Fiat narodził się za Gierka. Symbol klasy robotniczej. Chociaż kaszlał ciężko stękał był jak skała i nie pękał – tak o Polskim Fiacie 126p śpiewał zespół Big Cyc. Obecnie mija 44 lata od rozpoczęcia produkcji popularnego „Malucha”.
126p trafił nad Wisłę na mocy umowy licencyjnej z 1971 roku między Pol-Motem a Fiatem. Rok później model 126 miał swoją premierę na salonie samochodowym w Turynie, a kilka dnia później mogła oglądać go polska publiczność na Placu Defilad. Do realizacji tak wielkiego przedsięwzięcia jakim było wdrożenie do produkcji licencyjnego pojazdu zaszła potrzeba reorganizacji dotychczasowej Wytwórni Sprzętu Motoryzacyjnego „Polmo” w Bielsku-Białej. Ostatecznie po włączeniu kilku zakładów mechanicznych do WSM powstała Fabryka Samochodów Małolitrażowych w Bielsku-Białej. Kombinat FSM skupiał 12 zakładów produkcyjnych plus Zakład Transportu i Ośrodek Badawczo-Rozwojowy. W 1975 roku na potrzeby produkcyjne wybudowano w Tychach nową fabrykę.
Pierwotnie „Malucha” napędzał 2-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 23 KM i pojemności 594 cm3. Pierwsze modernizacje techniczne nastąpiły w 1977 roku i polegały na zwiększeniu pojemności do 652 cm3, zastosowaniu alternatora w miejsce prądnicy prądu stałego, zastosowano również tłumik szmerów ssania. Modyfikacje spowodowały wzrost mocy do 24 KM. Polski Fiat 126p był ciągle modyfikowany, a jego popularność nie malała. W październiku ’81 roku z taśmy zjechał milionowy Fiat, a 4 lata później dwumilionowy. W 1993 roku w Polsce było już 3 miliony małych Fiatów. Oficjalnie nazwa „Maluch” przylgnęła do pojazdu w 1997 roku. W roku 2000 powstała limitowana seria 1000 Fiatów o nazwie Happy End; 500 żółtych i 500 czerwonych „Maluchów”.
W ciągu 27-letniej historii modelu powstało kilka koncepcji pojazdu, które nie wyszły poza fazę prototypu.
– Fiat 126p Bombel pick-up (powstało 16 modeli prototypowych)
– Fiat 126p Kombi
– Fiat 126p Long (zwiększony rozstaw osi o 100 mm)
– Fiat 126p NP (jednostka napędowa umieszczona z przodu)
– Fiat 126p LPT (Lekki Pojazd Terenowy skonstruowany pod kątem zastosowań wojskowych)
– Fiat 126p Diesel (koncepcja z początku lat ’80, pomysł wstawienia silnika wysokoprężnego)
Łącznie wyprodukowano 3 318 674 egzemplarzy Polskiego Fiata 126p. Samochód eksportowany był do wielu krajów Europy i świata m.in.: Włochy, Jugosławia, RFN, Francja, Czechosłowacja, Dania, Kuba, Australia.