Ok. 35 tys. studentów Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie rozpoczęło we wtorek nowy 656. rok akademicki. Rektor uczelni podkreślił, że przed społecznością akademicką stoją wyzwania, a minister nauki mówił, że następne lata będą czasem wdrażania kolejnych elementów Ustawy 2.0.
„Rozpoczynamy go jak zawsze z nadzieją, ale mamy też świadomość wyzwań, jakie ze sobą niesie. Zaczynamy bowiem działania w zmienionej Ustawą 2.0 uczelnianej rzeczywistości: na bazie nowego statutu uniwersytetu, który z dniem dzisiejszym wchodzi w życie” – mówił podczas inauguracji roku akademickiego 2019/2020 rektor UJ prof. Wojciech Nowak.
Wicepremier, minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin ocenił z kolei, że „najbliższe lata to będzie przede wszystkim czas stabilizacji i spokojnego, konsekwentnego wdrażania kolejnych elementów reformy” i dodał, że wcielanie w życie reformy nauki i szkolnictwa wyższego jest rozłożone na osiem lat, ostatnie jej elementy wejdą w życie w 2026 r. „Tam, gdzie podczas wdrażania będzie widać potrzeby korekty, takie korekty nastąpią” – powiedział minister.
Rektor UJ mówiąc o wcielaniu w życie reformy przyznał, że prace nad nowym statutem uczelni nie były krótkie, wymagały dyskusji, były skomplikowane.
„Nasz modus operandi – powołanie specjalnych zespołów tematycznych, cykliczne prezentacje na uniwersyteckiej stronie internetowej, otwarte internetowe forum dyskusyjne i powszechne spotkania ze społecznością akademicką – po wielu miesiącach pracy pozwolił na wypracowanie takiego projektu nowego statutu, który w maju bieżącego roku został jednogłośnie przyjęty przez senat uniwersytetu. To był nasz ogromny, wspólny sukces” – mówił rektor i przyznał, że w wyniku nowej ustawy skala zmian na uczelni jest „ogromna”. W uczelni – wymieniał rektor – powstały nowe, nieistniejące dotąd podmioty, jak rada uczelni, 26 rad dyscyplin naukowych, cztery szkoły doktorskie oraz ich regulaminy. „Od dziś będziemy wykonywać nasze główne zadania – dydaktykę i badania naukowe – w ramach nowej formuły organizacyjno-prawnej” – podkreślił rektor.
W tym roku akademickim na UJ – jak przekazało biuro prasowe uczelni – studiować będzie ok. 35 tys. studentów (w tym na kierunkach niestacjonarnych i zaocznych).
„Rozpoznawalność uniwersytetu i jego pozycja powodują, że mamy stabilną liczbę kandydatów na studia, a podnosząc progi kwalifikacyjne, przyjmujemy w szeregi studentów tych najlepszych” – mówił rektor i dodał, że na UJ znacząco zwiększył się tzw. współczynnik umiędzynarodowienia. W minionym roku akademickim na Uniwersytecie Jagiellońskim studiowało ponad 4,5 tys. studentów zagranicznych, co oznacza, że co siódmy student UJ to obcokrajowiec. Rozwija się także program wymiany tzw. profesorów w wizytujących.
W tym roku zmniejszyła się liczba kandydatów na studia (jednolite magisterskie oraz I stopnia, studia stacjonarne) i liczba przyjętych. W tym roku najstarsza uczelnia w Polsce przyjęła na studia prawie 7,6 tys. nowych osób, podczas gdy chętnych było prawie 30 tys. W ub. roku liczba kandydatów wynosiła ponad 34,1 tys. osób, a przyjętych prawie 8,7 tys.
„Ta rekrutacja odbywała się już przy bardzo wysokim progu 40 proc. z przedmiotów na poziomie rozszerzonym (na maturze). Zależy nam na bardzo dobrych studentach” – powiedział dziennikarzom w ub. tygodniu prorektor UJ ds. polityki kadrowej i finansowej prof. Jacek Popiel.
Wicepremier Jarosław Gowin podkreślił, że w wyniku reformy nauki i szkolnictwa wyższego polepszy się jakość nauczania. „Nowa ustawa wyrosła z pewnej diagnozy sytuacji Polski, którą określił krakowski uczony prof. Jerzy Hausner pisząc o tym, że +Polska uwięzła w pułapce średniego wzrostu+. To dotyczyło także polskich uczelni” – powiedział wicepremier i dodał, że w szkolnictwie wyższym objawiało się to „umasowieniem kształcenia i obniżeniem poziomu nauczania przez nadmierne obciążenie obowiązkami pracowników dydaktycznych”.
Według Gowina nowa ustawa została wypracowana nie „drogą ostrych konfrontacji, ale drogą bardzo pogłębionego dialogu”. „To był najszerszy proces konsultacji społecznej po 1989 r.” – powiedział minister i dodał, że powstają już prace naukowe pokazujące tryb dochodzenia do rozwiązań zawartych w „Konstytucji dla nauki” jako przykład partycypacyjnego, oddającego ducha demokracji, przykładu stanowienia prawa.
Źródło: Serwis Nauka w Polsce – www.naukawpolsce.pap.pl, Autorka: Beata Kołodziej