Dziwi mnie, że wicepremier, minister nauki Jarosław Gowin przedstawi projekt tzw. Ustawy 2.0, którego nie zna ani rząd, ani klub PiS – powiedział szef klubu PiS Ryszard Terlecki. Według niego nowe propozycje są „dziwne”. Wątpię, żebyśmy się na nie zgodzili – dodał.
Podczas Narodowego Kongresu Nauki w Krakowie Gowin prezentuje projekt nowej ustawy reformującej uczelnie i naukę, tzw. Ustawę 2.0..
O to, czy zna ten projekt Terlecki był pytany we wtorek w radiowej Trójce. „To ciekawe, znam tylko z opowieści paru znajomych, co tam może w środku być. Nie znam” – odparł wicemarszałek.
Czytaj także: Ustawa 2.0: Co czeka studentów? Przedstawiamy najważniejsze zmiany
Jak dodał, Gowin tylko ogólnie przedstawiał zarys swojego pomysłu. „Pewne wątpliwości się pojawiają” – wskazał Terlecki. Dopytywany, jakie, odpowiedział: „Trudno mówić o wątpliwościach właściwie wtedy, kiedy się nie zna na pewno projektu„.
„Słyszałem, że mają być np. wydłużone studia zaoczne, że źle są potraktowane małe, prowincjonalne uczelnie, albo że tytuły naukowe będzie nadawać nie rada wydziału, która się na tym zna, tylko senat, złożony – jak wiadomo – z przedstawicieli różnych kierunków, że recenzje prac habilitacyjnych czy doktorskich mają być utajnione” – mówił szef klubu PiS.
Według niego są to pomysły „dziwne”. „Wątpię, żebyśmy się na nie zgodzili” – podkreślił. „Też mnie dziwi, dlaczego premier przedstawia projekt, którego nie zna rząd ani klub parlamentarny, który ma go uchwalić” – dodał Terlecki.
„Rozumiem, że to jest dziś, na razie projekt premiera i ministra szkolnictwa wyższego, a potem zobaczymy, co z tego wyniknie” – powiedział wicemarszałek.
W poniedziałek szef resortu nauki poinformował, że przedstawił założenia nowej ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce prezesowi PiS Jarosławowi Kaczyńskiemu. „Mogę powiedzieć z satysfakcją, że podobały mu się” – powiedział Gowin.
Zdaniem wicepremiera propozycje zawarte w Ustawie 2.0 „przenika duch zdecydowanego dążenia do podnoszenia jakości kształcenia i badań naukowych„. Zapowiedział, że chce zaaplikować polskiej nauce „silny impuls rozwojowy„, wypracowany wraz ze środowiskiem akademickim.
W uzasadnieniu projektu ustawy opisano najważniejsze propozycje rozwiązań, wśród których znalazły się zmiany m.in. w ustroju uczelni i ich finansowaniu, oraz w uzyskiwaniu doktoratu. Resort nauki chce też większej autonomii uczelni, zmiany zasad ewaluacji nauki oraz wydłużenia studiów niestacjonarnych.