• Redakcja
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Patronat medialny
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Makabryczne odkrycie w Poznaniu. Od razu zatrzymali mężczyznę

    Tragedia w Warszawie. Kobieta skoczyła z dziewiątego piętra!

    trump putin syrii

    Klamka zapadła. Putin będzie rozmawiał z Trumpem, właśnie podano datę

    Trzaskowski wręczył Nawrockiemu tajemniczą kopertę. Co w niej było? [WIDEO]

    Trzaskowski wskazał różnicę pomiędzy Dudą i Nawrocki. Jest zaniepokojony

    Sawicki boi się unieważnienia wyborów. „Obawiam się najgorszego”

    Sawicki boi się unieważnienia wyborów. „Obawiam się najgorszego”

    Przyłęk Duży: wjechał na przejazd kolejowy choć rogatki były opuszczone. Przeżył tylko cudem [WIDEO]

    Przyłęk Duży: wjechał na przejazd kolejowy choć rogatki były opuszczone. Przeżył tylko cudem [WIDEO]

    Materiał TVP Info o Trzaskowskim. Kandydat KO z hot dogiem, internauci się śmieją [WIDEO]

    Materiał TVP Info o Trzaskowskim. Kandydat KO z hot dogiem, internauci się śmieją [WIDEO]

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Makabryczne odkrycie w Poznaniu. Od razu zatrzymali mężczyznę

    Tragedia w Warszawie. Kobieta skoczyła z dziewiątego piętra!

    trump putin syrii

    Klamka zapadła. Putin będzie rozmawiał z Trumpem, właśnie podano datę

    Trzaskowski wręczył Nawrockiemu tajemniczą kopertę. Co w niej było? [WIDEO]

    Trzaskowski wskazał różnicę pomiędzy Dudą i Nawrocki. Jest zaniepokojony

    Sawicki boi się unieważnienia wyborów. „Obawiam się najgorszego”

    Sawicki boi się unieważnienia wyborów. „Obawiam się najgorszego”

    Przyłęk Duży: wjechał na przejazd kolejowy choć rogatki były opuszczone. Przeżył tylko cudem [WIDEO]

    Przyłęk Duży: wjechał na przejazd kolejowy choć rogatki były opuszczone. Przeżył tylko cudem [WIDEO]

    Materiał TVP Info o Trzaskowskim. Kandydat KO z hot dogiem, internauci się śmieją [WIDEO]

    Materiał TVP Info o Trzaskowskim. Kandydat KO z hot dogiem, internauci się śmieją [WIDEO]

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
Strona Główna Moto Historia

Skoda 200 RS – czyli Stratopolonez po czesku

25 stycznia 2017
Kategorie: Historia, Moto
Skoda 200 RS – czyli Stratopolonez po czesku
UdostępnijPodaj dalejUdostępnijWyślij

My mieliśmy Stratopoloneza. Dla Czechów takim Stratopolonezem jest Skoda 200 RS, która powstała tylko w 3 egzemplarzach. Może nie zdołała zawładnąć rajdowymi trasami II połowy lat 70 ale utorowała drogę dla innej rajdowej legendy- Skody 130 RS.

Skoda praktycznie od samego początku starała się promować poprzez motorsport. Po wojnie każdy nowy model był przygotowywany przez sportowy dział do startów w rajdach i wyścigach. Od 1969 roku czyli od momentu wprowadzenia do produkcji popularnego modelu „100” strategią fabryki była promocja eksportowych wersji poprzez starty w zagranicznych imprezach. Najmocniej zaawansowany technicznie model 120 S z silnikiem 1.3 o mocy 120 KM przy masie pojazdu 795 kg pozwalał wygrywać różnego rodzaju rajdy i wyścigi grupy A ale nie dawał szans na wygranie najważniejszych zawodów klasyfikacji generalnej.

Skoda zdawała sobie sprawę, że ze swoim 120 konnym modelem 120 S nie zdoła pokonać zagranicznej konkurencji w postaci chociażby Opla Ascony. Zarząd Skody postanowił uszczknąć coś dla siebie w krajowych championatach. Zbudowano 2 prototypy bez homologacji w dwóch klasach pojemnościowych: do 1.8 l i 2.0 l . W zawodach na szczeblu krajowym fabryki mogły wystawiać prototypy bez homologacji.

W kwestii zagranicznych rajdów Skoda działała dwutorowo. Fabryczny zespół z Mlada Boleslav w dalszym ciągu wykorzystywał A grupową Skodę 120 S, team z Kvasin dostał zgodę na budowę B- grupowego prototypu RS180/200. Bazą pod budowę nowego modelu była Skoda 110R. Jednak karoseria owego modelu została obniżona co pozwoliło obniżyć środek ciężkości, poszerzona, a żeby zmieścić silnik wydłużona. Dawcą nowego 2-litrowego silnika był nie wdrożony do seryjnej produkcji model S720. Układ chłodzenia pochodził z modelu 120S, skrzynia biegów pochodziła z Tatry 2-603. Pierwszy prototyp był mocno przekombinowany i wypadł blado w czasie testów.

W 1973 roku po stosownych poprawkach (przy wykorzystaniu świeżo co zakupionego komputera IBM) powstał drugi prototyp z wykorzystaniem włókna szklanego i aluminium. Pojazd otrzymał nowe zawieszenie i całą gamę zachodnich części: skrzynię biegów od Porsche 911, sprzęgło marki Sachs, tarczowe hamulce Girling, aparat zapłonowy pochodził z firmy Lucas. Tak podrasowany pojazd przy pomocy 2 gaźników Webera generował z pojemności 1.8 l 154 KM, 2-litrówka rozwijała moc 163 KM. Niestety mimo wysiłku  inżynierów pojazd nie był konkurencyjny w stosunku do zachodniej konkurencji. Brakowało 37-46 KM do Opla i 57-66 KM do Forda Escorta. Debiut w czasie Rajdu Skody (najbardziej prestiżowy rajd dla producenta) nie był zbyt pomyślny i nie zakończył się pokonaniem Vladimira Hubacka, który za sterami Renault Alpine A110 był solą w oku czechosłowackiego  producenta.

Historia ambitnego projektu zakończyła się na 3 egzemplarzach, z których jedna 200RS została przerobiona do startów w wyścigach górskich, 180 RS znajduje się w prywatnych rękach a drugi 2- litrowy egzemplarz znajduje się w muzeum Skody. Skoda 200RS niestety nie spełniała pokładanych w niej nadziei, ale utorowała drogę dla modelu 130RS- czyli dla najbardziej utytułowanej Skodzie w historii, która w latach 1976-1981 zwyciężała nie tylko w swojej klasie pojemnościowej (do 1.3 l) ale także pokonywała mocniejszą, zagraniczną konkurencję. W 1980 Skoda zdobyła tytuł wicemistrza a rok później mistrza Europy w kategorii zespołowej.

źródło: wiedza własna, autogen.pl
fot: youtube.com
Tagi czechosłowacjaCzechyhistoria motoryzacjimotomotorsportsamochodyskodastare samochody
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Gospodarka
  • Sport
  • Kultura
  • Historia
  • Publicystyka
  • Moto
  • Koronawirus

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine