Holenderski Instytut Praw Człowieka (HIPC) uznał akcję promocyjną polegającą na rozdawaniu darmowej kawy matkom w Dzień Matki przez jedną z kawiarni za dyskryminację.
Właściciel jednej z kawiarni w Hadze wpadł na pomysł zorganizowania wyjątkowej akcji marketingowej. Z okazji Dnia Matki każda mama miała otrzymać darmową kawę. W gospodarce takie akcje marketingowe są dość powszechne. Często można spotkać się z różnymi promocjami dla wybranych segmentów z przeróżnych okazji. Czy to na dzień dziecka dzieci dostają jakieś bony, promocje itd., czy to na dzień kobiet firmy fundują paniom jakieś drobne upominki. Takich akcji można wymieniać bez końca. Z punktu widzenia marketingu tego typu akcje mają na celu polepszeniu PR’u przedsiębiorstw, zachęcić klienta do skorzystania z produktu/usługi poza okresem promocji i zapłacić już normalnie (bez promocji) czy też po prostu dana okazja ma na celu wypromowanie produktu. Można więc pokusić się o stwierdzenie, że pomysł haskiej kawiarni nie był zbyt oryginalny, ale prosty i skuteczny.
Do klientów kawiarni został wysłany drogą e-mailową tzw. newsletter informujący o danej akcji. Aby mama w tym dniu mogła otrzymać darmowy kubek kawy, musiała powołać się na informację ze wspomnianej wiadomości.
Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany
Treścią newslettera zainteresowali się działacze HIPC. Według nich wysłana wiadomość godzi w poprawność polityczną, gdyż jest to przypadek dyskryminacji ze względu na płeć.
Właściciel kawiarni tłumaczył, że adresatami akcji były wszystkie osoby, których dotyczy Dzień Matki. Czyli mówiąc dobitnie – do wszystkich mam bez względu na płeć. Warto zaznaczyć, że w Holandii pary homoseksualne mają prawo adopcji i wychowywania dzieci. Stąd tłumaczenie właściciela jest zgodne z logiką prawa holenderskiego. Ten argument jednak nie przekonał Holenderskiego Instytutu Praw Człowieka. Uznano go za mało przekonujący. Skutkiem tego poddano działania haskiej kawiarni krytycznej ocenie.
fot. wikipedia.org