Wprawdzie ”zimowa wiosna” nikogo nie zaskakuje i nie daję się we znaki kierowcom ale śnieg zawsze może spaść. Jest to wiadomość szczególnie nieprzyjemna dla kierowców samochodów ciężarowych szczególnie tych jeżdżących tzw. tandemem czyli samochód ciężarowy wraz z przyczepą.
W okresie zimowym gdzie opady śniegu i zalegający lód umożliwiają sprawną jazdę samochodem nawet osobowym, nie mówiąc o ciężarówkach kierowcy tej drugiej grupy pojazdów muszą bardzo uważać szczególnie w czasie zjazdu ze wzniesień.
Nawet jeżeli kierowcy ostatecznie uda się opanować pojazd, sytuacja w której jadący z góry zestaw drogowy nagle zbacza z prawidłowego toru jazdy jest bardzo nieprzyjemna, zarówno dla kierowcy tego pojazdu, jak i pojazdów nadjeżdżających z przeciwka – mówi Mats Sabelström, specjalista od układów hamulcowych w Volvo.
Czytaj także: Terenowe pojazdy FSC!
W takich trudnych warunkach łatwo o destabilizację zestawu drogowego. Z pomocą przychodzi Volvo Trucks, które opracowało rozwiązanie, które znacząco podnosi poziom bezpieczeństwa na drodze. Na czym polega owe rozwiązanie? Jest to system o nazwie Hamulec Stabilizujący system ten automatycznie spowalnia przyczepę i w rezultacie prostuję przyczepę na niebezpiecznych odcinkach drogi.
W około 15 procentach wszystkich 30 000 poważnych wypadków drogowych, do jakich co roku dochodzi w Europie, uczestniczą samochody ciężarowe, przy czym odsetek ten powoli maleje. Za pomocą skutecznych hamulców, układów stabilizacyjnych i systemów ostrzegających o niebezpieczeństwie kolizji już obecnie pomagamy kierowcom unikać niebezpiecznych sytuacji w trudnych warunkach jazdy. Hamulec Stabilizacyjny to kolejny ważny krok w naszym ciągłym dążeniu do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego i ograniczania liczby wypadków z udziałem samochodów ciężarowych – mówi Carl Johan Almqvist, dyrektor ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego i produktów w Volvo Trucks.
Hamulec Stabilizacyjny stał się uzupełnieniem innego systemu także opracowanego przez Volvo, jest to system ESP czyli układ stabilizacji toru jazdy. Układ tego typu został wprowadzony przez Volvo Trucks jako pierwszy na świecie. System ESP w odróżnieniu od Hamulca Stabilizującego jest skuteczny przy wyższych prędkościach Hamulec Stabilizacyjny jest skuteczny przy prędkościach mniejszych niż 40km/h. Oba systemy wzajemnie się uzupełniają co znacznie przekłada się na bezpieczeństwo kierowcy i samego zestawu drogowego.
Pierwszą ciężarówką wyposażoną w rzeczony system było Volvo FH był to rok 2012, w roku 2013 do Volvo FH dołączyło mniejsze Volvo FM (były to podwozia ciężarówek przystosowanych do holowania przyczep). W przyszłym roku ów Hamulec stanie się dostępny w ciągnikach Volvo FH i FM.
Kierowcy, którzy testowali Hamulec Stabilizacyjny, byli pod dużym wrażeniem jego skuteczności. Jako że obecnie wprowadzamy ten system także do ciągników siodłowych, kolejna grupa kierowców zyska możliwość łatwiejszego i bezpieczniejszego pokonywania trudnych zjazdów – mówi Carl Johan Almqvist.
Mam nadzieję, że ten filmik przynajmniej częściowo zobrazuje trud jazdy ogromnym zestawem po brzegi wypełniony towarem:
źródło: 4trucks.pl
fot: commons.wikimedia.org- Elkawe