Dla 40 proc. Polaków idealny prezent to taki, który wpisuje się w zainteresowania, jest praktyczny, ale też zaskakujący i pełen emocji – wynika z badań przeprowadzonych przez SW Research na zlecenie firmy Wyjątkowy Prezent. Najbardziej nietrafionym upominkiem są elementy garderoby, na czele ze wskazywanymi najczęściej skarpetkami. W badaniu padły dość zaskakujące odpowiedzi na pytanie o to, czego nie chcielibyśmy zobaczyć pod choinką. Warto wiedzieć, zanim wyruszymy do sklepu po świąteczne prezenty.
Zakup świątecznych prezentów przewiduje zdecydowana większość Polaków. Jedynie 4 proc. w ogóle nie ma tego w planach. Najwięcej z nas (35 proc.) przeznaczy na prezenty od 200 do 400 zł, zakupy w przedziale od 100 do 200 zł planuje 20 proc., a w budżecie do 100 zł chce się zmieścić 7 proc. respondentów. Mniej więcej co piąty Polak chce zrobić zakupy za 400-600 zł, a 11,5 proc. za kwotę wyższą niż 600 zł.
Kupujemy prezenty z wyprzedzeniem. Stacjonarnie i on-line
Rosnąca popularność zakupów w sieci daje się zauważyć także w przypadku prezentów. Prawie 52 proc. Polaków planuje w tym roku skorzystać z oferty sklepów on-line. 37 proc. zrobić świąteczne zakupy za pośrednictwem popularnych aukcji i giełd internetowych. Wielu z nas wciąż jednak woli tradycyjne miejsca sprzedaży takie, jak: galerie handlowe (53,5 proc.), supermarkety (45 proc.) oraz mniejsze sklepy (28 proc.).
– „Jak pokazują tegoroczne badania – zakupu prezentów na święta nie zostawiamy na ostatnią chwilę. Ponad 41 proc. Polaków chce je zrobić co najmniej miesiąc wcześniej. Blisko połowa z nas planuje zająć się szukaniem upominków pod choinkę na tydzień lub dwa tygodnie przed świętami. 4 proc. ankietowanych przyznało, że zrobi to w dzień Wigilii lub dzień przed nią. Biorąc pod uwagę szeroki wachlarz dostępnych dziś możliwości, w tym natychmiastowe zakupy on-line, z pewnością uda im się zdążyć przed pierwszą gwiazdką.” – mówi Michał Kaleta z firmy Wyjątkowy Prezent, oferującej upominki w formie przeżyć.
Prezenty idealne i te mniej chciane
Wśród prezentów wymienianych jako najbardziej oczekiwane, na pierwszym miejscu znalazła się… gotówka (odpowiedziało tak 19 proc. badanych). Polacy chcieliby znaleźć pod choinką również m.in.: kosmetyki (14 proc.), elektronikę (13 proc.), biżuterię (11 proc.) czy voucher prezentowy (8 proc.). Według 40 proc. badanych, idealny prezent to taki, który trafia w gust, wpisuje się w zainteresowania. 35 proc. Polaków preferuje natomiast prezenty bardziej praktyczne i funkcjonalne.
– „Zwyczaje prezentowe Polaków wciąż się zmieniają i dziś dla blisko jednej czwartej z nas najbardziej atrakcyjnym jest prezent zaskakujący. Budzący emocje, pozwalający przeżyć coś niezwykłego. Takim upominkiem może być karta podarunkowa – na zabieg kosmetyczny, typu masaż czy peeling (które wskazało 37,5 proc. badanych). Ponadto prezent w formie emocjonującego przeżycia, takiego jak skok ze spadochronem (27 proc.). Pożądane są również zaproszenia na wydarzenie kulinarne, typu degustacja wina lub kurs gotowania (19 proc.)” – dodaje Michał Kaleta z firmy Wyjątkowy Prezent.
Niezmienne pozostaje pierwsze miejsce na liście najbardziej niechcianych prezentów. Od lat we wszelkich opiniach wymieniane są tu skarpety. W tym roku wskazało na nie 12 proc. pytanych. Wśród podarunków niepożądanych pod choinką znalazły się także inne ubrania, sprzęt kuchenny, perfumy, książki czy alkohol. Najbardziej nietypowymi odpowiedziami na pytanie o niechciany podarunek były: kadzidełko, lekarstwa, płyn do mycia nóg. W zestawieniu znalazły się również prezerwatywy, łapka na muchy czy blaszany naszyjnik.
Metodologia badania
Badanie zostało zrealizowane w dniach 13-14 listopada 2018 przez agencję SW Research. Wyniki opracowano na podstawie odpowiedzi reprezentatywnej próby 1018 Polaków w wieku powyżej 18 lat. Badanie zostało zrealizowane z wykorzystaniem ankiety internetowej metodą CAWI.
Źródło: inf. prasowa