Czy używanie żeńskich nazw zawodów, funkcji i tytułów – bądź ich pomijanie – to problem tylko językowy, czy też światopoglądowy oraz czy te dwie sfery można rozdzielić? Przedyskutują to w piątek na UAM uczestnicy konferencji pt. „Uczona, badaczka, naukowczyni – feminatywy w dyskursie akademickim”.
Stosowanie feminatywów od lat jest przedmiotem naukowej dyskusji, a ich użycie – w zależności od kontekstu historycznego i kulturowego – jest mniej lub bardziej powszechne i różnie postrzegane. „Równocześnie systematycznie rośnie udział kobiet w sferze publicznej i zawodowej, co dla bardzo wielu rodzi potrzebę nowego nazywania funkcji i zawodów. Słowa profesorka, doktorka czy naukowczyni budzą nadal często wiele emocji, gdyż +naruszają+ nawyki językowe kształtowane przez ostatnie kilkadziesiąt lat” – czytamy w informacji prasowej, przesłanej PAP przez Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Dlatego też organizatorzy konferencji chcą kwestię używania feminatywów poddać akademickiej dyskusji i odpowiedzieć na pytania, czy używanie feminatywów bądź ich pomijanie to problem tylko językowy, czy też światopoglądowy oraz czy te dwie sfery można rozdzielić.
W programie spotkania znalazły się takie wystąpienia jak m.in. „Uczennice, studentki, badaczki… Feminatywy w edukacji i nauce – wczoraj i dziś”, „Żeńskie formy nazw zawodów i funkcji publicznych (m.in. stanowisk uniwersyteckich) w języku polskim i francuskim – czy rejestrowane są w słownikach?”, „Asymetrie rodzaju i płci na tle systemu gramatycznego” czy „Feminatywy a język prawny”. Konferencję zakończy dyskusja na temat komunikacji językowej w środowisku akademickim.
Ponadto podczas konferencji rozstrzygnięty zostanie konkurs na projekt z zakresu grafiki użytkowej popularyzujący ideę języka równościowego ze względu na płeć. Patronat (czy raczej matronat – jak sugerują organizatorzy) nad konkursem objęły prorektorki UAM: prof. Bogumiła Kaniewska i prof. Beata Mikołajczyk.
Konferencja odbędzie się w Auli im. prof. Gerarda Labudy w Collegium Historicum UAM. Rejestracja pod linkiem.
Źródło: Serwis Nauka w Polsce – www.naukawpolsce.pap.pl