• Redakcja
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Patronat medialny
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Makabryczne odkrycie w Poznaniu. Od razu zatrzymali mężczyznę

    Tragedia w Warszawie. Kobieta skoczyła z dziewiątego piętra!

    trump putin syrii

    Klamka zapadła. Putin będzie rozmawiał z Trumpem, właśnie podano datę

    Trzaskowski wręczył Nawrockiemu tajemniczą kopertę. Co w niej było? [WIDEO]

    Trzaskowski wskazał różnicę pomiędzy Dudą i Nawrocki. Jest zaniepokojony

    Sawicki boi się unieważnienia wyborów. „Obawiam się najgorszego”

    Sawicki boi się unieważnienia wyborów. „Obawiam się najgorszego”

    Przyłęk Duży: wjechał na przejazd kolejowy choć rogatki były opuszczone. Przeżył tylko cudem [WIDEO]

    Przyłęk Duży: wjechał na przejazd kolejowy choć rogatki były opuszczone. Przeżył tylko cudem [WIDEO]

    Materiał TVP Info o Trzaskowskim. Kandydat KO z hot dogiem, internauci się śmieją [WIDEO]

    Materiał TVP Info o Trzaskowskim. Kandydat KO z hot dogiem, internauci się śmieją [WIDEO]

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
  • Wiadomości
    • Wszystkie
    • Wiadomości z Europy
    • Wiadomości z Polski
    • Wiadomości ze Świata
    Makabryczne odkrycie w Poznaniu. Od razu zatrzymali mężczyznę

    Tragedia w Warszawie. Kobieta skoczyła z dziewiątego piętra!

    trump putin syrii

    Klamka zapadła. Putin będzie rozmawiał z Trumpem, właśnie podano datę

    Trzaskowski wręczył Nawrockiemu tajemniczą kopertę. Co w niej było? [WIDEO]

    Trzaskowski wskazał różnicę pomiędzy Dudą i Nawrocki. Jest zaniepokojony

    Sawicki boi się unieważnienia wyborów. „Obawiam się najgorszego”

    Sawicki boi się unieważnienia wyborów. „Obawiam się najgorszego”

    Przyłęk Duży: wjechał na przejazd kolejowy choć rogatki były opuszczone. Przeżył tylko cudem [WIDEO]

    Przyłęk Duży: wjechał na przejazd kolejowy choć rogatki były opuszczone. Przeżył tylko cudem [WIDEO]

    Materiał TVP Info o Trzaskowskim. Kandydat KO z hot dogiem, internauci się śmieją [WIDEO]

    Materiał TVP Info o Trzaskowskim. Kandydat KO z hot dogiem, internauci się śmieją [WIDEO]

  • Gospodarka
  • Sport
  • Historia
  • Kultura
  • Publicystyka
  • Moto
  • Styl życia
  • Podróże po Polsce
  • Zakupy
Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
wMeritum.pl
Strona Główna Gospodarka

Trwają rozmowy na temat elektronicznego systemu poboru opłat na A4

31 maja 2015
Kategorie: Gospodarka, Technologie
Trwają rozmowy na temat elektronicznego systemu poboru opłat na A4
UdostępnijPodaj dalejUdostępnijWyślij

Polska spóźniła się z przejściem na elektroniczny system poboru opłat, który działa już w innych krajach UE – ocenia prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej. Zgodnie z zapowiedziami rządu powszechny system dla aut osobowych na autostradach płatnych prawdopodobnie nie pojawi się przed 2018 rokiem. Jest jednak szansa na rozszerzenie tego systemu na autostrady koncesyjne – w pierwszej kolejności na A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem.

– Rozszerzanie systemu poboru opłat na autostradach skończyło się kryzysami, zwłaszcza w okresie wakacji. Ostrzegaliśmy, że pozostawienie ręcznego poboru opłat prędzej czy później doprowadzi do kryzysu. Ten kryzys wynika z tego, że założyliśmy, że z opóźnieniem w stosunku do innych krajów będziemy przechodzili z ręcznego na elektroniczny pobór opłat – przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes prof. Wojciech Suchorzewski z Politechniki Warszawskiej.

Elektroniczny system poboru opłat viaTOLL obowiązuje w Polsce obecnie na drogach płatnych (autostradach, drogach ekspresowych i niektórych krajowych) dla samochodów ciężarowych. Kierowcy samochodów osobowych mogą z niego korzystać na fragmentach autostrad zarządzanych przez GDDKiA. Większość kierowców jednak wciąż płaci za przejazd ręcznie (na autostradach koncesyjnych nie mają wyboru), co w okresach największego natężenia ruchu powoduje duże zatory.

Czytaj także: Zarządca autostrady Kraków-Katowice chce wprowadzenia systemu viaTOLL

Prof. Suchorzewski ocenia, że mała popularność systemu viaAUTO dla samochodów osobowych wynika z konieczności zakupu specjalnego urządzenia, chociaż jego cena nie jest wysoka. Problemem jest również to, że e-myto nie daje żadnych korzyści na autostradach koncesyjnych. To jednak wkrótce może się zmienić, bo trwają rozmowy z koncesjonariuszami na temat objęcia tych odcinków systemami viaTOLL dla aut ciężarowych i nieobowiązkowym viaAUTO dla osobówek.

– Rozmowy z koncesjonariuszami są prowadzone w różnym tempie od jesieni zeszłego roku. Najbardziej zaawansowane są rozmowy ze Stalexport Autostrada Małopolska [koncesjonariusz autostrady A4 Kraków-Katowice – red.]. Uzgodniliśmy wszystkie szczegóły techniczne, organizacyjne i ekonomiczne. Stalexport jest skłonny, by ten projekt zrealizować i sfinansować po swojej stronie nakłady na infrastrukturę na swojej autostradzie – wyjaśnia Marek Cywiński, dyrektor zarządzający Kapsch Telematic Services, spółki zarządzającej systemem viaTOLL.

Prof. Suchorzewski liczy na to, że szybkie wprowadzenie e-myta będzie możliwe dzięki zaangażowaniu rządu i dobrej współpracy z prywatnymi podmiotami. Jednak szanse na przyspieszenie są niewielkie – według ostatnich zapowiedzi minister infrastruktury Marii Wasiak e-myto może zostać wprowadzone powszechnie dla aut osobowych dopiero po zakończeniu obecnego kontraktu z Kapschem, czyli w 2018 r.

Taki system mógłby jednak docelowo być wykorzystany znacznie szerzej niż tylko do poboru opłat za autostrady. Można by w ten sposób pobierać opłaty np. za tunele czy mosty, a także różnicować stawki w zależności od godziny i dnia, by lepiej sterować natężeniem ruchu. I wcale nie musi być to droższe rozwiązanie dla kierowców.

– Można wymyślić taki system, w którym obciążenie społeczeństwa kosztami korzystania z dróg się nie zmieni. Tyle że część, którą dziś obywatele płacą np. w akcyzie paliwowej, byłaby uzyskana z systemu elektronicznego poboru opłat, więc rozbudowie systemu powinno też towarzyszyć zmniejszenie podatku akcyzowego. Chodzi o to, byśmy płacili naprawdę za używanie drogi danej kategorii. Jeśli to jest luksusowa droga, to trochę więcej, jak jedziemy w szczycie, to też trochę więcej, ale jak nocą lub w sobotę to trochę mniej – mówi prof. Suchorzewski.

Obecnie systemem viaTOLL dla aut ciężarowych objętych jest 2917 km dróg. W tym roku do systemu włączonych zostanie dodatkowych 250 km.

– Zakładamy, że być może w tym roku jeszcze będzie jakaś instrukcja i będzie można dołożyć kilkaset kilometrów. Ale to oczywiście nie zależy od nas, tylko od zamawiającego – mówi Cywiński.

Od uruchomienia w lipcu 2011 r. system przyniósł Polsce 4,4 mld zł wpływów. W systemie zarejestrowanych jest ponad 870 tys. pojazdów, urządzeń viaAUTO dla samochodów osobowych sprzedano 23,6 tys. razy.

Źródło: Agencja Informacyjna Newseria
Fot. Ralf Lotys / Commons Wikimedia
Tagi a4autostradaKatowicekorkiKrakówopłatyPolska]transport
UdostępnijTweetUdostępnijWyślij

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine

Brak wyników
Zobacz wszystkie wyniki
  • Wiadomości
  • Gospodarka
  • Sport
  • Kultura
  • Historia
  • Publicystyka
  • Moto
  • Koronawirus

© 2013-2021 wMeritum.pl | Realizacja: Media Machine