Ponad 4 mld zł zasilą w nowej perspektywie rynek telekomunikacyjny. Unijne pieniądze pozwolą przedsiębiorcom na zbudowanie powszechnego dostępu do internetu, przede wszystkim w miejscach, gdzie są teraz białe plamy. Pozostałe środki z programu Polska Cyfrowa będą przeznaczone na rozbudowywanie e-administracji i kompetencji cyfrowych Polaków. Przyspieszenie w tej dziedzinie powinno ożywić rozwój gospodarczy i społeczny kraju.
– Mamy białe plamy w Polsce, czyli miejsca, gdzie ze względów inwestycyjnych nie opłaca się przedsiębiorcom telekomunikacyjnym podejmować inwestycji. Dlatego interweniujemy tam, wykorzystując do tego środki europejskie – mówi Iwona Wendel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju. – Zdecydowaliśmy na podstawie dotychczasowych doświadczeń, że najlepszym odbiorcą tych środków jest rynek telekomunikacyjny, więc te projekty będą mogli realizować właśnie przedsiębiorcy z tego rynku.
W ramach programu operacyjnego Polska Cyfrowa wszyscy mieszkańcy kraju mają zyskać dostęp do szybkiego internetu. Za pięć lat każdy mam mieć możliwość korzystania z łącz o przepustowości co najmniej 30 Mb/s. Rozbudowa infrastruktury zostanie z UE dofinansowana 4 mld zł.
Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany
– Z programu Innowacyjna Gospodarka realizowaliśmy wiele ważnych przedsięwzięć. Z pozostałych programów, czy to regionalnych, czy z Polski Wschodniej, budowaliśmy sieci szerokopasmowego dostępu do internetu, sieci szkieletowe i dystrybucyjne. One dały podwaliny pod to, żeby dzisiaj budować sieć dostępową, czyli ostatnią milę, ten ostatni odcinek, z którego korzystają odbiorcy końcowi, użytkownicy, mieszkańcy i przedsiębiorcy – mówi Iwona Wendel.
W niektórych województwach prace nad siecią szerokopasmową dobiegły końca (np. w Wielkopolsce, na Pomorzu i w woj. lubuskim), w pozostałych powinny zakończyć się w tym roku. W sumie w Polsce powstanie sieć 45 tys. km światłowodów.
Pozostałe pieniądze w ramach POPC zostaną spożytkowane na tworzenie e-administracji i zachęcanie ludzi do korzystania z internetu. Zgodnie z założeniami programu do 2023 roku zostaną wdrożone nowe e-usługi publiczne dla obywateli oraz przedsiębiorców, m.in. z zakresu zdrowia, edukacji, zamówień publicznych i sądownictwa. Ponad 140 mln euro trafi na budowanie kompetencji cyfrowych w społeczeństwie. Dzięki temu – jak zakłada POPC – ponad 400 tys. osób zyska wiedzę, która pozwoli im korzystać z treści dostępnych w sieci i e-usług.
Jak podkreśla Iwona Wendel, Polska Cyfrowa powinna pobudzić gospodarkę elektroniczną, ale nie tylko.
– Program będzie wpływał nie tylko na rozwój polskiej gospodarki, lecz także na rozwój naszego społeczeństwa, czyli na rozwój społeczno-gospodarczy w naszym kraju. Technologie informacyjno-komunikacyjne właściwie dotykają każdego obszaru naszego życia, obojętnie, w jakiej roli występujemy: jako osoba prywatna, osoba ucząca się czy pracująca. Najważniejsze jest, żeby człowiek został w środku, w centrum zainteresowania czasem wrogiego i obcego świata, jak się wydawało do niedawna – podkreśla wiceminister.
Dodaje, że wyciągając wnioski z poprzedniej perspektywy, resort chciałby ograniczyć czas realizacji tego projektu.
– Chcielibyśmy, żeby projekty w zakresie budowy sieci zamykały się w okresach dwuletnich, maksymalnie trzyletnich. Tak samo w zakresie budowanie elektronicznych usług. To rzeczywiście są skomplikowane systemy informatyczne, zwłaszcza jeżeli świadczymy usługę powszechną, jak deklaracja podatkowa czy integracja rejestrów państwowych. Także w tym obszarze chcielibyśmy jednak skrócić realizacje tych projektów do trzech lat – wyjaśnia Iwona Wendel.
Pierwszy konkurs w ramach POPC został ogłoszony pod koniec ubiegłego roku. Zakończono pierwszy nabór wniosków o dofinansowanie projektów dla e-usług publicznych. Złożono 39 wniosków o dofinansowanie na łączną kwotę ponad 2,7 mld zł. Teraz trwa ich ocena formalna. Jeszcze w tym roku ruszą kolejne nabory wniosków do działań POPC, m.in. dotyczących wsparcia dla eliminacji terytorialnych różnic w dostępie do szybkiego internetu (ok. 600 mln zł), zwiększania dostępności, poprawy jakości informacji sektora publicznego (ok. 636 mln zł) oraz rozwijania cyfrowych umiejętności społeczeństwa głównie na obszarach wiejskich i w małych miastach (ok. 180 mln zł).