Reportaż „Franciszkańska 3” wyemitowany w TVN wywołał ogromne poruszenie. Jednak czy zmienił nastawienie Polaków do Jana Pawła II? Zaskakujący efekt dostrzegli krakowscy sklepikarze, którzy handlują pamiątkami z wizerunkiem Karola Wojtyły.
Emisja reportażu „Franciszkańska 3” wywołała lawinę dyskusji. Komentatorzy, politycy i zwykli internauci debatowali nad oceną Karola Wojtyły, zwłaszcza z pierwszego etapu kapłaństwa.
Część osób uważa, że Wojtyła nie interesował się, a nawet ignorował przypadki pedofilii wśród polskich duchownych. Inni bronią go, przekonując, że przedstawione fakty mają swoje źródło w materiałach służb komunistycznych.
Czy reportaż odwróci nastawienie Polaków do papieża Jana Pawła II? Pierwszy sondaż w tej sprawie przeprowadził Instytut Badań Pollster na zlecenie „Super Expressu”. „Czy papież Jan Paweł II jest dla Ciebie autorytetem?” – brzmiało pytanie.
Aż 70 proc. badanych udzieliło odpowiedzi twierdzącej. Przeciwnego zdania było 21 proc., a ok. 8 proc. nie ma zdania w tej sprawie.
Taki był wpływ reportażu o Janie Pawle II? Krakowscy sklepikarze zauważyli odwrotny efekt
Do ciekawych wniosków w tej sprawie doszli także dziennikarze o2.pl. Okazuje się, że sklepikarze handlujący pamiątkami związanymi z Janem Pawłem II dostrzegli zmianę zainteresowania po emisji reportażu TVN.
– Często zagraniczni klienci mówią mi nawet: „wezmę dwie sztuki, zamiast jednej, żeby dać znajomym, którzy nie mogli przyjechać do Krakowa” – relacjonuje kobieta handlująca pamiątkami. Inna kobieta przyznaje, że jest więcej chętnych na pamiątki związane z papieżem.
Podobnie mówi kolejna osoba, Pan Mariusz. – Jest tak, jak było podczas beatyfikacji czy kanonizacji. Nie obserwuję z tego powodu spadku zainteresowania, jeśli chodzi o dewocjonalia z jego podobizną. Może nawet wręcz przeciwnie – oświadczył.
– Z roku na rok zainteresowanie Wojtyłą rośnie, teraz po tej aferze znów jest niezły skok. Dobrze sprzedają się magnesy, breloki, czasem małe rzeźby z Janem Pawłem II – powiedział.