Polskie Linie Kolejowe złożyły wnioski w ramach nowej perspektywy unijnej na lata 2014-2020 na kwotę ponad 10 mld zł. Chodzi o modernizację linii kolejowych o całkowitej długości 570 kilometrów. PKP PLK ogłosi przetargi na budowę jeszcze w tym roku, poinformował pełnomocnik zarządu – dyrektor ds. strategii i planowania Marcin Mochocki.
Zależy nam, by z nowych funduszy UE skorzystać jak najszybciej. Inwestycje, które przygotowujemy, pozwolą na skrócenie podróży pociągami pasażerskimi, a także usprawnią transport towarów na kluczowych liniach kolejowych w Polsce. Dla większości zadań, o których dofinansowanie PLK właśnie zaaplikowała w ramach CEF [Connecting Europe Facility – instrument 'Łącząc Europę’], będziemy ogłaszać przetargi na realizację robót budowlanych jeszcze w tym roku
– powiedział Mochocki.
Czytaj także: Geostrategia, czas na radykalne zmiany
Fundusze z UE pomogą w realizacji końcowych etapów już przeprowadzanych modernizacji linii kolejowych z Warszawy do Białegostoku oraz z Wrocławia do Poznania. Zmodernizowania zostanie również trasa Warszawa- Poznań, prace rozpoczną się także na linii Poznań-Szczecin.
PKP Polskie Koleje Państwowe mają w planach modernizację dwóch tras obsługujących połączenia aglomeracji miejskiej w Warszawie: Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki, a także dwóch linii obwodowych ze stacji Warszawa Gołąbki i z Warszawy Zachodniej do Warszawy Gdańskiej.
Środki w ramach Funduszu „Łącząc Europę” będą wykorzystane także na budowę wiaduktów drogowych nad centralną magistralą kolejową, co docelowo ma pomóc w podniesieniu prędkości ponad 160 km/h na dalszych odcinkach tej linii oraz tym samym skrócenie czasu przejazdu z Warszawy do Katowic czy Krakowa.
Przeczytaj także: Solaris zawarł kontrakt na 104 mln zł!
PKP PLK poza wnioskami dotyczącymi robót budowlanych złożyły także dwa wnioski o dofinansowanie prac studialnych związanych z wdrażaniem i rozwojem kolejnych korytarzy towarowych.
W imieniu narodowych zarządców infrastruktury kolejowej z Belgii, Holandii, Niemiec, Czech i Litwy złożona została aplikacja dla korytarza Morze Północne – Morze Bałtyckie, zaś w imieniu zarządców z Czech, Słowacji, Austrii, Słowenii i Włoch dla korytarza Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie.
PKP PLK zajmują się obecnie opracowaniem dokumentacji projektowej potrzebnej do przeprowadzania tych siedmiu projektów inwestycyjnych. Udział funduszy UE w planowanych inwestycjach ma stanowić aż 85% kosztów kwalifikowanych.
Źródło: biztok.pl
Fot.: commons.wikimedia.org