Żyjemy w świecie, w którym nasze życie powoli zaczyna w całości koncentrować się w „sieci”. Z całą pewnością można powiedzieć, iż praktycznie większość z osób posiadających dostęp do Internetu zawarła co najmniej raz w życiu umowę z przedsiębiorcą poza lokalem jego przedsiębiorstwa (na odległość). Jednakże, co robić w sytuacji gdy zamówiony produkt nie spełnia naszych oczekiwań?
Z pomocą przychodzi nam ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 (weszła w życie 25 grudnia 2014r), która nadaje konsumentom (osoba dokonującą czynności prawnej np. zakupu w e-sklepie, niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową z przedsiębiorcą) ustawowe prawo do odstąpienia od umowy, które przysługuje w ciągu 14 dni licząc co do zasady od zawarcia umowy albo od wydania rzeczy przez przedsiębiorcę (przy obliczaniu terminu nie uwzględnia się terminu dnia, w którym określone zdarzenie nastąpiło np. dnia odebrania przesyłki). Jeżeli Konsument nie został poinformowany przez Przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu terminu, o którym mowa powyżej. Jeżeli jednak w tym okresie Przedsiębiorca przekaże mu tę informację, to termin do odstąpienia od umowy upływa po 14 dniach od dnia udzielenia tej informacji Konsumentowi.
Do zachowania powyższego terminu wystarczy wysłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy listownie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres Przedsiębiorcy przed upływem ww. terminu. Konsument oświadczenie o odstąpieniu od umowy może przygotować samodzielnie, skorzystać z formularza udostępnionego przez Przedsiębiorcę albo skorzystać z formularza stanowiącego załącznik do Ustawy o prawach konsumenta. Przedsiębiorca ma obowiązek niezwłocznie przesłać Konsumentowi na trwałym nośniku (np. emailem) potwierdzenie otrzymania oświadczenia o odstąpieniu od umowy, które otrzymał drogą elektroniczną.W przypadku skorzystania z prawa do odstąpienia od umowy zawartej na odległość umowę uważa się za niezawartą.
Czytaj także: Gwarancja - to warto wiedzieć
Konsument ma obowiązek zwrócić zamówioną rzecz Przedsiębiorcy lub przekazać ją osobie upoważnionej przez Przedsiębiorcę do odbioru niezwłocznie, jednak nie później niż 14 dni od dnia, w którym odstąpił od umowy, chyba że przedsiębiorca zaproponował, że sam odbierze rzecz. Do zachowania terminu wystarczy odesłanie rzeczy przed jego upływem.Konsument ponosi odpowiedzialność za zmniejszenie wartości towaru będące wynikiem korzystania z niego w sposób wykraczający poza konieczny do stwierdzenia charakteru, cech i funkcjonowania towaru. Jednakże przekroczenie powyższych granic nie powoduje, że odstąpienie od umowy jest nieskuteczne.
Natomiast na Przedsiębiorcy ciąży obowiązek zwrócenia Konsumentowi wartość towaru wraz z kosztem wysyłki do Konsumenta, przy czym może on ale nie musi zwrócić koszt związany z najtańszym spośród zawartych w ofercie Przedsiębiorcy sposobów jego dostarczenia tzn. jeżeli Przedsiębiorca oferował następujące formy dostawy: przesyłka priorytetowa 5 zł, przesyłka kurierska 10 zł, to Przedsiębiorca zwraca Konsumentowi kwotę 5 zł). Na uwagę zasługuję fakt, iż Przedsiębiorca może wstrzymać się ze zwrotem płatności otrzymanych od Konsumenta do chwili otrzymania z powrotem towaru lub dostarczenia przez Konsumenta dowodu odesłania towaru, w zależności od tego, które zdarzenie nastąpi wcześniej.Konsument ponosi tylko bezpośrednie koszty zwrotu rzeczy, chyba że przedsiębiorca zgodził się je ponieść lub przed zawarciem umowy nie poinformował Konsumenta o tej konieczności.
Zwrot pieniędzy (wartość towaru wraz np. z najtańszym sposobem dostawy) Przedsiębiorca dokonuje przy użyciu takiego samego sposobu płatności, jakiego użył Konsument, chyba że Konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.
Istnieją ustawowe wyjątki kiedy prawo odstąpienia od umowy zawartej na odległość nie przysługuje Konsumentowi, jednakże ta kwestia zostanie poruszona w innym artykule.
UWAGA! Niniejszy artykuł zawiera najważniejsze wskazówki w najbardziej typowych sytuacjach. W istotnych sprawach warto zwrócić się o pomoc do profesjonalisty, który będzie mógł udzielić wyczerpującej pomocy prawnej. Z powyższych przyczyn treść artykuły nie stanowi w żadnym wypadku wyczerpującej porady lub opinii prawnej.
W celu uzyskania pomocy prawnej lub nawiązania stałej współpracy proszę o kontakt telefoniczny lub mailowy.
Dane firmy: www.leszczynskiprawnik.pl, biuro@leszczynskiprawnik.pl, tel. 695-017-446. Profil na Facebooku
Autor: Mateusz Leszczyński