Zaprojektowana przez szwedzką firmę Entride ciężarówka T-pod będzie dostarczać towar do sklepów sieci Lidl w tym kraju. Jeszcze w 2018 roku mają się odbyć pierwsze dostawy. Najpierw autonomiczna ciężarówka zajmie się dostarczaniem towaru do marketów Lidla w Halmstad.
Ma tylko 7 metrów długości, jest w stanie przewieść ładunek o masie 20 ton i… nie ma kabiny kierowcy. Ciężarówka T-pod, bo o niej mowa, już w przyszłym roku będzie testowana na ulicach w Szwecji przez Lidla.
O T-pod było głośno już jakiś czas temu, kiedy Entride opublikowało pierwsze zdjęcia i filmy ze swoim produktem. Ciężarówka wyglądała na nich jak pojazd żywcem wycięty z filmu science fiction. Na stronie wizualnej się nie skończyło, bowiem twórcy zachwalali także możliwości pojazdu:
– pełna autonomiczność,
– bezpieczeństwo (m.in. asystent hamowania, radary monitorujące sytuację w pobliżu T-pod, zaawansowany tempomat i system utrzymania pojazdu na pasie ruchu),
– inteligentne sterowanie (pojazd miał monitorować m.in. topografię terenu i przebieg trasy).
W lipcu br. przyszedł czas na premierę i pojazd zaczął nabierać „realnych kształtów”. Jednak nawet wówczas trudno było przypuszczać, że ciężarówka autonomiczna wyjedzie na ulice już w 2018 roku.
Introducing the T-pod. Designed for remote human operation and driverless functionality. #ZeroEmissionTransport#STHLMTech #tech #ai #IoT pic.twitter.com/wIxXLsFVzP
— Einride (@TeamEinride) 10 lipca 2017
Testy w Halmstad
Dlaczego Szwecja? Okazuje się, że w lipcu 2017 roku zmieniono w tym kraju przepisy drogowe. Zgodnie z nimi dopuszczono do jazdy również pojazdy w pełni autonomiczne. To jednak wymaga uzyskania szeregu zezwoleń.
Firma zapewnia, że już w 3 kwartale 2018 roku rozpoczną się pierwsze testy. T-pod będzie dostarczał towar do marketów Lidla w Halmstad. Konkretnie, ciężarówka będzie kursować na trasie z centrum dystrybucyjnego do poszczególnych sklepów.
Należy dodać, że pojazd będzie się znajdować pod stałym nadzorem operatora. Człowiek ten, siedząc w biurze, będzie mógł czuwać nad prawidłową jazdą nawet kilku autonomicznych pojazdów.