Według zestawienia The Brand Finance Banking 500, polskie banki wypadły znakomicie pod względem wartości marek. Sektor bankowy w Polsce może poszczycić się dużymi wzrostami na tle innych państw europejskich.
Ranking dotyczy wartości marek banków. Opublikowano go w magazynie The Banker – wydawanym przy Finnancial Times. Wycenę brano z dn. 1. 01. 2015 r.
Pierwsza dziesiątka banków o najbardziej dochodowych markach w większości to banki amerykańskie i chińskie (konkretnie 4 chińskie i 4 amerykańskie). Z Europy w tej dziesiątce znajdziemy jeszcze jeden bank brytyjski – tj. HSBC, a także hiszpański Santander.
Czytaj także: W co warto inwestować w tym roku? Eksperci nie mają złudzeń, ale przewidują też sporo zagrożeń
Największym europejskim sukcesem na tle świata może pochwalić się wspomniany wyżej HSBC – bank o największej wartości marki w Europie. W światowym rankingu zamyka pierwszą trójkę z wartością marki wynoszącą 27,28 mld dol i dwuprocentowym wzrostem.
Na szczególną uwagę zasługuje również chiński ICBC. Tu mamy do czynienia z największym progresem odnotowanym w The Brand Finance Banking 500. Z szóstego miejsca zajmowanego w roku 2014, przeniósł się na drugą pozycję. Na chwilę obecną wartość marki wyceniona została na 27,5 mld dol. Wzrost od ubiegłego roku wyniósł 30 %.
Z kolei polski sektor bankowy niemalże w całości awansuje do rankingu 500 najbardziej wartościowych banków świata. Jedynym wyjątkiem jest tu Getin Noble Bank, który wypadł z notowania. Warto wspomnieć jednak fakt, który ucieszy nas najbardziej – oprócz wspomnianego banku (GBN), wszystkie pozostałe polskie marki poprawiły swoje pozycje w tym zestawieniu.
Na tle Europy, polskie banki zanotowały bardzo duży wzrost pod względem wartości swoich marek. Dla porównania, hiszpańskie banki straciły 2%, brytyjskie 3%, włoskie 5%, niemieckie 6%. Największe straty odnotował francuski sektor bankowy – 19%.
Najbardziej wartościowa marką w Polsce dysponuje największa instytucja bankowa – tj. PKO BP. Jej wartość wyniosła 1,6 mld dol., co oznacza wzrost o 23% w stosunku do ubiegłego roku. Warto zauważyć, że PKO BP jest jedynym bankiem, który przekroczył granicę 1 mld dol.
Drugie miejsce w polskim sektorze bankowym zajmuje PEKAO SA. Marka córki-spółki włoskiego Unicredit osiągnęła przyrost wartości o 15 % (956 mln dol.).
Bez wątpienia, największym sukcesem polskiego sektora bankowego jest osiągnięcie Banku Zachodniego WBK. Wprawdzie zajmuje on trzecie miejsce wśród polskich banków z wartością marki 902 mln dol., ale mimo to osiągnął największy wzrost wartości w polskim sektorze bankowym, bo aż 49%.
Mimo zamieszania wywołanego obniżką stóp procentowych, afer taśmowych z udziałem prezesa NBP – Marka Belki i ostatnimi wydarzeniami związanymi z protestami frankowiczów, widać dokładnie, że polski sektor bankowy ma się znakomicie.
źródło: forsal.pl;
fot. pixabay.com