Chyba nie ma w Polsce osoby, która nie słyszałaby o popularnym Polskim Fiacie 126p potocznie zwanym Małym Fiatem lub ”Maluchem”. Od zakończenia produkcji tego kultowego pojazdu mija dokładnie 14 lat.
Jak w telegraficznym skrócie wyglądała historia ”Malucha” w naszym kraju? PF 126p dotarł nad Wisłę na początku lat ’70 na mocy umowy licencyjnej z Fiatem. Produkcja rozpoczęła się 6 czerwca 1973 roku w dwóch zakładach: Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku- Białej i jej oddział w Tychach. Mały Fiat przez cały okres produkcji (1973- 2000) poddawany różnym zmianom technologicznym. Produkowany był w 4 wersjach: Standard, Special, Komfort, wersja dla inwalidów oraz krótka seria Lux.
”Maluch” dysponował 2- cylindrową jednostką benzynową o pojemnościach: 594 cm3, 652cm3 lub 652 cm3 (zaprojektowany w Ośrodku Badawczo- Rozwojowym Samochodów Małolitrażowych). Skrzynia biegów 4- ro biegowa. Jako ciekawostkę można dodać, że w latach ’70 fabrycznie nowy Fiat kosztował 69 tyś. ówczesnych złotych (przy średniej pensji 3,5 tysiąca złotych).
Czytaj także: 6 czerwca 1973 roku pojawił się \"Maluch\
Pod sam koniec produkcji powstała tysięczna seria Fiatów 126p o nazwie ”Happy End”. Powstało wówczas 500 Maluchów w kolorze żółtym i tyle samo w czerwonym. Ostatni egzemplarz trafił do muzeum w Turynie. Fiaty z serii ”Happy End” można oglądać w muzeum w Krakowie i w Warszawie.
W Polsce wyprodukowano łącznie 3 318 674 Polskich Fiatów 126p.
źródło: wiedza własna, wikipedia.pl
fot: własne, pl.wikipedia.org- Stiopa