• Redakcja
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Patronat medialny
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    trzaskowski i holownia

    Hołownia ogłasza, kogo poprze w II turze. Dziennikarz WP bezlitosny: „Głosy wyborców niczym worek kartofli”

    Grzegorz Braun zaskoczył wynikiem. „Szczęść Boże wszystkim”

    Grzegorz Braun zaskoczył wynikiem. „Szczęść Boże wszystkim”

    flaga usa

    Tak zagłosowali Polacy w USA! Poznaliśmy wyniki wyborów. Sensacja na 1 i 3 miejscu!  

    Polski rząd szykuje się na wojnę? Szkolenia na polecenie Tuska

    Donald Tusk zabrał głos. „Właśnie się zaczyna gra”

    karol nawrocki

    Publicysta Onetu nie ma wątpliwości. „Większe szanse na zwycięstwo ma Karol Nawrocki”

    rafal trzaskowski

    Trzaskowski po wyborach podziękował 4 kandydatom. Do pozostałych ma krótki komunikat

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    trzaskowski i holownia

    Hołownia ogłasza, kogo poprze w II turze. Dziennikarz WP bezlitosny: „Głosy wyborców niczym worek kartofli”

    Grzegorz Braun zaskoczył wynikiem. „Szczęść Boże wszystkim”

    Grzegorz Braun zaskoczył wynikiem. „Szczęść Boże wszystkim”

    flaga usa

    Tak zagłosowali Polacy w USA! Poznaliśmy wyniki wyborów. Sensacja na 1 i 3 miejscu!  

    Polski rząd szykuje się na wojnę? Szkolenia na polecenie Tuska

    Donald Tusk zabrał głos. „Właśnie się zaczyna gra”

    karol nawrocki

    Publicysta Onetu nie ma wątpliwości. „Większe szanse na zwycięstwo ma Karol Nawrocki”

    rafal trzaskowski

    Trzaskowski po wyborach podziękował 4 kandydatom. Do pozostałych ma krótki komunikat

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
Strona Główna Moto Historia

Terenowe pojazdy FSC!

2 marca 2014
Kategorie: Historia, Historia, Moto, Polski
Terenowe pojazdy FSC!
UdostępnijPodaj dalejUdostępnijWyślij

Kolejny artykuł gościnny Marcina, admina fan page FSC zawsze na propsie. Trzeba przyznać, że Marcin ma ogromną wiedzę. Zapraszam do lektury!

FSC ‘’Polmo’’ w Starachowicach oprócz modeli z napędem 4×2(konfiguracja napędu z jedną osią napędową) produkowała również znakomitej jakości uterenowione samochody ciężarowy]e średniej ładowności z napędem 4×4 i 6×6. Teraz stały się zapomniane ale postaram się przybliżyć ich historię…

[image src=”https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSGpgP2UmW_kj0iJXcbX9DWWp23WxZXRMdxb-RrpQTZVs_ok_YQ” width=”640″ height=”360″ title=”star 66″ lightbox=”yes” align=”center”]

Pierwszym seryjnie uterenowionym Starem był Star 66 z napędem 6×6. Jego historia zaczęła się w 1952 roku kiedy to Państwowa Komisja Planowania Gospodarki wraz z Zarządem Głównym Planowania Uzbrojenia i Techniki Wojennej zorganizowały konkurs na skonstruowanie samochodu terenowego średniej ładowności. Jednym z wymogów konkursu było wykorzystanie jak największej ilości elementów konstrukcyjnych z samochodów ciężarowych produkcji krajowej (Star 20 i licencyjny Lublin 51). W 1952 BKPMot (Biuro Konstrukcji Przemysłu Motoryzacyjnego) z Warszawy oraz jego łódzki oddział przedstawiły pierwsze rezultaty swojej pracy. Po zaakceptowaniu projektu przez komisję konkursową w 1953 roku zbudowano 4 prototypy samochodów terenowych: 2 samochody z napędem 4×4 (Star 44) i 2 z napędem 6×6 (Star 66). Różnice między obydwoma samochodami nie są nad wyraz duże ale różniły się głównie jednostką napędowa: Star 44 został wyposażony w prototypowy benzynowy silnik S-44. Był to 6-cio cylindrowy silnik o pojemności 4680 cm3 i mocy ok. 85 KM. Silnik został zblokowany z skrzynią biegów pochodzącą ze Stara 20 a ta z kolei była zblokowana z reduktorem o dwóch przełożeniach. Elementy zawieszenia i podwozia były praktycznie takie same jak w Starze 66 czyli, Układ jezdny stanowił przedni i tylny sztywny most napędowy zawieszony na półeliptycznych resorach piórowych dodatkowo tylny most został wyposażony w sterowaną mechanicznie blokadę mechanizmu różnicowego. Star 66 w odróżnieniu od Stara 44 został wyposażony w silnik typu S-46 o pojemności 4680 cm3 i mocy ok. 102 KM. Zawieszenie i podwozie pozostały bez zmian z tym tylko, że w Starze 66 środkowy i tylny most były zawieszone na odwróconych półeliptycznych resorach piórowych i sześciu drążkach reakcyjnych. Po próbach drogowych w 1954 roku postanowiono zaprzestać dalszych badań nad Starem 44 i kontynuować badania nad Starem 66. Przyczyn zaprzestania badań nad Starem 44 było wiele głównymi powodami były: Brak możliwości równoczesnej produkcji dwóch modeli z powodów finansowych i technicznych polskiego przemysłu, pozytywna opinia wojska o Starze 66. Do 1955 Star 66 testowany był przez wojsko, jednocześnie szykowano fabrykę w Starachowicach do produkcji nowego modelu samochodu. W 1958 roku ruszyła seryjna produkcja samochodu Star 66. Ostateczna wersja samochodu wyposażona była w silnik typu S-47 był to benzynowy silnik o mocy 105 KM i identycznej pojemności jak w silniku S-46. Pojazd został wyposażony w otwartą dwuosobową kabinę N-66 ze składanym dachem i dwudzielną szybą przednią. Produkcja zakończyła się w 1965 roku po wprowadzeniu do produkcji Stara 660, który był zmodernizowaną wersją poprzednika.

 [image src=”https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/s720x720/391159_463853333683846_111949114_n.jpg” width=”640″ height=”360″ title=”star 660″ lightbox=”yes” align=”center”]

  Kolejnym terenowym Starem był Star 660. Produkowany w latach 1965-1983, był zmodernizowaną wersją Stara 66. Prace konstrukcyjne rozpoczęły się w BKPM (Biuro Konstrukcyjne Przemysłu Motoryzacyjnego) z siedzibą w Warszawie i w Przyzakładowym Biurze Konstrukcyjnym FSC Starachowice. W 1965 roku do seryjnej produkcji trafił Star 660M1 z 6-cio cylindrowym silnikiem benzynowym typu S-47 o pojemności 4680 cm3 i mocy 105 KM. Star 660M1 otrzymał identyczną kabinę jak w Starze 66 czyli kabinę typu N66 brezentową ze składanym dachem. W tym modelu zastosowano przedni, sztywny most napędowy zawieszony na półeliptycznych resorach piórowych. Mosty napędowy zostały wyposażone w sterowaną pneumatycznie blokadę mechanizmu różnicowego. Układ hamulcowy został wyposażony w nadciśnieniowym system wspomagania. W 1968 roku przeprowadzono modernizację tego modelu i tak oto powstała wersja M2 wprowadzona do produkcji w 1968 roku. W wersji M2 przede wszystkim zmodernizowano kabinę kierowcy poprzez poprawienie izolacji termicznej i akustycznej. Instalację elektryczną przystosowano do pracy w całkowitym zalaniu przez wodę co poskutkowało tym, że mógł pokonywać coraz głębsze brody wodne lub mógł być całkowicie przeciągany po dnie. Poprawiło to znacząco właściwości terenowe samochodu. W układzie hamulcowym zmodernizowano pompę wspomagania poprzez zwiększenie jej wydajności i zastosowano zawór sterujący układem hamulcowym przyczepy. W kabinie kierowcy zastosowano metalowo-brezentową konstrukcję dachu. Ostatnim zmodernizowanym Starem 660 był Star 660D wprowadzony do produkcji seryjnej w 1968 roku (czyli w tym samym roku co Star 660M2). Został wyposażony w nowy wysokoprężny silnik typu S-530A o pojemności 6230 cm3 i mocy 100 KM. Od roku 1970 wprowadzono nowy silnik typu S-359 była to wysokoprężna jednostka napędowa o mocy 150 KM i pojemności 6840 cm3 z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

[image src=”https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/q71/s720x720/10151_486320901437089_82712294_n.jpg” width=”640″ height=”360″ title=”star 266″ lightbox=”yes” align=”center”]

   Czas na naszą prawdziwą gwiazdę czyli… Star 266 (który jest również moim ulubionym Starem)

   Star 266 w porównaniu do poprzednich modeli terenowych (66, 660) to praktycznie całkowicie inna konstrukcja jest to również do dzisiaj podstawowy środek transportu Wojska Polskiego. Ale poznajmy głębiej jego historię…

   W 1968 roku w Ośrodku Badawczo-Rozwojowym FSC Starachowice, Biurze Konstrukcyjnym Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie i Wojskowym Instytucie Techniki Pancernej i  Samochodowej w Sulejówku rozpoczęto prace nad nowym średnim terenowym samochodem ciężarowym mającym zastąpić produkowanego od 1965 roku Stara 660. Prototyp Stara 266  zaprezentowano w 1969 roku. W latach 1970-1973 przeprowadzano testy drogowe oraz modernizowano fabrykę przed produkcją rodziny ‘’200’’ do, której należał Star 266. Produkcję rozpoczęto w 1973 roku. Nadwozie pojazdu zostało osadzone na ramie spawanej wykonanej z blachy tłocznej. W układzie jezdnym zastosowano przedni sztywny most napędowy zawieszony na półeliptycznych resorach piórowych oraz dwóch hydraulicznych amortyzatorów teleskopowych. Mosty napędowy zostały wyposażone w pneumatycznie sterowaną  blokadę mechanizmu różnicowego. W układ hamulcowy dostosowano do zasilania hamulców przyczepy  oraz nadciśnieniowy system wspomagania. Jednostką napędową został polski 6-cio cylindrowy wysokoprężny silnik S-359 (od 1981 lub 1983  roku S-359M) o pojemności 6842 cm3 o mocy 150 KM. Silnik został zblokowany z 5-cio biegową zsynchronizowaną skrzynią biegów S5-45 produkcji Fabryki Przekładni Samochodowych ‘’Polmo’’ w Tczewie. Dodatkowo skrzynia biegów została zintegrowana z przystawką odbioru mocy typu  N10/70, P45/1 lub P45/2. Star 266 otrzymał nową kabinę wagonową typu 641, która została wyposażona w dwa włazy dachowe, leżankę i otwierane przednie szyby. Samochód był wyposażany w dwa rodzaje skrzyń ładunkowych: typu 663 lub 673. Samochód ma znakomite właściwości terenowe, które od 40 lat są czasami nieosiągalne dla konstrukcji współczesnych, Star 266 potrafi:

-Pokonywać brody wodne bez przygotowania do 1,2 m

-Pokonywać brody wodne z przygotowaniem do 1,8 m (Wzięło się to z tego, że Łaba na granicy NRD i RFN czyli potencjalnych wrogów miała brody gdzie głębokość nie przekracza 1,8 m)

-Pracować w zapyleniu 1,5 g/cm3 (Układ filtrowania został przystosowany do tego aby samochód mógł poruszać się z prędkością 5 km/h razem z kolumną czołgów)

-Pracować w wilgotności powietrza sięgającej 98%

-Może być przeciągany po dnie do głębokości 4 metrów (dzięki zastosowaniu wodoodpornej instalacji elektrycznej)

– Można uruchomić go w temperaturze -40 stopni Celsjusza

– Samochód miał pokonywać sypki i grząski teren co za tym idzie opona nie mogła przekraczać nacisku 0,8 kg/cm2. Taki sam nacisk kopyta na piasek mają wielbłądy na pustyni (Przydało się to podczas eksportu Stara do krajów afrykańskich szczególnie do Libii)

– Poziom radiozakłóceń jakie wytwarza samochód miał być na poziomie S-3 czyli nie mógł kolidować z pracą radiostacji i stacji radiolokacyjnych .

Oprócz tego przedstawiciele wojska chcieli żeby Star 266 mógł wytrzymywać falę detonacji pochodzącą z wybuchu nuklearnego(!), została podana szybkość fali i jej nacisk na 1 cm2. Konstruktorzy uświadomili przedstawicielom wojska, że zamiast ciężarówki trzeba by zbudować ciężki transporter opancerzony. Powstał nawet prototyp Stara amfibi! (ale o tym w następnych częściach). FSC musiało wykonać nie lada zadanie samochód bez paliwa i płynów eksploatacyjnych musiał ważyć 5,5 ton a ładowność miała wynosić 3,5 tony. Nie było pewności czy rama to wytrzyma prototypowy samochód, który ważył 7 ton miał słabą ramę, po prostu pękła.

[image src=”https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/q71/946522_473478742721305_2144260462_n.jpg” width=”750″ height=”700″ title=”star 266 tropik” lightbox=”yes” align=”center”]

Star 266 normatywnie spalał ok. 27 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów naturalne jest, że palił więcej w terenie i gdy by załadowany ładunkiem (Star 266 mógł zabrać na szosie 5000 kg ładunku, w terenie 3500 kg). Głównym odbiorcom Stara 266 było wojsko ale również Straż Pożarna, energetyka, leśnictwo, wymuszało to konieczność stworzenia szerokiej gamy zabudów o to niektóre z nich: nadwozia furgonowe  typu 117 AUM produkcji Jelczańskich Zakładów Samochodowych, nadwozia naprawcze Sarna I i Sarna II, generator dymu GD-2, nadwozia pożarnicze, żurawie, koparki (produkcji Zakładów ‘’Waryński’’). W okresie produkcji czyli od 1973 do 2000 roku wyprodukowano około. 18000 Starów 266. Samochody te były i są nadal chwalone za bardzo dobre wręcz znakomite właściwości terenowe, następca Stara 266 został ‘’manowski’’ Star 1466, który ze Starem ma wspólną tylko nazwę ‘’Star’’ i mimo większego komfortu jazdy nie przedstawia powyższych właściwości terenowych poprzednika. Silniki MAN-owskie nie lubią przechyłów wzdłużnych i poprzecznych tracą wtedy smarowanie w porównaniu do modelu 266, który potrafił wjechać pod górę o nachyleniu do 76 stopni, MAN-owskim silnikom nie służy również duże zapylenie i duża wilgotność. Star 266 na jednym 300-litrowym baku potrafi przejechać 1050 kilometrów  (więcej niż Star-Man). Za nasze Stary Armia Jemenu płaciła ciężkie pieniądze, które bardzo chwaliła gdy zaczęło się przejmowanie przez MAN-a Jemen nie był zainteresowany modelem 1466 po prostu życzyli sobie Stara 266 ale niemcy zaczęli wręcz na siłę wysyłać swoje samochody do Jemenu, który kupił ich o wiele mniej. Istniała również wersja tropikalna Stara 266 mianowicie Star 266 Tropik, który był konstrukcją przewyższającą standardowego Stara 266 w niektórych rzeczach mianowicie: Miał powiększone baki paliwa co pozwalało mu przejechać 1800 kilometrów bez tankowania!, miał zmodyfikowaną skrzynie ładunkową, dodatkowe zbiorniki powietrza, większy zderzak. W Polsce nie zachował się żaden egzemplarz Stara 266 Tropik, płacono za te Stary dolarami, dużymi ilościami dolarów. Star 266 Tropik tak jak każdy Star z serii 200 miał silnik wielopaliwowy czyli mógł pracować na paliwie lotniczym, nafcie i mieszance oleju i benzyny (z tego co się dowiedziałem)

[image src=”https://fbcdn-sphotos-h-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc1/482474_445308802204966_1778729559_n.jpg” width=”750″ height=”500″ title=”star 244″ lightbox=”yes” align=”center”]

   Czas na Stara 244, który ze swoim napędem 4×4 był uzupełnieniem Stara 266 tworząc duet nie do pokonania a więc zaczynamy…

   Star 244 należący do rodziny ‘’200’’ został opracowywany wraz z Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku. Na przełomie 1969/1970 roku wykonano 10 próbnych egzemplarzy Stara 200 i doświadczalny egzemplarz Stara 244 z wojskowych barwach ze skrzynią ładunkową i plandeką. Star 244 został podobnie jak 266 zbudowany o podzespoły Stara 200. 244 był odpowiedzią na zapotrzebowanie gospodarki w szczególności służb mundurowych i innych działów gospodarki np: wojsko, straż pożarna, milicja, leśnictwo, rolnictwo, energetyka, budownictwa. W 1975 roku w Zakładzie Zaplecza Technicznego FSC zmontowano partię 50 Starów 244. Samochód został wyposażony w 2-miejscową kabinę typu 642 z ogrzewaniem i wentylacją. Jednostką napędową został wysokoprężny 6-cio cylindrowy, polski silnik S-359.55 o pojemności 6842 cm2 i mocy 150 KM. Maksymalna prędkość wynosiła ok. 82 kilometry na godzinę a spalania oscylowało wokół 26 litrów oleju napędowego na 100 kilometrów. Samochód został wyposażony w 5-cio biegową skrzynię biegów ZF-S5-45 na niemieckiej licencji produkcji FPS ‘’Polmo’’ w Tczewie oraz w dwu biegową skrzynkę rozdzielczą ZF-8060. Właściwości terenowe Stara 244 były dość podobne do Stara 266 np: możliwość brodzenia do 1,2 metra czy kąt natarcia i zejścia wynoszący odpowiednio:  40 i 27 stopni. Powstawały również bardzo ciekawe wersje rozwojowe:

– Star 3W244- z 1976 roku z trójstronnym nadwoziem samowyładowczym produkcji FSS ‘’Polmo-SHL’’ Kielce

– Star 244R- samochód rolniczy zaprezentowany w 1977 roku z nadwoziem samowyładowczym ta wersja nie spełniła niestety oczekiwań

[image src=”https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/206263_455642914504888_1243971709_n.jpg” width=”700″ height=”900″ title=”star 244rs” lightbox=”yes” align=”center”]

– Star 244RS (Rolniczy Specjalny)- jeden z najlepszych Starów. Zdobywca złotego medalu na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1979 roku. Powstał dla państwowych gospodarstw wielkotowarowych (PGR, SKR, RSP). Przewidywana produkcja miała wynosić od 2 do 2,5 tysiąca ciężarówek rocznie (mniej więcej tylko potrzebowało ich nasze rolnictwo). 50 sztuk wozu zostało zmontowanych w 1979 roku. Star 244RS posiadał podobne właściwości terenowe do 266 (praca w zapyleniu 1,5 g/cm3 i praca w dużej wilgotności powietrza). W Państwowym Ośrodku Maszynowym w Lubsku wykonano tzw. Szczelną skrzynię ładunkową. Dzięki reduktorowi samochód poruszał się z prędkością od 3 do 82 kilometrów na godzinę. Była to najkrótsza ale za to jedna z najlepszych wersji Stara. Dziś praktycznie nie spotykana.

– Star 244L- model wydłużony, zaprezentowany na Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1978 roku. Otrzymał nadwozie pożarnicze Jelcz 005

-Star 3W244R- trójstronna rolnicza wywrotka. Został opracowany przez FSS ‘’Polmo-SHL’’ w Kielcach, miał podwyższane burty. Zmontowano tylko 50 egzemplarzy.

– Star C244- czyli ciągnik siodłowy powstał prototyp

[image src=”https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-prn1/48130_456728611062985_168501558_n.jpg” width=”640″ height=”360″ title=”star 744″ lightbox=”yes” align=”center”]

   Ostatnim Starem terenowym był Star 744 wyposażony w wysokoprężny silnik typu T-359-E z turbodoładowaniem o mocy 170 KM i pojemności 6840 cm3. Star 744 miał możliwość brodzenia do 70 cm i miał być częściowo następcą Stara 244 i 266. Samochód produkowany był mniej więcej na równi ze Starem 742. Był używany w głównie w służbach mundurowych.

Zdjęcia: FSC zawsze na propsie

Tagi 4x46x6FSCstarterenowe
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Gospodarka
  • Sport
  • Kultura
  • Historia
  • Publicystyka
  • Moto
  • Koronawirus

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine