Gwarancja jest to dobrowolne oświadczenie dotyczące jakości towaru złożone przez gwaranta, będąca podstawą złożenia reklamacji. W odróżnieniu od rękojmi (o której mowa będzie w innym artykule) gwarancja ma to do siebie, że gwarantem nie zawsze będzie sprzedawca, gdyż może to być również producent, importer lub dystrybutor.
Czytaj także: Prawo odstąpienia od umowy dla umów zawieranych „na odległość”
Gwarancja wskazuje obowiązki gwaranta i uprawnienia konsumenta w przypadku, gdy sprzedany towar nie ma właściwości określonych w oświadczeniu gwarancyjnym. W związku z powyższym, aby gwarancja była ważna, winna ona zawierać następujące informacje: nazwa i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej a przede wszystkim obowiązki gwaranta i uprawnienia kupującego, gdyby towar okazał się wadliwy.
Czytaj także: Prawo odstąpienia od umowy dla umów zawieranych „na odległość”
WAŻNE:
- Czas gwarancji zależy od woli gwaranta – jeżeli nie zastrzeżono innego terminu, termin gwarancji wynosi dwa lata licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana
- Gwarant sam określa swój zakres odpowiedzialności
- Gwarancja winna być czytelna, jasna i zrozumiała, sporządzona w języku polskim
Na uwagę zasługuje fakt, iż złożenie oświadczenie gwarancyjnego może nastąpić w dowolnej formie np. w reklamie radiowej, jednakże nie wyłącza to uprawnienia konsumenta do żądania od gwaranta wydania oświadczenia na papierze lub innym trwałym nośniku.
W przypadku gdyby towar okazał się wadliwy, konsument, który zdecyduje się pry reklamacji skorzystać z tytułu zobowiązany jest dostarczyć ww. przedmiot na koszt gwaranta do miejsca wskazanego w gwarancji lub miejsca wydania towaru. W przypadku gdyby z okoliczności wynikało, że wada powinna zostać usunięta na miejscu (np. skomplikowany montaż towaru), konsument jest zobowiązany udostępnić towar gwarantowi. Gwarant jest obowiązany wykonać swoje obowiązki w terminie określonym w treści oświadczenia gwarancyjnego, a gdy go nie określił, niezwłocznie, ale nie później niż w terminie 14 dni, licząc od dnia dostarczenia rzeczy przez konsumenta.
W sytuacji, gdy gwarant dostarczył nową rzecz albo dokonał istotnych napraw rzeczy objętej gwarancją, termin gwarancji liczony jest od nowa – od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Natomiast gdy gwarant wymienił część rzeczy, powyższe stosuje się odpowiednio do wymienionych przedmiotów.
Warto zapamiętać, iż uprawnienia przyznane z tytułu gwarancji są niezależne od uprawnień wskazanych w rękojmi. Krótko mówiąc, w przypadku nieuwzględnienia żądań konsumenta w ramach gwarancji konsument może złożyć reklamację z tytułu rękojmi.Jeżeli konsument skorzysta z uprawnień wynikających z gwarancji, to zawieszeniu podlegać będzie bieg terminu na wykonanie uprawnień z tytułu rękojmi, polegający na konieczności złożenia konkretnych żądań w ciągu roku od zauważenia wady. Skuteczne zawieszenie biegu ww. terminu następuję w momencie skutecznego poinformowania sprzedawcy o wadzie towaru (niezależnie od tego czy jest on gwarantem czy nie).
UWAGA! Niniejszy artykuł zawiera najważniejsze wskazówki w najbardziej typowych sytuacjach.
W istotnych sprawach warto zwrócić się o pomoc do profesjonalisty, który będzie mógł udzielić wyczerpującej pomocy prawnej. Z powyższych przyczyn treść artykuły nie stanowi w żadnym wypadku wyczerpującej porady lub opinii prawnej.
W celu uzyskania pomocy prawnej lub nawiązania stałej współpracy proszę o kontakt telefoniczny lub mailowy.
Dane firmy: www.leszczynskiprawnik.pl, biuro@leszczynskiprawnik.pl, tel. 695-017-446. Profil na Facebooku
Autor: Mateusz Leszczyński