• Redakcja
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Patronat medialny
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    PILNE PROJEKT

    Tusk ujawnił obywatelstwa sprawców aktu dywersji na torach kolejowych!

    Ekspert mówi, kto mógł dokonać aktu dywersji. „Mamy do czynienia z poważnymi zawodnikami”

    Ekspert mówi, kto mógł dokonać aktu dywersji. „Mamy do czynienia z poważnymi zawodnikami”

    Ujawnili kulisy wybuchu na torach. „Nie da się tego opisać”

    Ujawnili kulisy wybuchu na torach. „Nie da się tego opisać”

    PILNE PROJEKT

    Premier Tusk zwołuje nadzwyczajne posiedzenie. Dywersja na kolei pod lupą rządu i prezydenta

    Wojewoda z PO uniewinniony przez sąd w Lublinie.  Poszło o krzyż

    Wojewoda z PO uniewinniony przez sąd w Lublinie. Poszło o krzyż

    Zapytali szefa MON, czy polska armia obroni się przed Rosją. Zaskakująca odpowiedź

    Wysadzenie torów to zapowiedź wojny w Polsce? Niepokojące słowa szefa Sztabu Generalnego

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    PILNE PROJEKT

    Tusk ujawnił obywatelstwa sprawców aktu dywersji na torach kolejowych!

    Ekspert mówi, kto mógł dokonać aktu dywersji. „Mamy do czynienia z poważnymi zawodnikami”

    Ekspert mówi, kto mógł dokonać aktu dywersji. „Mamy do czynienia z poważnymi zawodnikami”

    Ujawnili kulisy wybuchu na torach. „Nie da się tego opisać”

    Ujawnili kulisy wybuchu na torach. „Nie da się tego opisać”

    PILNE PROJEKT

    Premier Tusk zwołuje nadzwyczajne posiedzenie. Dywersja na kolei pod lupą rządu i prezydenta

    Wojewoda z PO uniewinniony przez sąd w Lublinie.  Poszło o krzyż

    Wojewoda z PO uniewinniony przez sąd w Lublinie. Poszło o krzyż

    Zapytali szefa MON, czy polska armia obroni się przed Rosją. Zaskakująca odpowiedź

    Wysadzenie torów to zapowiedź wojny w Polsce? Niepokojące słowa szefa Sztabu Generalnego

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
Strona Główna Historia

40 lat Dworca Centralnego w Warszawie

17 grudnia 2015
Kategorie: Historia, Polski
40 lat Dworca Centralnego w Warszawie
UdostępnijPodaj dalejUdostępnijWyślij

Jedna z wielu sztandarowych inwestycji epoki Edwarda Gierka Dworzec Centralny w Warszawie obchodzi swoje 40 urodziny.

Historia powstania Dworca Centralnego sięga 1946 roku kiedy to zaistniała potrzeba budowy głównego dworca kolejowego w Warszawie w miejsce zniszczonego przez Niemców Dworca Głównego. Przez kolejne ćwierćwiecze powstało kilka koncepcji centralnego dworca Warszawy jednak na przeszkodzie stanęły względy finansowe. Rolę głównego dworca w stolicy pełniła Warszawa Główna Osobowa. W 1972 roku podjęto decyzję o budowie nowoczesnego dworca dalekobieżnego. Budowa obiektu rozpoczęła się od 23 robotników i 2 koparek a zakończyła się na 2 tysiącach budowniczych. Z powodu notorycznego braku rąk do pracy do budowy dworca skierowano żołnierzy Wojska Polskiego. Jak na ówczesne czasy dworzec był zbudowany wedle nowoczesnego i nowatorskiego projektu Arseniusza Romanowicza.

Ówczesna propaganda sukcesu ochrzciła dworzec mianem „najnowocześniejszego dworca w Europie” mimo nowatorskiego wyglądu i szeregu technicznych udogodnień np: ruchome schody czy automatyczne drzwi było to stwierdzenie mocno na wyrost. Z racji szybkiego tempa budowy, braków materiałowych i ludzkich dworzec już na samym początku w swej konstrukcji zawierał niedoróbki np: przeciekający dach czy nieszczelna instalacja kanalizacyjna. Pierwszym gościem dworca był I Sekretarz KC KPZR Leonid Breżniew, który wybierał się do Warszawy na VII Zjazd PZPR. I właśnie z tytułu wizyty przywódcy ZSRR harmonogram prac był bardzo napięty a same pracy trwały błyskawicznie.

Czytaj także: Łódź - polskie Detroit

Budynek dworca w latach 70
Budynek dworca w latach 70

Dworzec posiada 4 podziemne perony o długości 400 metrów i 8 krawędzi peronowych. Nad peronami znajduję się zbudowana ze szkła i stali hala główna, która swoją konstrukcją wzbudzała uznanie architektów, całość obiektu wieńczy olbrzymi aluminiowy dach o futurystycznych kształtach. Szybkie tempo robót spowodowało zaniechanie budowy betonowych estakad dla pieszych prowadzących do pobliskich wieżowców. Dworzec wyposażono w automatyczne drzwi sprowadzane ze Szwajcarii, ruchome schody pochodziły z Paryża i Brukseli, włosi dostarczyli elektroniczne zegary. Z zagranicy ściągnięto nawet małe, jednoosobowe pojazdy do czyszczenia posadzki. Dworzec Centralny zdobył uznanie szwajcarskiego krytyka architektury Wernera Hubera, który o dworcu mówił tak:

Przykład wybitnej architektury modernizmu, perła na szynach

W związku z Euro 2012 w 2010 roku rozpoczął się remont dworca i generalne czyszczenie, które zakończyło się na przełomie 2011/2012 roku. Budowa dworca była utrwalona m.in w serialu „Czterdziestolatek”, w którym główny bohater pracuje jako inżynier przy budowie obiektu. Dzisiaj rzeczony budynek sam jest czterdziestolatkiem.

źródło: wikipedia.pl, money.pl
fot: pl.wikipedia.org- urbanlegend, Postcard 75

Tagi dworzec centralnyhistoria Polskipkpprlwarszawa
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Gospodarka
  • Sport
  • Kultura
  • Historia
  • Publicystyka
  • Moto
  • Koronawirus

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine