Firma Sony ogłosiła swoje plany na restrukturyzację na najbliższe 3 lata. Bierze też pod uwagę rezygnację z produkcji telefonów oraz telewizorów, które to przynoszą same straty.
Japońska korporacja ogłosiła swoją strategię na nadchodzące 3 lata. Firma chce w tym czasie osiągnąc 25-krotne zwiększenie zysku. Tak, jak podawano już w listopadzie zeszłego roku, Sony zamierza skupić się głównie na inwestowaniu w najbardziej dochodowe i przyszłościowe oddziały, związane z produkcją konsol PlayStation oraz czujników obrazu.
Na spotkaniu z inwestorami prezes Sony, Kazui Hirai nie wykluczył możliwości odsprzedania oddziałów zajmujących się produkcją telewizorów i telefonów lub też znalezienia partnerów do współpracy przy tych jednostkach przynoszących straty. Jeszcze nie tak dawno przy okazji przekształcenia oddziału produkującego telewizory, prezes korporacji nazywał go centralnym dla całej firmy, mimo tego, że przyniósł on ponad 7,8 mld USD strat w ostatnim dziesięcioleciu.
Czytaj także: Stan współczesnej oświaty. Czy czas na radykalne zmiany?
Prezes Hirai dodał również, iż firma Sony nie zamierza brać sobie za cel wzrostu przychodów ze sprzedaży telefonów, gdyż na tym polu przegrywa ze swoimi głównymi konkurentami i liderami sektora – Apple oraz Samsung, a także z azjatyckimi firmami oferującymi tańsze odpowiedniki. Sony ma skupić się na bardziej dochodowych jednostkach: filmach, grach wideo, muzyce i sprzedaży czujników obrazu produkowanych dla firmy Apple.
Plany restrukturyzacyjne zakładają również uzyskanie większej autonomii w podejmowaniu decyzji biznesowych dla każdego z oddziałów firmy. Strategia ta ma być wdrażana na początku nowego roku. Jak powiedział Hirai, obecnym celem dla Sony jest powrót do rentowności po prawie dekadzie straty, dlatego firma skupi się na tym, co przynosi największe profity. Firma znajduje się w kryzysie, czego przejawem jest chociażby prognozy zapowiadające zakończenie roku ze stratami netto – już po raz szósty raz w ostatnich siedmiu latach działalności.
Od ponad roku w japońskiej korporacji trwa restrukturyzacja, doszło do wielotysięcznych zwolnień pracowników, zostały sprzedane oddziały produkujące laptopy oraz gry komputerowe. Przekształcony został również oddział produkujący telewizory. Za obecny kierunek rozwoju firmy odpowiadają Kizuo Hirai oraz Kenichiro Yoshida, który został zatrudniony na stanowisko dyrektora ds strategii pod koniec roku 2013.
Jak podaje Reuters, na skutek wdrażanych zmian notowania Sony wzrosły o ponad 80 proc. w ciągu ostatniego roku. Hirai zapowiada, że firma celuje w zysk operacyjny na poziomie co najmniej 500 mld jenów (4,2 mld dolarów) w roku finansowym 2017/2018. W porównaniu z prognozą na obecny rok, zakładającą zaledwie 20 mld jenów zysku operacyjnego przy równoczesnej stracie netto spodziewany zysk w 2018 roku jest aż 25-krotnością obecnego. Do niedawna firma spodziewała się zakończyć rok finansowy 2014/2015 ze stratą operacyjną.
Prezes Sony podkreślił też, że wobec bardzo dobrych wyników sprzedaży konsol, firma będzie starać się o poszerzenie bazy użytkowników PlayStation, równocześnie koncentrując się na innych obszarach, takich jak strumieniowanie muzyki.
Źródło: reuters.com
Fot.: wikimedia commons