Netia dzwoniła z propozycją zawarcia umowy, mimo że nie miała zgód abonentów na kontakt w celach marketingu bezpośredniego – czytamy w komunikacie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Prezes UOKiK wyjaśnił, kto może otrzymać rekompensatę.
Decyzja UOKiK to efekt wielu zgłoszeń od osób, które skarżyły się na niechciane telefony od Netii. Urząd rozpatrzył sprawę i doszedł do wniosku, że operator telekomunikacyjny dzwonił z propozycjami zawarcia umowy, mimo, że nie miał zgód abonentów na kontakt w celach marketingu bezpośredniego. Takie działania stoją w sprzeczności z prawem telekomunikacyjnym.
– Netia kupiła gotowe bazy z numerami telefonów, ale to nie zwalnia jej z odpowiedzialności. W toku naszych działań okazało się, że zgody na kontakt w celach marketingu bezpośredniego nie zostały prawidłowo udzielone. Operator próbował je również pozyskać podczas rozmowy telefonicznej, co jest niezgodne z przepisami – wyjaśnia prezes UOKiK Marek Niechciał.
Początkowo nad operatorem zawisła groźba kary finansowej. Jednak Netia uniknęła jej, zobowiązując się do zmiany zasad współpracy z partnerami. Operator korzystający z gotowych baz jedynie wówczas, gdy partnerzy pozyskają je zgodnie z prawem.
Netia zobowiązana do przyznania rekompensat dla konsumentów
Urząd informuje, że wszystkie osoby, do których dzwoniła firma otrzymają propozycje rekompensat. Dotyczy to również osób, które nie zdecydowały się korzystać z jej usług. Zasady rekompensat zostały podzielone na dwie grupy.
- Osoby, które zawarły umowę z Netią i ją kontynuują otrzymają do wyboru jedną z opcji:
a. 120 zł nadpłaty na swoim koncie abonenckim, albo
b. wypowiedzenie umowy bez konsekwencji finansowych, albo
c. zawarcie z Netią kolejnej umowy, w ramach której przez kilka miesięcy będą płacić mniejsze rachunki, albo
d. dostęp do programu antywirusowego na rok, albo
e. dostęp do kanału filmowego na 6 miesięcy. - Osoby, które nie zawarły umowy z Netią lub ją wypowiedziały będą mogły wybrać jedną z kilku opcji: zawrzeć nową umowę na preferencyjnych warunkach z np. niższym abonamentem lub mniejszą opłatą za aktywację usługi i sprzęt, albo dostęp do programu antywirusowego na rok lub kanału filmowego na 6 miesięcy.
Wymienione osoby mają na skorzystanie z rekompensaty 3 miesiące od opublikowania informacji w tej sprawie na stronie www.netia.pl. Poza tym, operator zamieści informacje w tej sprawie w prasie. Szczegółowe informacje są dostępne TUTAJ
Źródło: uokik.gov.pl