60% Polaków podróżuje na wakacje samochodem. W każdym z państw Europy panują inne regulacje co do obowiązkowego wyposażenia pojazdu. Sprawdzamy, co kierowca musi mieć w samochodzie oraz podpowiadamy, jak zadbać o ochronę pojazdu w podróży.
Zgodnie z Konwencją Wiedeńską w samochodzie powinno znajdować się wyposażenie wymagane w kraju zarejestrowania pojazdu. Oznacza to, że w samochodach zarejestrowanych w Polsce wystarczy trójkąt i gaśnica. To jednak tylko teoria, bo w praktyce bywa zupełnie inaczej. Policjanci często nie przestrzegają zapisów Konwencji bądź interpretują ją we własnym zakresie. Zamiast narażać się na dyskusje z przedstawicielami prawa i mandaty, lepiej sprawdzić jakie wyposażenie wymagane jest w krajach, przez które będzie się podróżować i odpowiednio przygotować samochód.
Obowiązkowe wyposażenie samochodu w krajach Europy
Wśród wymaganego wyposażenia europejskich samochodów pojawiają się takie elementy, jak:
-
-
-
- apteczka (koszt wyposażenia około 25 zł),
- gaśnica (koszt od 30 zł do 70 zł),
- trójkąt ostrzegawczy (koszt od 15 zł do 50 zł),
- kamizelki odblaskowe (koszt około 10 zł),
- koło zapasowe wraz z elementami niezbędnymi do jego wymiany (koszt koła od 120 zł do 400 zł, koszt narzędzi od 70 zł do 250 zł),
- komplet zapasowych żarówek( koszt od 30 zł do 100 zł),
- bezpieczniki (koszt od 30 zł do 100 zł).
-
-
Zestaw pierwszej pomocy – co powinno znajdować się w apteczce?
Apteczka to wyposażenie pojawiające się w wymogach wielu europejskich państw. Zgodnie z przepisami Unii, w samochodach powinien znajdować się zestaw pierwszej pomocy zgodny z niemiecką normą DIN 13164. Określa ona następujące wyposażenie apteczki:
Czytaj także: Arrinera Hussarya - pierwszy polski super samochód - wywiad z Łukaszem Tomkiewiczem
jedna sztuka opatrunku indywidualnego G (sterylnego),
trzy sztuki opatrunku indywidualnego M (sterylnego),
opakowanie plastrów 10 x 6 cm,
jedna rolka plastra 5m x 2,5cm,
dwie sztuki opaski elastycznej 4m x 6cm,
trzy sztuki opaski elastycznej 4m x 8cm,
jedna sterylna chusta opatrunkowa 60 x 80 cm,
dwie sterylne chusty opatrunkowe 40 x 60 cm,
dwie chusty trójkątne,
trzy opakowania (łącznie sześć sztuk) sterylnego kompresu 10×10 cm,
nożyczki 14,5 cm z zaokrąglonymi końcami,
cztery sztuki rękawic lateksowych,
koc ratunkowy (folia termiczna) 160 x 210 cm,
instrukcja udzielania pierwszej pomocy.
W apteczce nie powinny znajdować się leki, płyny do dezynfekcji, nożyczki z ostrym zakończeniem lub inne ostre przedmioty, a także wata czy lignina.
Mandat za brak wyposażenia samochodu. Jakie kary grożą kierowcom w Europie?
Wysokość mandatu uzależniona jest od taryfikatorów obowiązujących w danym europejskim kraju.W momencie kontroli prowadzonej przez lokalnych policjantów można oczywiście powołać się na Konwencję Wiedeńską, jednakże z doświadczenia wielu kierowców wynika, że to w niczym nie pomaga.
Brak obowiązkowego wyposażenia samochodu zgodnego z przepisami kraju, przez który się podróżuje będzie skutkował mandatem, a ten zostanie ściągnięty nawet po powrocie do kraju dzięki unijnej dyrektywie dotyczącej transgranicznej wymiany informacji o właścicielach pojazdów. Na terenie Europy (poza Francją) nie grożą nam punkty karne.
Poniżej prezentujemy taryfikator mandatów za przekroczenie prędkości w popularnych wśród Polaków kierunkach podróży za moto.onet.pl:
Chorwacja – od 58 do 117 euro
Czechy od 93 do 187 euro
Słowacja od 50 do 800 euro
Niemcy – od 15 do 160 euro
Austria od 726 do 2180 euro
Włochy – od 674 do 2108 euro
Bułgaria – około 163 euro
Węgry – od 93 do 187 euro
Hiszpania – od 360 do 500 euro
Francja – od 135 do 1500 euro
Auto assistance. Co zapewnia ochrona samochodu w ramach ubezpieczenia turystycznego?
Niektórzy ubezpieczyciele w ramach polis turystycznych zapewniają ochronę samochodu, tzw. auto assistance. To ubezpieczenie gwarantujące pomoc w razie jakichkolwiek problemów z pojazdem za granicą. Kierowcy mogą liczyć na odholowanie samochodu do warsztatu lub autoryzowanego serwisu, jego naprawę, a także na wsparcie w razie stłuczki, wypadku czy kolizji. Ubezpieczyciel pomoże także w przypadku kradzieży auta lub braku paliwa.
Towarzystwo ubezpieczeniowe zapewnia ponadto samochód zastępczy, zakwaterowanie na czas naprawy pojazdu lub możliwość kontynuacji podróży innymi środkami transportu. Oferowana jest także pomoc prawna oraz formalna. Wszystko to oczywiście razem ze standardową ochroną w ramach ubezpieczenia turystycznego.
– Wybierając polisę z auto assistance koniecznie trzeba zwrócić uwagę, czy towarzystwo ubezpieczeniowe określiło limit wieku, do którego maksymalnie może być ubezpieczony pojazd – niektórzy ubezpieczyciele nie obejmują ochroną samochodów powyżej 10 czy 15 lat. Warto również sprawdzić, jaka jest suma gwarantowana ubezpieczenia i dopasować ją pod kątem wartości swojego samochodu. Dodatkowo, należy również ocenić, czy elementy polisy turystycznej zapewniające auto assistance są wystarczające – mówi Patryk Juchniewicz, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w rankomat.pl.
Ubezpieczenie auto assistance działa na terenie wybranych krajów Europy – warto przed zakupem polisy sprawdzić w OWU, czy są to kraje, przez które będzie się podróżować. Taką polisę gwarantującą ubezpieczenie kierowcy, jego pasażerów i samochodu można mieć już od 84,52 zł na tygodniowy wyjazd.