Pojemność silnika to jeden z czynników decydujących o wysokości obowiązkowego ubezpieczenia. Osoby posiadające mały miejski samochód o mniejszej pojemności silnika, mogą liczyć na korzystniejsze oferty obowiązkowych ubezpieczeń w porównaniu do właścicieli aut z mocniejszymi silnikami. Najnowsza analiza cen OC z listopada 2017 r. nie pozostawia złudzeń – im większa pojemność silnika, tym wyższa cena OC.
Ponad połowa zmotoryzowanych kupuje samochód z silnikiem benzynowym 1,6 l – 2,0 l*. Prawie każdy, kto wybrałby auto nieco słabsze, mógłby zapłacić znacznie mniej za polisę OC. Większa pojemność silnika podnosi koszt obowiązkowego ubezpieczenia. O jakich kwotach mówimy?
Ile płacimy za pojemność silnika?
Czytaj także: Arrinera Hussarya - pierwszy polski super samochód - wywiad z Łukaszem Tomkiewiczem
W listopadzie 2017 r. właściciele aut z najmniejszym silnikiem benzynowym (pojemność poniżej 1,0 l.), otrzymywali oferty OC o 74% tańsze niż posiadacze pojazdów z silnikiem o pojemności powyżej 3,0 l. Cena OC wzrastała proporcjonalnie do pojemności silnika. Poniżej przykład:
Wyższa składka obowiązkowego ubezpieczenia dla samochodów o wyższych pojemnościach silników wynika z większego ryzyka ubezpieczeniowego, jakim są obciążone – mówi Urszula Pazio-Hrapkowicz, Dyrektor operacyjny rankomat.pl. Samochody z większą pojemnością silnika to wyższa dynamika jazdy i większe prawdopodobieństwo szkody. A te powstałe przy większej prędkości mogą być bardzo poważne w skutkach, co oznacza wypłaty wyższych odszkodowań.
Rodzaj auta a pojemność silnika – co ma większe znaczenie?
Specjaliści porównywarki ubezpieczeń rankomat.pl przeprowadzili przykładowe kalkulacje cen OC dla tego samego kierowcy, ale przy uwzględnieniu modeli samochodów z silnikami o różnej pojemności. Oferty ubezpieczenia różniły się od kilku do kilkudziesięciu złotych, w zależności od marki i modelu pojazdu. Co najważniejsze – w każdym przypadku ceny OC wzrastały wraz z wyższą pojemnością silnika, jak na poniższym przykładzie:
Warto zwrócić uwagę, że niektóre towarzystwa ubezpieczeniowe podczas wyliczania składki biorą również pod uwagę wielkość (masę własną) pojazdu. Zazwyczaj im większy samochód, tym większa jego pojemność silnika (oczywiście nie jest to regułą). Tymczasem wielkość szkody wynika w dużej mierze ze złożenia masy i prędkości.
Jesteś młody? Lepiej nie kupuj auta z dużym silnikiem!
Przykładowy kierowca z pełnymi zniżkami w OC i dużym doświadczeniem za kierownicą dopłaci do ubezpieczenia auta z najwyższą pojemnością silnika średnio kilkaset złotych. A gdyby taki samochód był w posiadaniu młodego kierowcy, który dopiero od roku posiada ubezpieczenie OC? Przy założeniu, że kupi on taką samą Toyotę z 2008 roku co starszy kierowca i mieszka w tej samej miejscowości (Katowice), zapłaci za polisę OC odpowiednio:
- Toyota Yaris pojemność silnika 1,0 l.: 2139 zł
- Toyota Auris pojemność 1,4 l.: 2269 zł
- Toyota Avensis III pojemność 2,0 l.: 2879 zł
- Toyota Highlander pojemność 2,4 l.: 3019 zł
- Toyota RAV4 pojemność 3,5 l.: 3409 zł
Maksymalne różnice w cenie ubezpieczenia OC dla młodego kierowcy przy uwzględnieniu wyższej pojemności silnika można już liczyć nie w setkach, ale w tysiącach złotych. Młode osoby, które nie chcą przepłacać za ubezpieczenie auta, powinny więc zwrócić szczególną uwagę na koszt polisy już na etapie planowania zakupu samochodu. W ich przypadku na podwyższone ryzyko spowodowania wypadku „szybkim” samochodem nakłada się również zwyżka za młody wiek i brak wypracowanej historii ubezpieczenia.
Artykuł powstał na podstawie danych porównywarki ubezpieczeń rankomat.pl
*57,1% kierowców, którzy poszukiwali w porównywarce rankomat.pl najtańszej polisy OC, posiadało auto z silnikiem o pojemności od 1,6 l. do 2,0 l.
źródło: infowire.pl