W Kutnie zostanie wznowiona produkcja kultowego samochodu z okresu PRL – Syrenki. Stanie się tak dzięki dofinansowaniu projektu ze środków Unii Europejskiej. Wartość projektu to prawie 7,5 mln złotych.
W okresie PRL z taśmy produkcyjnej zjechało 521 311 egzemplarzy Syrenek. W latach 1957 – 1972 produkowano ją w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie, a w latach 1972 – 1983 w Fabryce Samochodów Małolitrażowych w Bielsku – Białej. Produkcję zakończono 30 czerwca 1983 roku.
Teraz Syrenka ma szansę na nowe życie. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju poinformowało, że wznowienie produkcji samochodu będzie możliwe dzięki środkom z programu „Innowacyjna Gospodarka” na lata 2007 – 2013, z której fundusze można wykorzystywać do końca 2015 roku. Unijne wsparcie dla projektu wartego 7,44 mln złotych wynosi 4,5 mln.
Syrenka nie będzie samochodem produkowanym masowo. W pierwszym roku z taśmy ma zjechać 50 egzemplarzy, w następnym 100, a w kolejnych latach 300. Jednak jeśli zainteresowanie samochodem będzie większe, produkcja może zostać zwiększona. Projekt zakłada stworzenie dla samochodu oddzielnej linii produkcyjnej.
Jak podaje resort, „syrenka będzie wyposażona w benzynowy niskoemisyjny silnik o pojemności 1,4 l i mocy 90 KM. Alternatywnie ma zostać wprowadzony napęd elektryczny”. Pojazd ma mieć nowoczesną stylistykę i być ekologiczny. Ma również spełniać wymagania dyrektyw Unii Europejskiej. W premierowym pokazie uczestniczyła Iwona Wendel, wiceszefowa Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Czytaj także: List prezydenta Andrzeja Dudy z okazji odsłonięcia pomnika „Inki” w Warszawie