Bank PKO BP opublikował na stronie internetowej komunikat, w którym ostrzega klientów przed atakiem oszustów. Cyberprzestępcy za pomocą spreparowanych wiadomości SMS i fałszywej strony wyłudzają poufne dane, co w konsekwencji może doprowadzić do kradzieży pieniędzy. Co zrobić, aby nie paść ofiarą naciągaczy?
Przed nowym atakiem oszustów PKO BP ostrzegł na stronie internetowej zwracając uwagę na podejrzane SMS-y kierowane do klientów. Nadawcy fałszywych wiadomości podszywają się pod operatorów telefonii komórkowej i informują odbiorców o konieczności spłaty zadłużenia. Według banku przykładowa treść wiadomości może brzmieć tak: „Nieuregulowanie zadłużenia w kwocie 6 zł spowoduje zablokowanie połączeń. Link do płatności ważny 2h.”
W rzeczywistości umieszczony w wiadomości SMS odnośnik prowadzi użytkownika telefonu do fałszywej strony pośrednika płatności (np. Dotpay), umieszczonej na kontrolowanym przez oszustów serwerze. Po wybraniu na fałszywej stronie metody płatności (bank lub karta płatnicza) klient zostaje przekierowany na stronę podszywającą się pod system transakcyjny banku.
Podanie na spreparowanej stronie poufnych informacji (danych do logowania, kodów autoryzacyjnych) skutkuje przejęciem ich przez oszustów, którzy uzyskują możliwość zalogowania się w serwisie internetowym banku oraz zlecenia transakcji z rachunku klienta. To z kolei może skutkować kradzieżą pieniędzy z konta.
Uwaga na serwisy społecznościowe i portale aukcyjne!
PKO BP zwraca uwagę, że linki do fałszywych stron popularnych serwisów oferujących płatności natychmiastowe dystrybuowane są również poprzez:
- Facebooka: przestępca, po przejęciu cudzego konta na Facebooku, loguje się na nie i – podszywając się pod użytkownika – wysyła do jego znajomych wiadomość z prośbą o pomoc, tj. dokonanie przelewu na drobną kwotę (nadawca wyjaśnia zwykle, że do dokonania płatności zabrakło mu kilku złotych i prosi „znajomego” o jej uzupełnienie). Następnie nadawca przesyła potencjalnej ofierze link do dokonania płatności internetowej za pośrednictwem integratora płatności;
- portale aukcyjne, np. OLX: oszust, który wystawił na portalu fałszywe ogłoszenie o sprzedaży, prosi kupującego – posługując się w tym celu komunikatorem, e-mailem, komentarzami na aukcji – o zapłacenie za kupiony towar poprzez skorzystanie z przesłanego linku do strony integratora płatności.
We wszystkich wyżej wymienionych przypadkach otrzymany przez użytkownika link prowadzi go do fałszywej strony pośrednika, a następnie do fałszywej strony banku.
Co zrobić, aby nie paść ofiarą naciągaczy?
- Zachowaj ostrożność i ograniczone zaufanie w stosunku do wiadomości od nieznanych nadawców, w których znajduje się prośba o podanie poufnych danych lub skorzystanie z linku – nie odpowiadaj na nie i nie ujawniaj swoich danych.
- Logując się do serwisu internetowego Banku, zawsze wprowadzaj adres strony ręcznie – nie korzystaj z linków!
- Sprawdzaj poprawność adresu strony, widniejącego w przeglądarce internetowej: poprawny adres serwisu internetowego Banku to: https://www.ipko.pl
- Pamiętaj, że podczas logowania do serwisu ani bezpośrednio po zalogowaniu do niego nie jest wymagane podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego.
- Przed potwierdzeniem operacji zlecanej w serwisie iPKO kodem SMS przeczytaj uważnie treść otrzymanego SMS-a, aby upewnić się, że dotyczy on właściwej operacji (zwróć uwagę na rodzaj dyspozycji, poprawność numeru rachunku odbiorcy, kwotę transakcji).
Źródło: pkobp.pl