inwestycjach usprawniających transport towarowy.

Zgodnie z przyjętą w 2012 r. strategią Komisji Europejskiej do 2020 r. ok. 20 proc. europejskiego PKB ma pochodzić z przemysłu. Jak wynika z danych Eurostatu, w 2013 r. sektor ten odpowiadał za 19,1 proc. unijnej gospodarki. Znacznie mniej uprzemysłowione są stare kraje członkowskie – średnia dla strefy euro to 18,4 proc. PKB z przemysłu, a m.in. w Belgii, Francji i Wielkiej Brytanii wskaźnik ten jest poniżej 15 proc.

– Reindustrializacja Europy zaczyna być priorytetem dla gospodarki europejskiej, a bez dobrej infrastruktury i logistyki możliwości rozwojowe będą bardzo ograniczone. Ta perspektywa dla Polskich Linii Kolejowych to przede wszystkim nacisk na poprawę jakości przewozów kolejowych cargo i przewozów intermodalnych – podkreśla w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Arkadiusz Krężel, przewodniczący rady nadzorczej PKP PLK.

Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany

Uprzemysłowienie Polski na tle innych krajów Unii jest na wysokim poziomie – już w 2013 r. zgodnie z danymi Eurostatu niemal jedna czwarta (24,7 proc.) polskiego PKB pochodziła z przemysłu.

– Polska ze swoimi tradycjami, przede wszystkim dzięki temu, że nie zlikwidowała swojego przemysłu w okresie, kiedy on był trochę passé i był traktowany jako mniej atrakcyjna część gospodarki, dzisiaj staje się atrakcyjna dla wszystkich inwestorów, zwłaszcza europejskich – podkreśla Krężel.

Atrakcyjność polski w oczach inwestorów zwiększa dodatkowo wycofywanie kapitału z rynków wschodnich, takich jak Chiny i Indie. Ich miejsce zajmują nowe, wschodzące rynki europejskie – poza Polską to także m.in. Czechy i Rumunia.

By jednak polski przemysł mógł dalej się rozwijać i być atrakcyjny dla kapitału zagranicznego, poprawie musi ulec infrastruktura transportowa, w szczególności dotyczy to kolei. Dlatego PKP PLK do końca 2022 r., czyli do momentu, kiedy upływa termin na rozliczenie środków unijnych z perspektywy 2014-2020, będzie inwestować przede wszystkim w infrastrukturę przewozów towarowych.

– Właściwie zakończyliśmy w dużym stopniu część, która była poświęcona transportowi osobowemu. Myślę, że projekt Pendolino, czy inwestycje związane ze zwiększeniem prędkości pociągów osobowych, się udał i ostatnie trzy lata dużego przyspieszenia w inwestycjach poprawiły tę jakość. Teraz stawiamy na cargo – zapowiada Krężel.

Inwestycje będą obejmowały zarówno linie wykorzystywane w ruchu krajowym, jak i korytarze Wschód-Zachód. Krężel jest przekonany, że pomimo obecnych problemów politycznych i gospodarczych tranzyt pomiędzy Europą a Wschodem nie zniknie.

Wśród planowanych i realizowanych przez PKP PLK inwestycji jest m.in. poprawa przepustowości linii kolejowych prowadzących do portów morskich oraz modernizacja magistrali węglowej, czyli linii łączącej Śląsk z Gdynią.

Źródło: Agencja Informacyjna Newseria
Fot. Cezary Bronszkowski/wMeritum.pl

Tagi infrastruktura kolejowakolejprzemysłrozwojtransportunia europejska
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Gospodarka
  • Sport
  • Kultura
  • Historia
  • Publicystyka
  • Moto
  • Koronawirus

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine