W 1964 roku Chevrolet wprowadził na rynek Malibu. Było to pierwszy model Chevroleta średniej wielkości i jeden z pierwszych takich samochodów w Stanach Zjednoczonych. Wraz z wprowadzeniem Malibu z roku modelowego 2014 Chevrolet będzie świętował pięćdziesiątą rocznicę powstania tego modelu. Z tej okazji chciałem krótko przestawić historię Chevroleta Malibu.
Malibu – którego nazwa pochodzi od miasta w aglomeracji Los Angeles, które w latach 60. XX wieku było uważane za centrum kultury plażowej Ameryki – był najlepiej wyposażoną wersją auta zaprojektowanego na platformie średniej wielkości, stanowiącej podstawę bazowego modelu Chevelle oraz półciężarówki El Camino. Samochód zyskał uznanie wśród nabywców ze względu na wytrzymałą konstrukcję oraz precyzyjne przednie zawieszenie ze sprężynami śrubowymi.
Pierwsza generacja – 1964-1967
Czytaj także: Arrinera Hussarya - pierwszy polski super samochód - wywiad z Łukaszem Tomkiewiczem
[image src=”http://wmeritum.pl/wp-content/uploads/2013/10/800px-Chevrolet_Malibu_SS_283_2.jpg” width=”800″ height=”600″ lightbox=”yes” align=”left”]
Pierwsze Malibu z założenia miało być rodzinnym sedanem segmentu premium, jednak model ten szybko wyruszył na trwającą w latach 60. ubiegłego stulecia „wojnę muscle carów”, w związku z czym na rynku wkrótce zadebiutowała odmiana Malibu SS. W 1966 roku rolę sportowego Chevroleta przejął model Chevelle SS, w związku z czym Malibu było nadal pozycjonowane jako auto segmentu premium, przeznaczone dla rosnącej liczby klientów zamieszkujących przedmieścia, którzy szukali przestronnego i wydajnego samochodu do codziennych dojazdów do miasta.
[divide style=”2″]
Druga generacja – 1968-1972
[image src=”http://wmeritum.pl/wp-content/uploads/2013/10/druga.jpg” width=”800″ height=”536″ lightbox=”yes” align=”left”]
Model z lat 1968-72 powstał na oryginalnej platformie średniej wielkości, przy czym rozstaw osi wersji coupe i kabrio nieznacznie zmalał do 284 cm, natomiast w przypadku odmian sedan i kombi wzrósł do 294 cm. Podobnie, jak w autach z lat 1964-67, każda kolejna wersja modelowa wyróżniała się charakterystycznymi detalami stylizacyjnymi.
[divide style=”2″]
Trzecia generacja – 1973-1977
[image src=”http://wmeritum.pl/wp-content/uploads/2013/10/trzecia.jpg” width=”800″ height=”383″ lightbox=”yes” align=”left”]
W 1973 roku w Malibu trzeciej generacji zadebiutowała nowa rama o tym samym rozstawie osi (284/294 cm), jednak spełniała ona nowe standardy bezpieczeństwa. Nadwozie urosło o około 13 cm na długość i 2,5 cm na szerokość. Model Laguna, inspirowany stylistyką europejskich konstrukcji, na jakiś czas zajął miejsce Malibu na czele hierarchii aut średniej wielkości.
[divide style=”2″]
Czwarta generacja – 1978-1983
[image src=”http://wmeritum.pl/wp-content/uploads/2013/10/800px-Chevrolet_Malibu_Coupe.jpg” width=”800″ height=”457″ lightbox=”yes” align=”left”]
Po 1977 roku Chevrolet zaprzestał produkcji modeli z linii Chevelle, w związku z czym od 1978 roku kolejna generacja auta średnich rozmiarów nosiła wyłącznie oznaczenie Malibu. Model ten był o 30 cm krótszy, o ponad 225 kg lżejszy i oferował silniki V6 i V8. W ofercie był nawet dedykowany pakiet policyjny.
[divide style=”2″]
Piąta generacja – 1997-2003
[image src=”http://wmeritum.pl/wp-content/uploads/2013/10/51.jpg” width=”800″ height=”500″ lightbox=”yes” align=”left”]
Po pięciu latach sprzedaży modelu czwartej generacji nastąpiła przerwa w produkcji Chevroleta Malibu, trwająca od 1984 do 1997 roku. W roku 1997 samochód odrodził się jako całkowicie nowy sedan z napędem na przednie koła, oferujący silniki cztero- i sześciocylindrowe. Auto zdobyło tytuł „Samochodu Roku 1997” magazynu Motor Trend.
[divide style=”2″]
Szósta generacja – 2004-2007
[image src=”http://wmeritum.pl/wp-content/uploads/2013/10/800px-Chevrolet_Malibu_SS.jpg” width=”800″ height=”450″ lightbox=”yes” align=”left”]
W 2004 roku model Malibu, budowany na nagrodzonej platformie koncernu GM, zapewnił nabywcom bardziej zaawansowane technologie, wyższą wydajność i lepsze osiągi, będące zasługą wersji Malibu SS, wyposażonej w 3,9-litrową jednostkę V6 o mocy 240 KM. W gamie znalazł się również pięciodrzwiowy przedłużony sedan Malibu Maxx, oferujący większą przestrzeń ładunkową oraz takie innowacje, jak składane tylne siedzenia i możliwość przesuwania tylnej kanapy do przodu i do tyłu w zakresie 18 cm.
[divide style=”2″]
Siódma generacja – 2008-2011
[image src=”http://wmeritum.pl/wp-content/uploads/2013/10/71.jpg” width=”800″ height=”464″ lightbox=”yes” align=”left”]
Malibu siódmej generacji, zbudowane na przedłużonej płycie podłogowej z 2004 roku, było bardziej wyrafinowane i odznaczało się wyższą wydajnością, lepszymi osiągami, a także wyższym poziomem bezpieczeństwa, uzyskanym m.in. dzięki zastosowaniu standardowych bocznych poduszek kurtynowych chroniących głowy podróżujących. Podczas Północnoamerykańskiego Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Detroit auto zdobyło tytuł Północnoamerykańskiego Samochodu Roku 2008.
[divide style=”2″]
Ósma generacja – 2012-2014
[image src=”http://wmeritum.pl/wp-content/uploads/2013/10/Chevrolet-Malibu-275580-medium.jpg” width=”800″ height=”533″ lightbox=”yes” align=”left”]
W 2012 roku Chevrolet wprowadził kolejne zmiany w modelu Malibu, który oferuje jeszcze wyższą wydajność, nowe funkcje przyłączeniowe, wyższy komfort jazdy oraz nową stylistykę przedniej części nadwozia. Samochód kontynuuje sportowe dziedzictwo tego modelu zapoczątkowane 50 lat temu. Jest to pierwszy globalny samochód z segmentu D, przeznaczony do sprzedaży na blisko 100 rynkach na sześciu kontynentach. W Europie Malibu oferowane jest z mocnym, 4-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym o pojemności 2 litrów i mocy 164 KM oraz 2,4-litrową jednostką benzynową o mocy 169 KM.
(źródło: Chevrolet Polska)