Władze NBA zaproponowały trzyletni pilotażowy program, który umożliwia klubom występującym w lidze sprzedaż powierzchni reklamowej na koszulkach. Dotychczas w żadnej z czterech największych amerykańskich lig sportowych na strojach zawodników nie można było umieszczać żadnych elementów reklamowych.
Od sezonu 2017-18 koszykarze NBA będą mogli posiadać na lewej górnej części swoich koszulek reklamę nie większą niż kwadrat o boku 2.5 cala. Każda z drużyn będzie indywidualnie odpowiedzialna za znalezienie sponsora, który zechce umieścić tam swoje logo.
Jest to pierwsza z czterech największych lig amerykańskich, która zdecydowała się na umieszczenie na koszulkach zawodników jakichkolwiek reklam. Na ostatnim meczu gwiazd NBA, na koszulkach zawodników pojawiło się logo KIA.
Pierwszy raz na koszulkach koszykarzy amerykańskiej ligi pojawi się logo producenta koszulek. W czerwcu ubiegłego roku władze NBA postanowiły nie przedłużać umowy z Adidasem i podpisały ośmioletni kontrakt z Nike -wyceniany przez ekspertów nawet na miliard dolarów. Popularna „łyżwa” – logo firmy pojawi się po prawej stronie na przodzie koszulek zawodników 29 klubów NBA. Wyjątkiem będzie zespół Charlotte Hornets, który będzie miał logo marki Jordan, której właścicielem także jest koncern Nike. Powodem tego jest fakt, że klub „Szerszeni” jest własnością Michaela Jordana.
Adam Silver, komisarz ligi NBA powiedział na piątkowej konferencji, że otwarcie na sponsorów może przynieść dodatkowe 100 milionów dolarów wpływów rocznie.
W miarę czasu jak generujemy nowe przychody, możemy coraz więcej pieniędzy zainwestować z powrotem w grę, poprawiać nasz sport, poprawiać nasz marketing. […] Myślę, że rezultaty będą pozytywne.
– powiedział Silver.
Reklamy, które na koszulkach lig europejskich są standardem, w Ameryce są nowością. Z czterech największych lig sportowych: NFL, NHL, MLB i NBA tylko ta ostatnia zdecydowała się na umieszczenie reklamy na koszulkach zawodników.
Kevin Adler, jeden z szefów firmy Engage Marketing, zajmującej się m.in. reklamą w sporcie uważa, że decyzja ligi koszykarskiej jest przełomowa dla całego biznesu skupionego wokół amerykańskiego sportu. Zaznaczył, że pozostałe „duże ligi” z pewnością będą obserwowały reakcję fanów na te zmiany oraz potencjał wpływów z reklam.
źródło: espn.go.com, wsj.com, bbc.com, money.cnn.com
fot. Arnaud Klamecki/Commons Wikimedia