Dokładnie 42 lata temu w warszawskiej FSO rozpoczęto produkcję Syreny 105. ”Sto piątkę” produkowano najpierw w stołecznej FSO, a później w bielskiej WSM (późniejsze FSM).
Syrena 105, tak jak jej wszystkie poprzedniczki (modele 104, 103, 102, 101, 100), była dwudrzwiowym sedanem z silnikiem umieszczonym z przodu. Syrenę 105 napędza mały 3-cylindrowy silnik benzynowy S-31 o mocy 40 KM i pojemności 0,84 L. 4-ro biegowa skrzynia biegów jest w pełni zsynchronizowana. Pierwsze egzemplarze nowego modelu Syreny produkowano równolegle w Warszawie, jak i na Śląsku. Po przeniesieniu całej produkcji do zakładów FSM Syrena była produkowana do 1983 roku.
W Syrenie 105 zastosowano kilka zmian: klamki od Fiata 125p, obniżono o 2 cm krawędź tylną bocznych okien, siedzenia przednie wyposażono w blokadę położenia. W 1975 roku wprowadzono także dwuobwodowy układ hamulcowy.
Syrena 105 występowała w kilku odmianach: Syrena 105 Lux z lewarkiem zmiany biegów i dźwignią hamulca pomocniczego umieszczonego w podłodze pojazdu. W wersji Lux rozpoczęto również montaż radia, prędkość max. 120 km/h. Powstała również wersja dla rolników R-20. Był to dwudrzwiowy pick-up o maksymalnym udźwigu 350 kg ładunku i powierzchni ładunkowej 2 m kwadratowych. Syrena R-20 występowała w dwóch wariantach: R-20 M o zwiększonej ładowności i obniżonym progu załadunku i Syrena R-20 F, czyli furgon ze zdejmowaną nadbudową skrzyni ładunkowej wykonanej z blachy. Syrena Bosto (bielski osobowo-towarowy) był to furgon wykonany z blachy stalowej o ładowności 500 kg mógł zabrać 4 osoby i 200 kg bagażu.
źródło: wikipedia.org
fot: pl.wikipedia.org- SuperTank17, Arczir20, Dawid783