• Redakcja
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Patronat medialny
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Odkryli „polskie piramidy”. Tajemnicze megality znajdują się w Wielkopolsce

    Odkryli „polskie piramidy”. Tajemnicze megality znajdują się w Wielkopolsce

    prezydent andrzej duda

    Prezydent Duda ostro o Ukrainie i sojusznikach. „Zamykamy, do widzenia”

    Bąkiewicz mówi, jaką pieśń odśpiewali na terenie Niemiec. „Łzy stawały w oczach”

    Bąkiewicz mówi, jaką pieśń odśpiewali na terenie Niemiec. „Łzy stawały w oczach”

    na granicy

    Co się stanie, jeśli Niemcy zniosą kontrole na granicy z Polską? Minister stawia sprawę jasno

    Filip Chajzer

    Filip Chajzer ujawnił, co się stało, gdy ogłosił, że głosował na Nawrockiego. Niespodziewana sytuacja

    joanna mucha

    Joanna Mucha ujawnia, co Hołownia usłyszał od polityka PiS. „Ufam Szymonowi”

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Odkryli „polskie piramidy”. Tajemnicze megality znajdują się w Wielkopolsce

    Odkryli „polskie piramidy”. Tajemnicze megality znajdują się w Wielkopolsce

    prezydent andrzej duda

    Prezydent Duda ostro o Ukrainie i sojusznikach. „Zamykamy, do widzenia”

    Bąkiewicz mówi, jaką pieśń odśpiewali na terenie Niemiec. „Łzy stawały w oczach”

    Bąkiewicz mówi, jaką pieśń odśpiewali na terenie Niemiec. „Łzy stawały w oczach”

    na granicy

    Co się stanie, jeśli Niemcy zniosą kontrole na granicy z Polską? Minister stawia sprawę jasno

    Filip Chajzer

    Filip Chajzer ujawnił, co się stało, gdy ogłosił, że głosował na Nawrockiego. Niespodziewana sytuacja

    joanna mucha

    Joanna Mucha ujawnia, co Hołownia usłyszał od polityka PiS. „Ufam Szymonowi”

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
Strona Główna Moto Historia

Skoda 200 RS – czyli Stratopolonez po czesku

25 stycznia 2017
Kategorie: Historia, Moto
Skoda 200 RS – czyli Stratopolonez po czesku
UdostępnijPodaj dalejUdostępnijWyślij

My mieliśmy Stratopoloneza. Dla Czechów takim Stratopolonezem jest Skoda 200 RS, która powstała tylko w 3 egzemplarzach. Może nie zdołała zawładnąć rajdowymi trasami II połowy lat 70 ale utorowała drogę dla innej rajdowej legendy- Skody 130 RS.

Skoda praktycznie od samego początku starała się promować poprzez motorsport. Po wojnie każdy nowy model był przygotowywany przez sportowy dział do startów w rajdach i wyścigach. Od 1969 roku czyli od momentu wprowadzenia do produkcji popularnego modelu „100” strategią fabryki była promocja eksportowych wersji poprzez starty w zagranicznych imprezach. Najmocniej zaawansowany technicznie model 120 S z silnikiem 1.3 o mocy 120 KM przy masie pojazdu 795 kg pozwalał wygrywać różnego rodzaju rajdy i wyścigi grupy A ale nie dawał szans na wygranie najważniejszych zawodów klasyfikacji generalnej.

Skoda zdawała sobie sprawę, że ze swoim 120 konnym modelem 120 S nie zdoła pokonać zagranicznej konkurencji w postaci chociażby Opla Ascony. Zarząd Skody postanowił uszczknąć coś dla siebie w krajowych championatach. Zbudowano 2 prototypy bez homologacji w dwóch klasach pojemnościowych: do 1.8 l i 2.0 l . W zawodach na szczeblu krajowym fabryki mogły wystawiać prototypy bez homologacji.

W kwestii zagranicznych rajdów Skoda działała dwutorowo. Fabryczny zespół z Mlada Boleslav w dalszym ciągu wykorzystywał A grupową Skodę 120 S, team z Kvasin dostał zgodę na budowę B- grupowego prototypu RS180/200. Bazą pod budowę nowego modelu była Skoda 110R. Jednak karoseria owego modelu została obniżona co pozwoliło obniżyć środek ciężkości, poszerzona, a żeby zmieścić silnik wydłużona. Dawcą nowego 2-litrowego silnika był nie wdrożony do seryjnej produkcji model S720. Układ chłodzenia pochodził z modelu 120S, skrzynia biegów pochodziła z Tatry 2-603. Pierwszy prototyp był mocno przekombinowany i wypadł blado w czasie testów.

W 1973 roku po stosownych poprawkach (przy wykorzystaniu świeżo co zakupionego komputera IBM) powstał drugi prototyp z wykorzystaniem włókna szklanego i aluminium. Pojazd otrzymał nowe zawieszenie i całą gamę zachodnich części: skrzynię biegów od Porsche 911, sprzęgło marki Sachs, tarczowe hamulce Girling, aparat zapłonowy pochodził z firmy Lucas. Tak podrasowany pojazd przy pomocy 2 gaźników Webera generował z pojemności 1.8 l 154 KM, 2-litrówka rozwijała moc 163 KM. Niestety mimo wysiłku  inżynierów pojazd nie był konkurencyjny w stosunku do zachodniej konkurencji. Brakowało 37-46 KM do Opla i 57-66 KM do Forda Escorta. Debiut w czasie Rajdu Skody (najbardziej prestiżowy rajd dla producenta) nie był zbyt pomyślny i nie zakończył się pokonaniem Vladimira Hubacka, który za sterami Renault Alpine A110 był solą w oku czechosłowackiego  producenta.

Historia ambitnego projektu zakończyła się na 3 egzemplarzach, z których jedna 200RS została przerobiona do startów w wyścigach górskich, 180 RS znajduje się w prywatnych rękach a drugi 2- litrowy egzemplarz znajduje się w muzeum Skody. Skoda 200RS niestety nie spełniała pokładanych w niej nadziei, ale utorowała drogę dla modelu 130RS- czyli dla najbardziej utytułowanej Skodzie w historii, która w latach 1976-1981 zwyciężała nie tylko w swojej klasie pojemnościowej (do 1.3 l) ale także pokonywała mocniejszą, zagraniczną konkurencję. W 1980 Skoda zdobyła tytuł wicemistrza a rok później mistrza Europy w kategorii zespołowej.

źródło: wiedza własna, autogen.pl
fot: youtube.com
Tagi czechosłowacjaCzechyhistoria motoryzacjimotomotorsportsamochodyskodastare samochody
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Gospodarka
  • Sport
  • Kultura
  • Historia
  • Publicystyka
  • Moto
  • Koronawirus

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine