• Redakcja
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Patronat medialny
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Trump o relacjach z Polską na spotkaniu z Zełenskim. Padły znaczące słowa

    Trump zwrócił się wprost do Zełenskiego. „Żadnego wchodzenia do NATO”

    Amerykanie jadą na rozmowy z Rosją z konkretną propozycją! „Piłka po ich stronie”

    Wiadomo, co się stanie jeśli Rosja nie zawrze pokoju. Sekretarz Stanu USA mówi wprost

    Pogoda atakuje też na północy. Nowe ostrzeżenia

    Tragedia nad Bałtykiem. Woda sięgała kobiecie po pas, mimo to zginęła

    donald trump usa

    Doradca Trumpa ujawnia, na co zgodził się Putin. Mówi o przełomie

    karol nawrocki po wyborach

    Nawrocki ogłasza nowy pomysł. Ma pomóc rodzinom z większą liczbą dzieci

    Wyciekły nagrania Melanii Trump. „Od*******cie się ode mnie”

    Melania Trump napisała do Putina. Ujawniono list

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Trump o relacjach z Polską na spotkaniu z Zełenskim. Padły znaczące słowa

    Trump zwrócił się wprost do Zełenskiego. „Żadnego wchodzenia do NATO”

    Amerykanie jadą na rozmowy z Rosją z konkretną propozycją! „Piłka po ich stronie”

    Wiadomo, co się stanie jeśli Rosja nie zawrze pokoju. Sekretarz Stanu USA mówi wprost

    Pogoda atakuje też na północy. Nowe ostrzeżenia

    Tragedia nad Bałtykiem. Woda sięgała kobiecie po pas, mimo to zginęła

    donald trump usa

    Doradca Trumpa ujawnia, na co zgodził się Putin. Mówi o przełomie

    karol nawrocki po wyborach

    Nawrocki ogłasza nowy pomysł. Ma pomóc rodzinom z większą liczbą dzieci

    Wyciekły nagrania Melanii Trump. „Od*******cie się ode mnie”

    Melania Trump napisała do Putina. Ujawniono list

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
Strona Główna Gospodarka Biznes

Rynek towarowego transportu kolejowego zmniejszył się w ubiegłym roku o blisko 2 proc. Jednym z powodów są prace modernizacyjne

6 maja 2015
Kategorie: Biznes, Gospodarka
Torpol z szansą na kolejne kontrakty na modernizację linii kolejowych
UdostępnijPodaj dalejUdostępnijWyślij

Zarówno przewozy towarowe, jak i masa ładunków zmniejszyły się w ubiegłym roku o blisko 2 proc. Jak zauważa Marek Staszek, prezes DB Schenker Rail Polska, wpływ na to miały między innymi prace modernizacyjne na liniach kolejowych i związany z tym spadek średniej prędkości przewozów. W br. przewoźnik spodziewa się podobnej sytuacji.

– 2014 rok nie był najłatwiejszym w przewozach towarowych w Polsce – zauważa Marek Staszek, prezes zarządu DB Schenker Rail Polska. – Był to kolejny rok, w którym odnotowano spadki na rynku. Zmniejszyła się zarówno ilość przewiezionej masy, jak i praca przewozowa wykonana przez wszystkich przewoźników.

Jak wynika z danych Urzędu Transportu Kolejowego (UTK), w ubiegłym roku koleją przewieziono niemal 229 mln ton ładunków wobec 233 mln ton rok wcześniej (spadek o około 1,9 proc.). Natomiast tzw. praca przewozowa wyniosła 50,1 mld tonokilometrów (tkm), wobec 50,9 mld tkm w 2013 roku (zmniejszyła się o 1,5 proc.). Zdanie analityków UTK wpływ na to miały m.in. słabsza kondycja branży górniczej, mierzącej się z niższymi cenami węgla na światowych rynkach, oraz prace modernizacyjne na liniach kolejowych, których skutkiem było obniżenie średniej prędkości pociągów towarowych.

Czytaj także: Kolej traci konkurencyjność. Rośnie rola transportu drogowego

– Udostępniana w Polsce dla transportu towarowego sieć nadal jest w złym stanie – wskazuje prezes Staszek. – Przeciętne prędkości przewozowe są zdecydowanie niższe niż w Europie, nie przekraczają 25 km/h. To czyni kolej w Polsce niekonkurencyjną wobec przewoźników samochodowych. Choć nakłady na remonty i modernizację infrastruktury będą w najbliższym okresie rekordowo wysokie, to sam okres remontów będzie trudny dla przewoźników: pojawią się objazdy i utrudnienia w przewozach. To jeden z czynników, który bardzo utrudnia funkcjonowanie na rynku.

Transport kolejowy w nowej perspektywie unijnej ma być wsparty kwotą ponad pięciu miliardów euro. Według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju środki te zostaną przeznaczone głównie na inwestycje liniowe, modernizację i wymianę taboru, rewitalizację dworców, budowę obiektów inżynieryjnych, a także poprawę bezpieczeństwa. Szczególny nacisk ma być położony na inwestycje w ramach TEN-T (Transeuropejska Sieć Transportowa, z ang. Trans-European Transport Networks) oraz modernizację linii dojazdowych. Remontowane być mają większe odcinki, w tym przede wszystkim szlaki towarowe.

– W ubiegłym roku wszystkim przewoźnikom najbardziej dokuczały spadki wywołane zawirowaniami w polskim górnictwie – uważa Marek Staszek. – My, jako część europejskiej sieci przewozowej, byliśmy bardziej odporni na te wahania, dlatego że w naszym portfelu już od kilku lat dominujące znaczenie mają przewozy transgraniczne materiałów skonteneryzowanych oraz z sektora automotive.

W br. branża kolejowa oczekuje kolejnych spadków w przewozach węgla. DB Schenker Rail Polska zamierza się przed nimi bronić, jak informuje prezes, poprzez budowę pozycji w segmentach, w których może korzystać z siły konkurencyjnej udziału w europejskiej sieci przewozowej.

– Ubiegły rok dla DB Schenker Rail Polska nie był najgorszy – ocenia prezes zarządu tego przedsiębiorstwa. – Udało się nam utrzymać tendencję wzrostową wyników. Od kilku lat restrukturyzowaliśmy firmę, poszukiwaliśmy efektywności operacyjnej oraz dywersyfikowaliśmy portfel zamówień w taki sposób, aby trochę uniezależnić się od wahań na rynku węgla. Oczywiście wciąż odczuwamy zawirowania. Natomiast ze względu na zdywersyfikowany portfel jesteśmy bardziej odporni na nie niż inni przewoźnicy. W ciągu ostatnich trzech lat znacznie – o prawie 300 proc. – zwiększyliśmy nasz udział w rynku przewozów intermodalnych i dzisiaj mamy 20 proc.

W ciągu trzech pierwszych miesięcy 2015 roku transportem kolejowym przewieziono niespełna 50,5 mln ton ładunków, o niemal 6 proc. mniej niż w I kwartale 2014 roku. Praca przewozowa spadła natomiast o nieco ponad 1 proc. do 11,3 mld tkm.

Źródło: Agencja Informacyjne Newseria
Fot. Cezary Bronszkowski/wMeritum.pl

Tagi modernizacjapkprynektransport kolejowy
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Gospodarka
  • Sport
  • Kultura
  • Historia
  • Publicystyka
  • Moto
  • Koronawirus

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine