• Redakcja
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Patronat medialny
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    donald tusk

    „Zwróciłem się osobiście do kanclerza”. Tusk o sytuacji na granicy polsko-niemieckiej

    „Milionerzy”: Pytanie o syna premiera

    Hubert Urbański odchodzi z TVN. „Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”

    prezydent andrzej duda

    Andrzej Duda uderza w ministra. „Coś niedobrego się dzieje z jego intelektem”

    Makabryczne odkrycie w Poznaniu. Od razu zatrzymali mężczyznę

    Zmarła 24-latka napadnięta przez obcokrajowca w Toruniu. Napadł ją w parku

    Policja szuka mordercy z Limanowej! Podano informacje, tak wygląda

    Zbrodnia w Starej Wsi: Ofiar mogło być więcej. Sprawca celował do jeszcze jednej osoby, ale… odstąpił

    To oni zginęli w mordzie k. Limanowej. Tak ich pożegnano

    Ważny apel policji ws. obławy w Limanowej: „Zaobserwowaliśmy grupy osób”

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    donald tusk

    „Zwróciłem się osobiście do kanclerza”. Tusk o sytuacji na granicy polsko-niemieckiej

    „Milionerzy”: Pytanie o syna premiera

    Hubert Urbański odchodzi z TVN. „Jedyną stałą rzeczą w życiu jest zmiana”

    prezydent andrzej duda

    Andrzej Duda uderza w ministra. „Coś niedobrego się dzieje z jego intelektem”

    Makabryczne odkrycie w Poznaniu. Od razu zatrzymali mężczyznę

    Zmarła 24-latka napadnięta przez obcokrajowca w Toruniu. Napadł ją w parku

    Policja szuka mordercy z Limanowej! Podano informacje, tak wygląda

    Zbrodnia w Starej Wsi: Ofiar mogło być więcej. Sprawca celował do jeszcze jednej osoby, ale… odstąpił

    To oni zginęli w mordzie k. Limanowej. Tak ich pożegnano

    Ważny apel policji ws. obławy w Limanowej: „Zaobserwowaliśmy grupy osób”

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
Strona Główna Gospodarka Biznes

Klepacki (MIR): Potrzeba nam wolnorynkowego podejścia do transportu

26 listopada 2014
Kategorie: Biznes, Gospodarka
Rosyjskie linie lotnicze zawiesiły działalność. Powód? Sankcje

Fot. Wikimedia/Blazerbryant

UdostępnijPodaj dalejUdostępnijWyślij

Polski transport musi być coraz bardziej wolnorynkowy – przekonuje podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju Zbigniew Klepacki. Przyznaje, że potrzebne są minimalne regulacje i państwowa infrastruktura, ale przewoźnicy muszą lepiej odpowiadać na potrzeby pasażerów. Budowa nowych lotnisk przez samorządy to przykład decyzji, która nie ma uzasadnienia biznesowego.

‒ Założenie jest takie, że infrastruktura jest państwowa i w tej infrastrukturze poruszają się przewoźnicy prywatni lub publiczni, którzy przewożą ludzi w różne miejsca. Myślę, że tu jest zdecydowanie większa rola rynku i jestem głębokim zwolennikiem mocno rynkowego, wolnokonkurencyjnego podejścia do tych aspektów – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Zbigniew Klepacki, podsekretarz stanu w MIR.

Klepacki podkreśla, że integracja i rozwój infrastruktury muszą pozostać pod nadzorem centralnym. Częściowo jest to związane z finansowaniem – resort infrastruktury jest głównym urzędem rozdzielającym środki unijne. Ministerstwo nie tylko samo zarządza m.in. Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko (27,4 mld euro w latach 2014-2020) i nowym instrumentem Connecting Europe Facility (ok. 3 mld euro), lecz także współpracuje z samorządami przy opracowywaniu regionalnych programów operacyjnych.

Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany

Czytaj także: Opóźnione miliardy dla Polski

Choć przy inwestycjach nie daje się uniknąć problemów, integracja infrastruktury postępuje. Zdaniem Klepackiego o ile infrastruktura powinna pozostać pod zarządem państwa, to znacznie bardziej wolnorynkowe powinno być podejście do usług transportowych.

‒ Nie wyobrażam sobie, żeby to mógł być system zarządzany centralnie przez urzędnika z Warszawy, który będzie decydował, skąd mają latać samoloty, gdzie mają jeździć pociągi itp. To klient powinien decydować, a my powinniśmy iść za jego oczekiwaniami i potrzebami, tak jak to się dzieje w prywatnym biznesie – przekonuje Klepacki.

Przyznaje jednak, że brak możliwości kontroli nad samorządami doprowadził do inwestycji w obszarze budowy nowych lotnisk, które nie mają uzasadnienia biznesowego. Choć infrastruktura jest budowana na wiele lat i często okazuje się, że z czasem jej przepustowość będzie wykorzystana, to w przypadku mniejszych lotnisk nie można liczyć na osiągnięcie progu rentowności, czyli 1-1,5 mln pasażerów rocznie.

‒ Tam, gdzie resort ma na to wpływ, raczej odradzamy tego typu inwestycje. Natomiast właścicielowi nie można zakazać – przypomina Klepacki. ‒ Jest to dość powszechne przekonanie branży lotniczej, że lotnisk w Polsce mamy za dużo i że one powstają w miejscach, gdzie z góry są skazane na niepowodzenie.

Dla samorządowców budowa lotniska to często decyzja kierowana względami prestiżowymi, a nie biznesowymi. Lokalne władze liczą na to, że w ten sposób podniosą rangę regionu, jednak nie liczą kosztów budowy i utrzymania lotniska. Klepacki przypomina, że nawet jeśli do budowy dopłaci Unia Europejska, to samorządy nadal będą musiały płacić za bieżące funkcjonowanie portu lotniczego. Koszty te są wysokie niezależnie od wielkości ruchu generowanego przez niewielki port – zwraca uwagę podsekretarz stanu.

Źródło: Agencja Informacyjna Newseria

Fot: Commons Wikimedia

Tagi gospodarkainwestycjelotniskoregulacjerynektransport
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Gospodarka
  • Sport
  • Kultura
  • Historia
  • Publicystyka
  • Moto
  • Koronawirus

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine