Zespół z Politechniki Gdańskiej kierowany przez dr inż. Piotra Patrosza stworzył nowego rodzaju skrzynię biegów dla pojazdów rolniczych i maszyn roboczych. Dzięki niej napęd działa sprawniej, a zużycie paliwa maleje.
Naukowcy z Wydziału Inżynierii Mechanicznej i Okrętownictwa Politechniki Gdańskiej przedstawili właśnie nowy rodzaj skrzyni biegów o specjalnych zastosowaniach.
Przeznaczona jest dla pojazdów rolniczych oraz maszyn roboczych. Wyróżnia ją to, że przy małej prędkości – na trudnym terenie – pozwala na płynną zmianę biegów i uzyskanie wysokiego momentu obrotowego. Z kolei przy większych prędkościach umożliwia typową, skokową zmianę przełożenia, a to skutkuje sprawniejszą pracą napędu i mniejszym zużyciem paliwa.
„Przy małej prędkości jazdy napęd przenoszony jest za pośrednictwem przekładni hydraulicznej, złożonej z prototypowej pompy tłoczkowej o zmiennej wydajności i prototypowego dwubiegowego tłoczkowego silnika hydraulicznego z funkcją pracy w wolnym kole. Natomiast przy większej prędkości napęd przenoszony jest przez dwubiegową przekładnię zębatą wyposażoną w zestaw trzech sprzęgieł mokrych, zapewniających płynną zmianę przełożenia, bez konieczności rozłączania napędu od kół pojazdu” – podkreśla lider projektu, dr inż. Piotr Patrosz z Instytutu Mechaniki i Konstrukcji Maszyn PG.
Eksperci z PG zwracają uwagę także znaczenie elektronicznego zespołu sterowania sprzęgłami (mokrymi) oraz objętością pompy i silnika hydraulicznego, w który wyposażyli skrzynię.
„W ramach projektu zaprojektowaliśmy również pompę tłoczkową osiową z przesuniętą osią obrotu tarczy wychylnej, co zwiększyło jej sprawność objętościową. Natomiast prototypowy tłoczkowy silnik z wychylną tarczą umożliwia pracę w wolnym kole. Dzięki temu nie musiał być mechanicznie odłączany od przekładni, gdy nie był wykorzystywany” – wyjaśniają naukowcy.
Prototyp powstał z przeznaczeniem dla używanej już ładowarki teleskopowej, ale wynalazek, który już można już wdrożyć do produkcji, nadaje się do znacznie szerszego wykorzystania – podkreślają badacze.
Teoretycznie można go nawet wykorzystać w każdej maszynie roboczej.
Oprócz dra inż. Piotra Partosza, zespół tworzyli także dr inż. Paweł Załuski, mgr inż. Marcin Bąk oraz mgr inż. Sławomir Sommer.
Skrzynia powstała w ramach programu Lider VIII, a projekt finansowało Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, przeznaczając na niego kwotę 1 197 500 zł.
Więcej informacji na stronie.
Źródło: Serwis Nauka w Polsce – www.naukawpolsce.pap.pl, Autor: Marek Matacz