Kompleksowy projekt ułatwień dla niepełnosprawnych zakończony stworzeniem propozycji ułatwień architektonicznych realizowanej w ramach miejskiego budżetu obywatelskiego. Edukacja seniorów w zakresie przeciwdziałania wyłudzeniom metodą „na wnuczka”. Demokratyczne referendum uczniowskie, w ramach którego uczniowie wybrali rotmistrza Witolda Pileckiego na patrona szkoła. Co łączy te inicjatywy? Wszystkie zostały przeprowadzone w ramach Akademii Nowoczesnego Patriotyzmu, której ogólnopolski finał odbył się w tym tygodniu w Krakowie.
Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu to projekt edukacji obywatelskiej skierowanej do uczniów szkół średnich, realizowany przez Klub Jagielloński przy wsparciu partnera strategicznego: Fundacji PKO Polskiego. W tym roku Akademia objęła swoim zasięgiem 13 województw i wzięło w niej udział ponad 4000 uczniów ze 130 szkół. Kilkuset z nich w poniedziałek i wtorek spotkało się w Krakowie na Wielkim Finale Akademii.
– Finał naszego projektu jest jednocześnie podsumowanie całorocznej pracy uczniów, nauczycieli i koordynatorów i formą podziękowania za nią. Dlatego składała się z dwóch części: konkursowej, w ramach której wybierzemy najlepszy projekt lokalny oraz rekreacyjnej, w ramach której przygotowaliśmy grę miejską, koncerty i kilka tematycznych wystąpień zaproszonych gości – mówi Anna Fałdzińska, koordynator Akademii.
Czytaj także: Stan współczesnej oświaty. Czy czas na radykalne zmiany?
Spośród kilkudziesięciu zrealizowanych przez uczniów projektów społecznych na rzecz lokalnych wspólnot dziewięć najciekawszych, wybranych w półfinałach, trafiło do Wielkiego Finału. Pierwsze miejsce zajęli uczniowie z I Liceum Ogólnokształcącego w Sandomierzu. Po pierwsze: wsiedli na wózek inwalidzki i jeżdżąc po mieście spróbowali postawić się w roli niepełnosprawnych. Na tej podstawie stworzyli mapę potrzeb: miejsc, które najbardziej potrzebują ułatwień dla chorych i mapę dostępności: czyli miejsc, gdzie niepełnosprawni mogą łatwo dotrzeć. Po drugie: stworzyli lokalny certyfikat dla firm przyjaznych niepełnosprawnym. Po trzecie wreszcie: ich projekt spotkał się z bardzo pozytywnym przyjęciem lokalnych władz samorządowych. Radni skontaktowali się z uczniami (a nie uczniowie z radnymi!) na Facebooku i zaproponowali ich zaangażowanie się w budżet obywatelskim. Ostatecznym efektem początkowo małej, uczniowskiej inicjatywy będzie wart 50 000 złotych projekt złożony przez uczniów w budżecie obywatelskim, dzięki któremu powstanie winda dla niepełnosprawnych w sandomierskim kinie.
Drugie miejsce zajęło Technikum Mechaniczno-Elektryczne w Zespole Szkół Ponadgimnazjalnych w Piotrkowie Trybunalskim. Uczniowie technikum zorganizowali w swojej szkole demokratyczne referendum, w ramach którego namawiał Koleżanki i Kolegów do tego, że rotmistrz Witold Pilecki jest najlepszym patronem dla ich szkoły. Udało się. Teraz uczniowie pracują nad patriotycznym muralem w ich mieście: pierwsza, biało-czerwona część jest już gotowa, a w najbliższych tygodniach na podstawie profesjonalnego projektu upamiętnią na niej wizerunek Rotmistrza. A Pilecki przez kolejne lata będzie patronem i wzorem dla kolejnych roczników uczniów.
Trzecią nagrodę zdobyło II Liceum Ogólnokształcące im. Leopolda Lisa-Kuli w Rzeszowie. Tam postanowili pomóc osobom starszym i przygotowali projekt edukujący ich o zagrożeniach. Stworzyli poradnik, który przestrzega seniorów przez próbami wyłudzenia pieniędzy popularną metodą „na wnuczka”, a także niekorzystnymi ofertami zakupów czy instrumentów finansowych. Projekt spotkał się z niezwykle pozytywną reakcją rzeszowskich seniorów.
– Nieformalną dewizą Akademii jest hasło: od narzekania do działania. Uczestnicy projektów pokazali, że potrafią brać sprawy w swoje ręce i realnie działać na rzecz swoich lokalnych wspólnot. Co ważne: w porównaniu z poprzednimi edycjami projekty uczniów były dużo trwalsze: spotkały się z zainteresowaniem władz samorządowych, dokonywały trwałej zmiany w lokalnym środowisku, uczniowie mają pomysł na kontynuowanie swoich działań w kolejnych latach – mówi dr Krzysztof Mazur, prezes Klubu Jagiellońskiego i pomysłodawca Akademii. – Kładziemy nacisk na zaangażowanie w trzy ścieżki. Po pierwsze – kultura pamięci, czyli pielęgnowanie tożsamości, zwłaszcza lokalnej. Po drugie, samorząd lokalny, czyli wchodzenie w relacje z władzami, żeby realnie zmieniać otoczenie. Po trzecie – patriotyzm gospodarczy, czyli pokazanie, że polskie firmy, polskie marki powinny być promowane i doceniane społecznie. Większość zrealizowanych przez uczniów projektów znakomicie wpisywała się w którąś z tych ścieżek – wyjaśnia Mazur.
[PATRIOTYZM NIE TYLKO NA MECZACH: ZOBACZ FILM O AKADEMII]
Akademia Nowoczesnego Patriotyzmu jest prowadzona przez Klub Jagielloński od 2009 roku (najpierw nazywała się Akademią Dojrzałych Obywateli). W jej ramach w szkołach ponadgimnazjalnych odbywają się całodniowe symulacje i zajęcia, poświęcone polskiemu systemowi parlamentarnemu (gra parlamentarna wzorowana na nowoczesnych symulacjach RPG) i systemowi samorządowemu (symulacje pracy gminy, samorządowe studia przypadków, spotkanie z przedstawicielem rady gminy). Na ostatnim etapie uczniowie realizują także własne projekty na rzecz lokalnej społeczności i swojej małej ojczyzny. Dzięki strategicznemu partnerstwu z Fundacją PKO Banku Polskiego zasięg Akademii rokrocznie wzrasta: w kolejnym roku szkolnym planowane jest jej przeprowadzenie we wszystkich 16 województwach.