Sezon zimowy oznacza dodatkowe utrudnienia dla kierowców. W niektórych regionach, w tym szczególnie górskich, warunki drogowe ulegają na tyle dużemu pogorszeniu, że konieczne lub nawet wymagane prawem może być założenie łańcuchów śniegowych. Jak wskazują eksperci, jeśli przewidujemy wystąpienie takiej sytuacji, to warto odpowiednio wcześniej zaopatrzyć się w łańcuchy. Przy samym ich wyborze dobrze jest natomiast pamiętać o kilku kluczowych sprawach.
W sklepach znaleźć można szeroką gamę łańcuchów samochodowych. Nie brakuje zarówno prostych konstrukcji, których ceny zaczynają się od kilkudziesięciu złotych, jak i rozwiązań bardziej zaawansowanych technologicznie, kosztujących nawet ponad 1 000 zł.
Zdaniem Jacka Radosza, eksperta polskiej firmy Taurus, będącej jednym z największych w kraju dystrybutorów łańcuchów zimowych, przy wyborze łańcuchów kierowca powinien pamiętać o kilku ważnych rzeczach i przede wszystkim zastanowić się, jak często mogą być mu przydatne.
Czytaj także: Arrinera Hussarya - pierwszy polski super samochód - wywiad z Łukaszem Tomkiewiczem
- Potrzeby
Wybór łańcuchów najlepiej rozpocząć od określenia w przybliżeniu tego, jak często i w jakich warunkach będą używane.
„Poza kwestią wielkości środków, które możemy przeznaczyć na łańcuchy, najważniejsza jest sprawa naszych potrzeb. Jeśli przypuszczamy, że sprzęt tego typu być może okaże się nam przydatny, chociażby raz w roku czy nawet rzadziej, to raczej nie ma większego sensu inwestować w bardziej zaawansowane konstrukcje, chyba że najbardziej cenimy sobie łatwość montażu oraz demontażu łańcuchów. Jeżeli jednak wiemy, że najprawdopodobniej będą nam potrzebne wiele razy – np. w trudnym, górskim terenie – to już wtedy można rozważyć zakup droższego i tym samym bardziej komfortowego w użytkowaniu oraz pewniejszego sprzętu” – mówi Jacek Radosz.
- Montaż
Na rynku dostępne są łańcuchy stworzone przy użyciu różnych technologii, które mają wpływ m.in. na sposób montażu. Dość kłopotliwe w montażu łańcuchy najazdowe stosuje się praktycznie tylko do samochodów ciężarowych, pojazdów odśnieżających, czy też wózków widłowych. W przypadku samochodów osobowych dominują łańcuchy z różnymi systemami szybkiego montażu (np. rozwiązania samonapinające się, niewymagające zatrzymania po kilkudziesięciu metrach w celu dociągnięcia łańcuchów).
„Z punktu widzenia kierowcy najwygodniejsze są łańcuchy nakładki, które montuje się jedynie od zewnętrznej strony koła – wtedy nie musimy sięgać do strony wewnętrznej. Minusem tego mechanizmu jest cena, ponieważ takie łańcuchy należą do zdecydowanie najdroższych” – wskazuje Jacek Radosz.
- Prawo
Kolejną istotną sprawą jest kwestia prawa w poszczególnych krajach, do których ewentualnie pojedzie kierowca w czasie zimy. Osobne przepisy dotyczące łańcuchów co do zasady funkcjonują w państwach, gdzie uwarunkowania geograficzno-klimatyczne sprawiają, że w niektórych regionach użycie łańcuchów może być w czasie śnieżnego sezonu koniecznością.
W samej Polsce nie ma obecnie obowiązku posiadania łańcuchów. Wymóg ich zastosowania dotyczy jedynie niektórych odcinków dróg, odpowiednio oznaczonych znakami nakazu. Użycie łańcuchów dozwolone jest również w innych przypadkach, jeżeli wymagają tego warunki pogodowe (np. w sytuacji bardzo silnego zaśnieżenia).
Jak tłumaczy ekspert Taurusa, w niektórych krajach europejskich posiadanie łańcuchów w określonym czasie i w określonych rejonach jest obowiązkowe. Dotyczy to m.in. państw definiowanych jako alpejskie, gdzie liczba dróg wymagających założenia w zimie łańcuchów jest wyraźnie wyższa niż w Polsce.
- Atesty
Wybierając łańcuchy, warto sprawdzić także, czy mają one jakieś atesty czy certyfikaty. Jednymi z najpopularniejszych na kontynencie są austriackie Ö-Norm, niemieckie TÜV oraz włoskie CUNA, które potwierdzają zgodność danego produktu ze standardami krajowymi/europejskimi.
„Fakt posiadania odpowiedniego atestu to z jednej strony potwierdzenie norm jakościowych i wytrzymałościowych, ale i swego rodzaju gwarancja zgodności z lokalnymi wymogami, co jest niekiedy bardzo ważne” – wyjaśnia ekspert Taurusa.
W niektórych państwach dozwolone jest używanie tylko łańcuchów posiadających odpowiedni certyfikat. Tak jest m.in. w Austrii, gdzie dopuszczalne są wyłącznie łańcuchy z atestem Ö-Norm – za użycie sprzętu bez tego certyfikatu grożą kary pieniężne.
- Konfiguracja
Doboru konkretnych łańcuchów można dokonać zarówno w punktach sprzedaży detalicznej, jak i przez internet. W obu przypadkach trzeba znać podstawowe informacje nt. samochodu – m.in. dane dotyczące rozmiarów opon, czyli szerokości przekroju, wysokości profilu oraz średnicy osadzenia.
„Jako pierwsi w Polsce udostępniliśmy w sieci profesjonalny konfigurator, pozwalający na porównanie łańcuchów różnych marek. Dzięki niemu można bez większych kłopotów dokładnie dobrać pasujące do posiadanego samochodu łańcuchy. Wystarczy na www.lancuchy.pl podać określone dane, w tym te dotyczące marki, modelu, rocznika auta oraz rozmiaru opon, a wyszukiwarka wskaże rodzaje łańcuchów, które można założyć na koła danego pojazdu. Nasza porównywarka obejmuje kilku producentów i wiele modeli łańcuchów – np. produkty sygnowane logo Thule oraz Pewag” – dodaje Jacek Radosz.
Przy wyborze łańcuchów warto przede wszystkim określić swoje potrzeby, w tym również to, jak często i gdzie będą wykorzystywane. Jak podsumowuje ekspert Taurusa, to właśnie tego rodzaju czynniki najlepiej potraktować jako podstawę, decydując się na jakiś konkretny model łańcuchów.
Źr.: materiały prasowe
Fot.: mat. pras. Pewag