Komisja Europejska nałożyła na litewskie koleje grzywnę w wysokości 27 873 000 euro za łamanie przepisów ochrony konkurencji – czytamy w komunikacie opublikowanym przez KE. Decyzja dotyczy usunięcia odcinka torów, który łączył Litwę z Łotwą, przez co Orlen musiał korzystać z dużo dłuższej drogi.
„Litewski przewoźnik wykorzystał fakt, że kontroluje krajową infrastrukturę kolejową, aby zaszkodzić swoim konkurentom. Unia Europejska potrzebuje sprawnie funkcjonującego rynku kolejowych przewozów towarowych. Działanie spółki polegające na demontażu publicznej infrastruktury kolejowej, aby chronić się przed konkurencją, jest niedopuszczalne i bezprecedensowe” – powiedziała Margrethe Vestager, komisarz ds. konkurencji w UE.
Usunięcie torów
Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany
Obecny na litewskim rynku AB Orlen Lietuva jest spółką należącą do polskiej PKN Orlen. W 2008 roku firma była jednym z ważniejszych klientów handlowych Lietuvos geležinkeliai (kolei litewskich).
Konflikt rozpoczął się, kiedy Orlen postanowił przekierować swoje transporty z Litwy na Łotwę, jednocześnie podejmując decyzję o skorzystaniu z usług innego przewoźnika kolejowego. Na decyzję spółki zareagowały koleje litewskie, które w październiku 2008 roku zdemontowały 19-kilometrowy odcinek torów łączący oba kraje. W ten sposób Orlen został zmuszony do korzystania ze znacznie dłuższej drogi.
Komisja Europejska
Sprawą zajęła się Komisja Europejska. W wyniku postępowania wyjaśniającego stwierdzono, że działania kolei litewskich ograniczają konkurencję na rynku kolejowych przewozów towarowych, poprzez uniemożliwienie klientowi kolei skorzystania z usług innego przewoźnika.
Unijni eksperci wskazali również, że koleje litewskie nie przedstawiły żadnego faktu, który uzasadniałby usunięcie odcinka torów. Dlatego też uznano zachowanie Litwinów za naruszenie art. 102 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE). Przepis ten zakazuje wykorzystywania dominującej pozycji na rynku. W związku z tym na koleje litewskie nałożono grzywnę w wysokości 27 873 000 euro.
„Grzywnę ustalono na podstawie wytycznych Komisji w sprawie ustalania grzywien z 2006 r. (zob. komunikat prasowy i notatka prasowa). Aby określić jej wysokość, Komisja wzięła pod uwagę, w szczególności, wartość sprzedaży związanej z naruszeniem, wagę naruszenia i czas jego trwania” – czytamy w komunikacie.
Oprócz grzywny Komisja Europejska nakazała kolejom litewskim zaprzestać naruszenia unijnych norm i powstrzymać się od działań podobnych.
Warto dodać, że decyzja, którą podjęła Komisja w poniedziałek, nie oznacza jedynie kary finansowej. W wyniku jej ustaleń polskiej spółce przysługuje prawo do ubiegania się o odszkodowanie od litewskiego przewoźnika.