• Redakcja
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Patronat medialny
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    karol nawrocki po wyborach

    Kolejne weto Nawrockiego. Zobacz szczegóły

    Kaczyński wątpi w liczbę ofiar powodzi podaną przez rząd. „Wypada zweryfikować”

    Kaczyński atakuje Tuska. „Oderwany od rzeczywistości”

    Makabryczne odkrycie w Poznaniu. Od razu zatrzymali mężczyznę

    Zaatakował pielęgniarkę w szpitalu. Kompletnie pijany

    Trump opowiedział o rozmowie z Putinem. „Jest zmęczony”

    Trump zabrał głos po rozmowie z Putinem. „Pogratulował mi”

    PILNE PROJEKT

    Trump zadzwonił do Putina! „Rozmowa trwa”

    Biedronka

    Ekspertka ostrzega przed trzema produktami z „Biedronki”. „Zobaczcie, to jest wszystko pofarbowane” [WIDEO]

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    karol nawrocki po wyborach

    Kolejne weto Nawrockiego. Zobacz szczegóły

    Kaczyński wątpi w liczbę ofiar powodzi podaną przez rząd. „Wypada zweryfikować”

    Kaczyński atakuje Tuska. „Oderwany od rzeczywistości”

    Makabryczne odkrycie w Poznaniu. Od razu zatrzymali mężczyznę

    Zaatakował pielęgniarkę w szpitalu. Kompletnie pijany

    Trump opowiedział o rozmowie z Putinem. „Jest zmęczony”

    Trump zabrał głos po rozmowie z Putinem. „Pogratulował mi”

    PILNE PROJEKT

    Trump zadzwonił do Putina! „Rozmowa trwa”

    Biedronka

    Ekspertka ostrzega przed trzema produktami z „Biedronki”. „Zobaczcie, to jest wszystko pofarbowane” [WIDEO]

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
Strona Główna Gospodarka

Ekspert ujawnia jak sklepy zachęcają do większych zakupów w okresie świątecznym. „Wszędzie do nas krzyczy słowo: promocja…”

18 grudnia 2017
Kategorie: Gospodarka
Ekspert ujawnia jak sklepy zachęcają do większych zakupów w okresie świątecznym. „Wszędzie do nas krzyczy słowo: promocja…”

Fot.: pixabay.com

UdostępnijPodaj dalejUdostępnijWyślij

W okresie przedświątecznym w sklepach i centrach handlowych jesteśmy otoczeni kolorowymi ozdobami, choinkami i światłami, wszędzie widać postacie Mikołajów, rozpylane są zapachy choinki czy świątecznych ciast, a z głośników płyną kolędy i świąteczne piosenki. „To wszystko marketing sensoryczny” – mówi ekspert.

„To wszystko są działania z zakresu marketingu sensorycznego, który ma wprowadzić klientów w dobry nastrój świąteczny i skłonić ich do większych zakupów” – mówi PAP dr Mariusz Woźniakowski z Katedry Marketingu Uniwersytetu Łódzkiego.

Marketing sensoryczny służy pobudzaniu zmysłów klientów tak, by chętniej i więcej kupowali. Chodzi o to, żebyśmy z każdą marką nie tylko przy okazji zakupów, czy odwiedzania placówek handlowych, mieli pewne pozytywne skojarzenia, jako wynik doświadczenia zmysłowego.

Czytaj także: Stan współczesnej oświaty. Czy czas na radykalne zmiany?

„Oczywiście w środowisku sklepów najłatwiej o tego typu działania, ponieważ firmy mogą bez problemów za pomocą różnych narzędzi oddziaływać na nasze zmysły: wzrok, węch, słuch, dotyk i smak” – wyjaśnił dr Woźniakowski.

Jak podkreślił, okres świąteczny sprzyja takim działaniom, ponieważ sama „magia świąt” przeciętnemu człowiekowi kojarzy się z czymś przyjemnym. „Dodatkowo wiele wyników badań pokazuje, że nawet do 70 proc. naszych decyzji zakupowych podejmujemy w sposób bardziej emocjonalny w miejscu zakupów, co sprawia, że szczególnie w okresie świąt jesteśmy dosyć łatwym celem dla handlowców” – ocenił.

Badania pokazują także, że pomimo tego, że mamy przemyślane, co chcemy kupić i pewną świadomość mechanizmów, jakimi posługuje się marketing, to i tak będąc w sklepie dajemy się skusić na różnego rodzaju niezaplanowane zakupy.

Główną część tych bodźców odbieramy za pomocą wzroku i on najczęściej pobudza nasze emocje. „Od samego wejścia do sklepów czy centrów handlowych jesteśmy bombardowani całą paletą barw, pięknymi ozdobami, kolorowymi choinkami i światełkami. Wszędzie widać postacie Mikołajów czy elfów, czyli tak naprawdę same pozytywne świąteczne symbole” – dodał.

Rozpylanie różnych zapachów w sklepach to narzędzie wykorzystujące zmysł węchu klientów stosowane w aromamarketingu. „Klasyką jest już rozpylanie zapachu świeżego pieczywa, który powoduje, że często mamy ochotę natychmiast kupić i schrupać świeżą bułkę. Słodkie zapachy pierników czy innych ciast świątecznych, zapach choinki – to także wpływa na nasz pozytywny odbiór danego sklepu i ma nas wprowadzać w dobry nastrój” – powiedział ekspert.

Na zmysł słuchu klientów oddziaływać mają nadawane nieustannie przez sklepowe głośniki świąteczne piosenki czy kolędy. „Co ważne, często są one nadawane w nieco wolniejszym tempie, ponieważ to znowu podświadomie wpływa na nas i ma sprawiać, że przestajemy się spieszyć. Jako konsekwencja wydłuża się czas spędzony w sklepie i nasza ścieżka poruszania się w nim, a tym samym znacznie wzrasta prawdopodobieństwo, że sięgniemy po kolejne produkty” – wyjaśnił ekspert.

Klasyką w sklepach są także degustacje, czyli oddziaływanie na zmysł smaku. W większości sklepów zniknęła zaś bariera: lada-klient, co sprawia, że wszystkiego niemal można dotknąć. „W momencie, kiedy wszystkiego możemy dotknąć, również wkracza psychologia – bo jeśli mamy coś w ręku, bardziej czujemy się właścicielem tego produktu, niż w przypadku, kiedy jest on za szybą czy ladą” – podkreślił dr Woźniakowski.

Te wszystkie doznania zmysłowe mają być elementem skojarzeń z daną marką, sklepem, czy centrum handlowym. Mają wprowadzać klientów w dobry nastrój świąteczny, aby jak najwięcej kupowali.

Zdaniem naukowca podczas zakupów powinna nam towarzyszyć pewna czujność i powinniśmy zwracać uwagę na ceny i porównywać je.

„Przy okazji choinek, kolorowych światełek wszędzie do nas krzyczy słowo +promocja+. Ważne, żebyśmy nie ulegali tej iluzji, żebyśmy kalkulowali na chłodno, chociażby oceniając nasze możliwości finansowe dotyczące wydatków świątecznych. Żebyśmy nie popadli w jakąś spiralę zadłużenia i nie żałowali, że przez chwilę mieliśmy dobry nastrój, ale w okresie poświątecznym będzie on znacznie gorszy” – podsumował dr Mariusz Woźniakowski.

Autor: Kamil Szubański
Źródło: Serwis Nauka w Polsce – www.naukawpolsce.pap.pl
Fot.: pixabay.com

Tagi centrum handlowemarketingsklepyświętazakupy
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Gospodarka
  • Sport
  • Kultura
  • Historia
  • Publicystyka
  • Moto
  • Koronawirus

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine